Czy wózki elektryczne mogą zastąpić wózki spalinowe?

Przemysław Wlazeł

Na skróty:

  • coraz więcej praktycznych przykładów świadczy o tym, że elektryczne wózki widłowe są wykorzystywane nie tylko tam, gdzie wymuszają to przepisy. Od kilku lat znajdują one zastosowanie także w branżach zdominowanych dotąd przez modele spalinowe.
  • choć istnieją wciąż zastosowania, w których warianty spalinowe charakteryzują się większą wydajnością przeładunkową, wózki elektryczne wygrywają pod względem całkowitego kosztu eksploatacji. 
  • ze względu na wzrosty koszty paliw kopalnych oraz rosnącą presję na minimalizowanie śladu węglowego operacji przez przedsiębiorstwa, wózki elektryczne stanowią przyszłość transportu wewnętrznego.

Odpowiedzi udziela: 

Przemysław Wlazeł,

Dyrektor Działu Klientów Strategicznych STILL Polska

Odpowiedź eksperta:

Coraz więcej praktycznych przykładów – realizowanych dotychczas przede wszystkim na Zachodzie, ale coraz częściej i u nas – świadczy o tym, że elektryczne wózki widłowe są wykorzystywane nie tylko tam, gdzie wymuszają to przepisy. Od kilku lat akumulatorowe pojazdy transportowe znajdują zastosowanie także w branżach zdominowanych dotąd przez modele spalinowe. Wiąże się to przede wszystkim z postępem technologicznym, dzięki któremu w większości aspektów dorównują dziś one wózkom z napędem Diesla, zapewniając przy tym niższe koszty eksploatacji.

Barierą nie jest już udźwig – od czasu wprowadzenia na rynek wózka RX 60 80, nagrodzonego w 2015 roku nagrodą IFOY, pojazdy akumulatorowe zaczęły być obecne w branżach, w których obsługiwane są ładunki ważące do 8 ton. Jury Międzynarodowej Nagrody dla Wózka Widłowego Roku uzasadniało wówczas swój werdykt następująco: Ośmiotonowy STILL RX 60-80 charakteryzuje duża moc i wysoka stabilność, właściwe wózkom o dwukrotnie mniejszym udźwigu. Model udowadnia, że w intensywnej eksploatacji napęd elektryczny jest logiczną i godną polecenia alternatywą dla spalinowych odpowiedników, szczególnie mile zaskakując niskim zużyciem energii.

Choć istnieją wciąż zastosowania, w których warianty spalinowe charakteryzują się większą wydajnością przeładunkową – w szczególności jeśli w grę wchodzą strome podjazdy i nierówna nawierzchnia – „elektryki” wygrywają pod względem całkowitego kosztu eksploatacji. Nie tylko zużywają mniej energii, ale ze względu na mniejszą ilość mechanicznych części silnika lepiej znoszą intensywne wykorzystywanie i rzadziej ulegają awariom. W związku z tym, wózki elektryczne coraz chętniej są stosowane nie tylko w przemyśle spożywczym i zamkniętych magazynach, ale także m.in. w branży automotive i magazynach napojów.

Nie ma wątpliwości, że ze względu na wzrosty koszty paliw kopalnych oraz rosnącą presję na minimalizowanie śladu węglowego operacji przez przedsiębiorstwa, wózki elektryczne stanowią przyszłość transportu wewnętrznego. Coraz więcej czynników wskazuje, że przyszłość ta zaczyna się dziś.

This site is protected by FriendlyCaptcha and the Friendly Captcha Privacy Policy applies.