Przenośniki, zautomatyzowane reach trucki i regały w Lajkonik

W ramach kompleksowej rozbudowy i modernizacji zakładu produkcyjnego Lajkonik Sp. z o.o. dokonano automatyzacji magazynu. Procesy transportu wewnętrznego i składowania oparto o technologie automatyzacyjne firmy STILL.

Na skróty:

  • W związku ze wzrostem popytu na jej produkty, spółka Lajkonik Snacks planowała rozbudowę i modernizację magazynu stanowiącym część kompleksu produkcyjnego w małopolskiej Skawinie.

  • Firma poszukiwała rozwiązania automatyzacji magazynu, które pozwoli zwiększyć przepustowość zakładu, będzie charakteryzować się niskim wskaźnikiem TCO i w efekcie szybko się zwróci.

  • Lajkonik Snacks sp. z o.o. zdecydowała się na wdrożenie zaproponowanego przez firmę STILL Polska całościowego rozwiązania bazującego na użyciu: przenośników, samojezdnych wózków wysokiego składowania STILL FM-X wraz z komputerowym systemem zarządzania, regałów wysokiego składowania oraz – komplementarnie – wózków prowadzonych ręcznie.

  • Inwestycja pozwoliła zwiększyć liczbę obsługiwanych ładunków bez potrzeby zwiększania zatrudnienia. Uzyskane wskaźniki spełniły oczekiwania firmy Lajkonik.


Charakter przedsiębiorstwa, w którym dokonano wdrożenia

System regałowy STILL zastosowany w zakładzie Lajkonik Snacks liczy łącznie 7 145 miejsc paletowych.

Nazwa: Lajkonik Sp. z o.o.

Obszar działalności: Przemysł spożywczy - produkcja słonych przekąsek

Miejsce wdrożenia: Skawina, Polska

Lajkonik Snacks sp. z o.o. to przedsiębiorstwo z ponad 100-letnią tradycją. Podstawowym obszarem jego działalności jest wytwarzanie przekąsek słonych takich jak paluszki, precelki, krakersy i talarki. Firma jest liderem rynku w Polsce, a jej produkty są eksportowane do niemal 80 krajów na całym świecie. Elementem przeprowadzonej w ostatnich latach kompleksowej rozbudowy i modernizacji zakładu Lajkonik było wzbogacenie obiektu o wydajny i bezpieczny zautomatyzowany magazyn wysokiego składowania umożliwiający utrzymanie niskiego wskaźnika TCO floty wózków widłowych przy pracy ciągłej.

Zakład firmy Lajkonik znajduje się w małopolskiej Skawinie. Ze względu na rosnący popyt na produkty zdecydowano się na jego kompleksową rozbudowę. W toku inwestycji zwiększono powierzchnię oraz zmodernizowano m.in.: halę produkcyjną z częścią socjalną oraz halę magazynową wysokiego składowania wraz z halą doków rozładunkowych. Ostatecznie uzyskano zabudowę o powierzchni użytkowej 9 662 mkw. i kubaturze 136 181 m3.

Od 1993 r. Lajkonik Snacks jest częścią międzynarodowej grupy Lorenz.
Podstawą procesów transportu wewnętrznego w Lajkonik stały się automatyczne wózki wysokiego składowania STILL FM-X.

Rozwiązanie: całościowa automatyzacja magazynu

Półki regałów wysokiego składowania w magazynie Lajkonik sięgają 8 100 mm.
Ładunki trafiające do systemu regałowego wysokiego składowania są z powodzeniem obsługiwane przez samojezdne reach trucki STILL FM-X.
W zakładzie wdrożono hybrydowy system ładowania akumulatorów zautomatyzowanych wózków widłowych.

Cel wdrożenia:

  • Zwiększenie przepustowości magazynu bez zwiększania zatrudnienia
  • Uzyskanie niskiego wskaźnika TCO floty intralogistycznej w pracy ciągłej
  • Wypracowanie szybkiego zwrotu z inwestycji

Zastosowane rozwiązanie intralogistyczne:

  • System regałów wysokiego składowania STILL,
  • Automatyczne boczne wózki wysokiego składowania STILL FM-X,
  • Zindywidualizowany system Traffic Manager,
  • Stacje ładowania okazjonalnego i akumulatorownia STILL

