Heineken – elektryki wypierają spalinówki

Heineken
Heineken

Na skróty:

  • Brytyjski browar Heineken Tadcaster szukał kompleksowego rozwiązania logistycznego, które pozwoliłoby zmniejszyć ślad węglowy i zadowoliłoby operatorów.

  • W toku kompleksowego doradztwo intralogistycznego dobrano optymalnie dostosowaną do potrzeb zakładu flotę wózków.
  • Radykalne ograniczenie wykorzystania wózków spalinowych pozwoliło zredukować ślad węglowy, zmniejszyć liczbę wózków potrzebnych do wykonania zadań i poprawić komfort pracy operatorów.

 

Charakter przedsiębiorstwa, w którym dokonano wdrożenia

Nazwa: Heineken UK

Obszar działalności: Produkcja piwa i cydru

Miejsce wdrożenia: Tadcaster, Wielka Brytania

Mimo holenderskich korzeni marki, działający w Wielkiej Brytanii oddział Heinekena doskonale wpisuje się w piwną kulturę Wysp. W związku z żywą dzięki ich mieszkańcom tradycją spędzania czasu w pubach, spółka-córka firmy – Star Pubs & Bars – w 2018 r. prowadziła niemal 3000 lokali tego typu. Z uwagi na budowaną w Zjednoczonym Królestwie przez lata – a u nas dopiero się budzącą - świadomość konsumentów na temat różnorodności stylów piwnych, w portfolio Heineken UK jest przeszło 50 marek – włącznie z bogatą reprezentacją cydrów. Dość obrazowy w tym kontekście jest fakt, że firma zużywa do ich produkcji około 30 proc. jabłek zbieranych w Wielkiej Brytanii. Co istotne, w 2016 roku 79 proc. kupowanych przez koncern owoców pochodziło z gospodarstw prowadzących uprawę zrównoważoną ekologicznie. Ograniczenie negatywnych skutków funkcjonowania firmy dla środowiska realizowane jest nie tylko w ten sposób. Dzięki wielomilionowym inwestycjom w przeciągu kilku lat udało się je znacząco zredukować zużycie surowców oraz ilość szkodliwych substancji powstających jako uboczny skutek działalności. By wyprodukować litr piwa w 2017 roku potrzeba było o 9 proc. mniej wody i o 23 proc. mniej prądu niż w 2013. W ciągu 10 lat, od 2008 r. emisja dwutlenku węgla do atmosfery spadła przy tym o 65 proc. Było to możliwe dzięki wykorzystaniu do zasilania zakładów źródeł energii odnawialnej oraz modernizacjom, między innymi w zakresie floty intralogistycznej.

Heineken

Cel wdrożenia oraz zastosowane rozwiązania intralogistyczne

Heineken
Heineken
Heineken

Cel wdrożenia:

  • Zmniejszenie śladu węglowego zakładu
  • Nawiązanie długofalowej, partnerskiej relacji z dostawcą wyspecjalizowanym w transporcie wewnętrznym – tak, by sama firma i jej pracownicy mogli skoncentrować się na swojej podstawowej działalności biznesowej

Wdrożone rozwiązanie:

 

Szukając nowych rozwiązań transportu wewnętrznego browar Heineken w Tadcaster rozesłał zapytanie ofertowe do wszystkich dostawców wózków na Wyspach. Firmie zależało na wyłonieniu partnera, który pozwoli zredukować ślad węglowy browaru oraz będzie w stanie zaoferować długofalowe, kompleksowe wsparcie w zakresie intralogistyki. – Wszyscy dostawcy mogli spędzić z nami cały dzień w zakładzie, oglądając każdy z działów i mając szansę na zrozumienie ich znaczenia dla funkcjonowania całości. Ich zadanie polegało następnie na przedstawieniu odpowiedzi na pytanie, czego według nich potrzebujemy – relacjonuje John Sherwood, menadżer ds. logistyki browaru Heineken Tadcaster. – Od początku bardzo jasno mówiliśmy biorącym udział w postępowaniu oferentom, że oczekujemy zrozumienia, o co chodzi w naszym biznesie. Zależało nam na tym, by zaproponowali rozwiązania dostosowane do naszych potrzeb – dodaje.

