Autonomiczne roboty mobilne do transportu w ofercie STILL
Przyszłość intralogistyki jest bez wątpienia zautomatyzowana, a z coraz większym prawdopodobieństwem – także zrobotyzowana. Firma STILL poszerzyła w związku z tym ofertę autonomicznych robotów mobilnych.
Zapotrzebowanie na robotykę magazynową w ostatnich latach gwałtownie wzrosło. Jak wynika z zapowiedzi organizatorów LogiMAT, stoiska poświęcone robotom przemysłowym zajmą w 2023 r. 10,5 tys. mkw. powierzchni – ponad dwukrotnie więcej niż w przypadku poprzedniej edycji. Do głównych powodów ich rosnącej popularności należą: niedobór wykwalifikowanych pracowników magazynowych, elastyczność autonomicznych urządzeń transportowych oraz coraz lepsze ROI możliwe do uzyskania z
inwestycji w roboty. Wydaje się, że trendy te będą się w najbliższych latach utrzymywać, przekładając się na stabilny wzrost sprzedaży AMR. Według danych Precedence Research globalny rynek tego typu rozwiązań będzie w latach 2022 – 2030 zwiększał wartość w średnim tempie przekraczającym 16 proc. rocznie. Jego wartość wzrośnie w efekcie z 5,36 do 18 mld dolarów. Świadoma tych zmian i kształtująca rynek innowacyjnych rozwiązań firma STILL rozbudowała swoją ofertę autonomicznych robotów mobilnych klasy AMR.
Autonomiczne roboty mobilne w ofercie STILL
Dostępne w ofercie firmy STILL pojazdy klasy AMR to bez wyjątku małe, zwrotne i inteligentne urządzenia będące w stanie pracować samodzielnie, jak i integrować się i płynnie wchodzić w kooperację z rozwiązaniami istniejącymi w zakładzie klienta. Ich wspólną cechą są
także stosunkowo niskie koszty eksploatacji i konserwacji. Początkowo własną ofertę STILL w zakresie autonomicznych robotów mobilnych stanowiło kilka wariantów urządzenia należących do serii ACH. Wzbogacono ją następnie o urządzenie STILL AXH.
ACH – podstawowe rozwiązanie STILL w sektorze AMR
W skład serii ACH wchodzą modele ACH 06 / 10 / 15 o udźwigu nominalnym – odpowiednio – 0,6; 1,0 i 1,5 tony. Charakteryzują się wysoką wydajnością przeładunkową przy niewielkich wymaganiach przestrzennych. Dzięki możliwości obracania nośnika ładunku bez konieczności jazdy doskonale radzą sobie w wąskich korytarzach, w których pojazdy z większym promieniem skrętu nie mogłyby swobodnie manewrować.
Rozpoznają otoczenie, identyfikując rozlokowane w nim kody QR i poruszają się z prędkością od 1,2 do 2,0 m/s. Zostały skonstruowane z myślą o transporcie palet i innych nośników ładunku na krótkich i średnich dystansach – nawet w korytarzach o szerokości zaledwie 1,4 m. Pozwalają w efekcie zautomatyzować część procesów transportowych i zwiększyć gęstość składowania w wybranych obszarach obiektu.
AXH – młodszy, bardziej zaawansowany brat ACH
Służący jako uzupełnienie dotychczasowej oferty STILL robot mobilny AXH to solidne i wszechstronne rozwiązanie do transportu autonomicznego – także w systemach pracy mieszanej. Realizowana w oparciu o technologię SLAM nawigacja daje możliwość bezbłędnej, szybkiej identyfikacji i omijania wszelkiego rodzaju przeszkód. W parze z maksymalną prędkość na poziomie 2,2 m/s sprawia to, że AXH może być z sukcesami wykorzystywany do przewozu ładunków na dużych odległościach – także poza wyodrębnionymi strefami pracy pojazdów autonomicznych.
Systemy autonomicznego ładowania baterii AMR STILL
Wszystkie autonomiczne roboty mobilne w ofercie firmy STILL są wyposażone w wydajne akumulatory litowo-jonowe. Automatycznie ruszają w kierunku stacji ładowania – czy to działających w oparciu o przyłącze, czy to styki ładowania – gdy poziom energii sięgnie 30 proc. Pojazd opuszcza stację, gdy poziom naładowania osiągnie 90 proc. W efekcie ładowanie jest zoptymalizowane, a baterie trakcyjne zachowują maksymalną żywotność.
Przykłady zastosowania rozwiązań AMR STILL
Już dziś autonomiczne roboty transportowe znajdują zastosowanie na liniach produkcyjnych, w obsłudze e-commerce i wszędzie tam, gdzie zasadnicze znaczenie ma tempo, niezawodność i ciągłość realizacji operacji intralogistycznych. Zadania szczególnie podatne na automatyzację z użyciem autonomicznych robotów mobilnych do transportu to m.in.:
- transport towarów za pomocą trolejów z punktu A do punktu B, załadunek i rozładunek z użyciem autonomicznych stacji przeładunkowych;
- transport ładunków spaletyzowanych – z pobraniem ze stacji przeładunkowej w punkcie A i oddaniem palety na stacji końcowej;
- transport ładunków bezpośrednio na pojeździe lub platformie (ACH) lub w skrzyniach siatkowych (AXH).
Można spodziewać się, że wraz z upowszechnieniem technologii autonomicznych będzie rósł zakres zadań podlegających prostej automatyzacji. Szukając rozwiązań, które pozwolą zwiększyć przepustowość magazynu bez zwiększania zatrudniania, warto zainteresować się technologią AMR już dziś.