Głównym kryterium wyboru partnera biznesowego modernizacji magazynu były: uzyskanie wysokiej efektywności procesów składowania oraz niskie koszty eksploatacji maszyn. Zautomatyzowano transport i składowanie produktów gotowych – od podjęcia ładunków z produkcji aż po ich przygotowanie do wysyłki. W tym celu wykorzystano system złożony z szeregu komplementarnych rozwiązań. Jego pierwszym elementem są przenośniki, dzięki którym spaletyzowane towary trafiają z linii produkcyjnych do magazynu. Odbywa się na nich automatyczna weryfikacja wymiarów palety. Tylko poprawne ładunki trafiają do magazynu wysokiego składowania. Zweryfikowane pozytywnie palety są podejmowane i transportowane z punktu poboru z użyciem automatycznych wózków wysokiego składowania serii STILL FM-X. Samobieżne pojazdy AGV wybierają optymalne trasy i bezpiecznie transportują ładunki do systemu regałowego. W zastosowanym w zakładzie Lajkonika systemie regałowym wysokiego składowania najwyżej położone półki znajdują się na poziomie 8 100 mm. System ma łącznie 7 145 miejsc paletowych. Odpowiednie miejsce składowania przydzielane jest za pomocą naszego systemu zarządzania wózkami z modułem WMS.



W zakładzie wdrożono hybrydowy system ładowania akumulatorów zautomatyzowanych wózków widłowych. Gdy pojazdy nie realizują zleceń, samodzielnie udają do jednej z czterech stacji ładowania okazjonalnego, gdzie bez udziału personelu są w stanie uzupełniać baterie. W przypadku dużego obciążenia pracą, możliwe jest także zlecenie wózkom zjeżdżania do akumulatorowni, gdzie dokonuje się manualnej wymiany baterii. Między innymi w tym celu w zakładzie zastosowano system Traffic Manager dostosowany do oczekiwań klienta. Rozwiązanie stanowi intuicyjny interfejs, dzięki któremu składa się zlecenia wózkom automatycznym, co daje to elastyczność i możliwość dostosowania pracy AGV do zmieniających się sytuacji.

Dobrym przykładem synergii pomiędzy pojazdami automatycznymi a wózkami sterowanymi ręcznie jest także proces załadunku palet na samochody ciężarowe. Po przyjęciu z systemu SAP listy palet do wysyłki, AGV pobierają z regałów zgodne z zamówieniem ładunki i gromadzą je w układzie blokowym w strefie wysyłki przy odpowiednim doku. Stąd pracę przejmują operatorzy w wózkach sterowanych ręcznie. To oni dokonują załadunku na naczepę, gdy w doku pojawi się ciężarówka. Wyposażenie wózków automatycznych w specjalny sterownik połączony ze skanerami laserowymi gwarantuje bezpieczeństwo, dzięki czemu nie było potrzeby wydzielania obszaru ich pracy.

Z produkcji wyroby trafiają do magazynu Lajkonik za pośrednictwem przenośników automatycznie weryfikujących poprawność palet.
Palety z punktów przeładunkowych samodzielnie pobierają automatyczne wózki widłowe wysokiego składowania serii STILL FM-X.
Samojezdne reach trucki transportują ładunki do systemu regałowego wysokiego składowania.

Efekt: efektywna praca magazynu i szybki zwrot z inwestycji

Rezultat wdrożenia:

  • Efektywne wykorzystanie przestrzeni magazynowej dzięki wykorzystaniu systemów regałowych wysokiego składowania.

  • Zwiększenie przepustowości magazynu bez konieczności zatrudniania dodatkowych pracowników.

  • Uzyskanie niskiego wskaźnika TCO i krótkiego czasu zwrotu z inwestycji

  • Optymalne połączenie rozwiązań automatyzacyjnych z ręcznymi.

Wysokie regały pozwoliły efektywnie wykorzystać przestrzeń magazynową. Zautomatyzowany proces składowania jest niezawodny, a wózki automatyczne sprawdzają się w ciągłej pracy, pozwalając zwiększyć przepustowość magazynu bez konieczności zwiększania zatrudnienia. – Z naszej perspektywy zastosowane rozwiązanie jest optymalnym połączeniem automatyzacji i zadań realizowanych przez operatorów. Dzięki funkcjonalnościom takim jak: opcjonalne przełączanie pomiędzy ładowaniem okazjonalnym a wymianą akumulatorów czy też przydzielanie wózków do pracy w określonych strefach, jesteśmy w stanie modyfikować funkcjonowanie systemu pod kątem aktualnych potrzeb – mówi Paweł Spyrka, kierownik magazynu Lajkonik Snacks. – Wdrożone rozwiązanie w pełni spełniło nasze oczekiwania. W najbliższej przyszłości planujemy dalszą współpracę z firmą STILL w zakresie automatyzacji procesów intralogistycznych w naszej firmie – podsumowuje.

Zautomatyzowany proces składowania jest niezawodny.
Wózki automatyczne sprawdzają się w ciągłej pracy, pozwalając zwiększyć przepustowość magazynu bez konieczności zwiększania zatrudnienia.
Zastosowane rozwiązanie jest optymalnym połączeniem automatyzacji i zadań realizowanych przez operatorów.