- Rekomendacja dla STILL pochodziła od operatorów, którzy sprawdzali wózki przez cały dzień. Po testach wskazali elementy, które chcieliby dodać, zmienić lub poprawić – opowiada John Sherwood. Kluczowa dla decyzji okazała się reakcja na te życzenia. - STILL wyróżniał się tym, że dwoili się i troili, żeby nas usatysfakcjonować. Gdzie my wskazywaliśmy problem, oni wskazywali rozwiązanie – mówi Tom Kelly, pracujący w zespole butelkowania. – Po prostu słuchali tego, co mówiliśmy i wydawali się na to reagować – relacjonuje jego kolega, Byron Harrison. – Wprowadzone usprawnienia przewyższyły nawet nasze oczekiwania – dodaje. Ostatecznie STILL dostarczył flotę 20 wózków: elektrycznych typu RX 20 i RX 60 i hybrydowych RX 70 LPG. Dodatkiem było 6 prowadzonych ręcznie wózków podnośnikowych EXG i akumulatorownia, zoptymalizowana pod kątem bocznej wymiany baterii. Wszystkie pojazdy zostały zintegrowane z systemem zarządzania flotą STILL Fleet Manager.

Efekty wdrożenia i wynikające z niego korzyści

  • Zwiększenie komfortu pracy operatorów

  • Ograniczenie liczby wózków potrzebnych do realizacji zadań
  • Zmniejszenie śladu węglowego zakładu

 

Do wózków elektrycznych, charakterystycznej dla nich ergonomii i niskiemu poziomowi hałasu szybko przekonały się osoby dotychczas przeciwne ich wdrożeniu – Muszę przyznać, że broniłem się rękami i nogami przed przejściem na wózki elektryczne. Skląłem nawet Johna mówiąc „Nie w naszym dziale!”. Byłem nieprzejednany – mówi Kev Wakefield, pełniący w Tadcaster funkcję wsparcia zarządu. – Teraz jestem absolutnym neofitą. Skorzystam z każdej okazji, by jeździć wózkiem elektrycznym. Ruszam tylko delikatnie koniuszkami palców, a wózek reaguje z niesamowitą precyzją – entuzjazmuje się Wakefield. Prócz zwiększenia komfortu pracy udało się uzyskać realne oszczędności – zaproponowane kompleksowe rozwiązanie pozwoliło zredukować liczbę wózków potrzebnych do wykonania zadań transportowych w browarze o niemal 10 procent. Efekty wdrożenia były na tyle zachęcające, że może stać się ono punktem wyjścia do dalej idących zmian.  – Przy pomyślnych wiatrach w ciągu kilku lat będziemy w stanie całkowicie przejść na wózki elektryczne. Pozwoli to na dalsze zmniejszenie śladu węglowego – mówi Tom Kelly. – Mam nadzieję, że za naszym przykładem pójdą browary w Manchesterze i Hereford i w efekcie flota brytyjskiego Heinekena stanie się całkowicie „zielona” – opowiada. – Co dla nas bardzo ekscytujące, jesteśmy pierwszym browarem Heineken, który wdrożył wózki elektryczne nowej generacji – mówi John Sherwood. – Mamy podpisany kontrakt na 3 lata, z możliwością przedłużenia do 5. Na ten moment to bardzo prawdopodobny scenariusz. Współpraca ze STILL układa się bez zarzutu – podsumowuje.

Heineken

 

Polecane artykuły

Westerwald przechodzi na elektryki

W ostatnich latach firma Westerwald-Brauerei wprowadziła szereg ekologicznych innowacji. Jedną ze zmian było przejście z pojazdów napędzanych LPG na elektryczne wózki widłowe. W ich efekcie browar w 100% korzysta z energii odnawialnej.