K-Flex: dostosowane wózki i baterie Li-Ion

K-Flex

Na skróty:

  • Firma K-Flex znacząco rozbudowała swój zakład i główne centrum dystrybucji;

  • Zwiększenie powierzchni obiektu oraz wolumenu produkcji pociągnęło za sobą konieczność rozbudowy floty i zwiększania wydajności pracy;
  • Dostawca rozwiązań logistycznych opracował pozwalającą na zachowanie płynności procesów koncepcję floty precyzyjnie dopasowanej do konkretnych potrzeb klienta;
  • Wdrożone rozwiązania spełniły pokładane w nich oczekiwania i pozwoliły menadżerom firmy K-Flex skupić się na rozwoju w obszarze głównej działalności biznesowej przedsiębiorstwa.

Charakter przedsiębiorstwa, w którym dokonano wdrożenia

Nazwa: K-Flex Polska

Obszar działalności: produkcja elementów izolacji termicznej i akustycznej z kauczuku syntetycznego

Miejsce wdrożenia: Wielenin-Kolonia k. Uniejowa (woj. Łódzkie)

Firma K-Flex to wywodzący się z Włoch, a działający globalnie producent elementów izolacji termicznej i akustycznej z kauczuku syntetycznego do rozmaitych branż. W 2006 roku przedsiębiorstwo wykupiło udziały w spółce swojego polskiego dystrybutora, w wyniku czego powstała firma K-Flex Polska. Dążąc do dynamicznej ekspansji, w 2010 r. wzniesiono nową siedzibę i magazyn główny w zlokalizowanym centralnie z perspektywy polski i Europy Wieleninie-Kolonii k. Uniejowa w woj. łódzkim. Wkrótce potem uruchomiono dział produkcji (2011). W niespełna 3 lata później kompleks rozbudowano o magazyn wysokiego składowania o powierzchni 8 tys. mkw., a w 2017 r. – kolejną halę magazynową. Choć już wówczas łączny metraż zakładu wynosił 32 tys. mkw., właściciele zapowiadali rozszerzenie oferty produktowej i towarzyszący mu dalszy rozwój przedsiębiorstwa. Zakład pod Uniejowym stanowi obecnie zarówno zaplecze produkcyjne materiałów izolacyjnych, jak i centrum dystrybucyjne, z którego towary dostarczane są nie tylko do odbiorców w Polsce i innych krajach Europy, ale także do Stanów Zjednoczonych, Egiptu czy Dubaju. W związku z już dokonaną, ale także planowaną rozbudową – docelowo o dalsze 20 tys. mkw. – konieczne było wzmocnienie floty transportu wewnętrznego.

K-flex

Cel wdrożenia oraz zastosowane rozwiązania intralogistyczne

K-Flex

Cel wdrożenia:

  • Zapewnienie płynności procesów produkcji i transportu wewnętrznego w sytuacji dynamicznej rozbudowy zakładu

Wdrożone rozwiązanie:

By zapewnić zachowanie płynności procesów po rozbudowie zakładu zdecydowano się na rozwój floty transportu wewnętrznego. Dostawca – firma STILL Polska – przed zaproponowaniem konkretnych rozwiązań dokładnie doprecyzował z przedstawicielem K-Flex wymogi, jakie muszą spełniać pojazdy. W efekcie ustaleń najliczniejszą grupę stanowią elektryczne boczne wózki wysokiego składowania serii FM-X, głównie o udźwigu 2 tony, doskonale sprawdzające się jako urządzenia transportowe w magazynach. We flocie K-Flex znajdują się również wózki elektryczne czołowe serii RX 20 wykorzystywane głównie do prac na produkcji oraz różne modele wózków unoszącychpodnośnikowych znajdujące zastosowanie w rozładunku i załadunku z rampy oraz przy maszynach produkcyjnych. By zagwarantować maksymalną dostępność pojazdów, wszystkie wózki dostarczone po rozbudowie zakładu w 2018 roku wyposażono w baterie litowo-jonowe nowej generacji, zintegrowano z systemem zarządzania flotą gwarantującym równomierną eksploatację maszyn oraz objęto kompleksowym serwisem w ramach umowy STILL Full Service. W zakładzie zastosowano także wózki zmodyfikowane niestandardowo pod kątem konkretnych zadań. W ramach procesów produkcyjnych K-Flex jednej z maszyn podawane są od dołu bele papieru. Miejsca na manewrowanie jest bardzo niewiele, liczył się więc każdy centymetr. Zaproponowano w związku z tym kompaktowy wózek czołowy RX 50-16 Li-Ion ze zintegrowanym z masztem przesuwem bocznym (co pozwoliło zaoszczędzić 4 cm), widłami 800 mm, masztem zlicowanym z kabiną oraz akcesoriami dachowymi umieszczonymi nie na, a pod dachem. Wszystko to sprawia, że wózek mieści się w niewielkiej przestrzeni pod maszyną pozostawiając operatorowi większą swobodę manewrów. Ze względu na charakter ładunku widły wyposażono także w kliny unieruchamiające bele papieru. Zastosowano także szereg innych rozwiązań dopasowanych do potrzeb klienta, m.in. kamery na widłach w wózkach typu reach-truck, laserowy pomiar wysokości wideł czy dodatkowe oświetlenie.

 

Efekty wdrożenia i wynikające z niego korzyści

  • Optymalna eksploatacja floty transportu wewnętrznego

  • Utrzymanie płynności pracy zakładu i wyeliminowanie przestojów
  • Uwolnienie zasobów klienta do rozwoju w głównym obszarze działań biznesowych

Pakiet produktów i usług zaproponowanych firmie K-Flex obmyślono tak, żeby zapewnić optymalną eksploatację floty i gwarantować płynność pracy. Dzięki szybkiemu ładowaniu częściowemu baterie litowo-jonowe pozwalają wózkom funkcjonować w trybie wielozmianowym z krótkimi tylko przerwami, często idącymi w parze z odpoczynkiem operatora w ciągu dnia roboczego. System zarządzania flotą, kompleksowa obsługa serwisowa i bieżący monitoring stanu technicznego umożliwiają działanie proaktywnie, niemal całkowicie eliminując w połączeniu z technologią Li-Ion jakiekolwiek przestoje. - Chcąc zapewniać ciągłość procesów produkcyjnych i magazynowych w trybie wielozmianowym, polegamy na sprawdzonych markach, których produkty są niezawodne i wydajne. Jesteśmy szczególnie zadowoleni z nowej generacji wózków, które mamy od ubiegłego roku. Zrobiły na nas pozytywne wrażenie swoimi możliwościami i jakością wykonania – relacjonuje Kamil Maszczyk, project manager K-Flex. – Wiąże się to również ze sprawnym serwisem, dlatego wszystkie nasze wózki obsługiwane są przez STILL w ramach umowy Full Service. Daje nam to pewność, że sprzęt będzie zawsze gotowy do pracy, a my możemy skupić się na tym, co robimy najlepiej – podsumowuje.

K-Flex
K-Flex

Zobacz wideo prezentujące realizację:

Polecane artykuły

H. & J. Brüggen: Litowo-jonowy kamień milowy

Wkrótce po ogłoszeniu strategii dążącej do upowszechniania baterii Li-Ion przez poszerzenie asortymentu dostępnych wózków z akumulatorami w tej technologii, grupa STILL zrealizowała całkowicie oparte o nią wdrożenie. Rezultaty mogą stanowić dla innych przedsiębiorstw zachętę do litowo-jonowej modernizacji floty.