Zautomatyzowany magazyn w przemyśle farmaceutycznym

W procesie konsolidacji magazynów klienta z branży farmaceutycznej firma Yusen Logistics skorzystała z koncepcji automatyzacji STILL oraz specjalistycznych wózków widłowych do pracy w mroźni.


Na skróty:

  • Firma Yusen Logistics dostała zlecenie konsolidacji i automatyzacji magazynu klienta działającego w branży farmaceutycznej.
  • Przy wsparciu firmy STILL stworzono koncepcję zautomatyzowanego magazynu z trzema strefami termicznymi, w tym chłodnią i mroźnią.
  • Jeszcze przed uruchomieniem obiektu przetestowano funkcjonowanie magazynu i wprowadzono szereg usprawnień wynikających z przeprowadzonych testów.
  • W magazynie współpracują ze sobą automatyczne wózki podnośnikowe, automatyczne wózki systemowe oraz stosowane w mroźni prowadzone ręcznie wózki wysokiego składowania.
  • Dzięki automatyzacji ograniczono liczby niezbędnego personelu i wyeliminowano błędy wynikające z pracy ręcznej.
  • Nowy obiekt stał się wizytówką Yusen i pozytywnym przykładem przydatnym w kontekście przetargów na analogiczne projekty.

Charakter przedsiębiorstwa, w którym dokonano wdrożenia

Nazwa: Yusen Logistics

Obszar działalności: Usługi logistyczne, w tym m.in. dla branży farmaceutycznej

Miejsce wdrożenia: Gembloux, Belgia

Yusen Logistics to globalny operator logistyczny, zatrudniający około 25 000 osób i działający na rynkach 47 krajów. Wspiera przedsiębiorstwa różnych branż i o różnej skali działalności, zapewniając sprawny przepływ towarów oraz usprawniając łańcuchy dostaw. Na zlecenie jednego z klientów działających w przemyśle farmaceutycznym firma Yusen Logistics zrealizowała konsolidację trzech magazynów w jeden nowoczesny obiekt. Latem 2024 roku w belgijskiej miejscowości Gembloux oddano klientowi do użytku magazyn o powierzchni 40 tys. mkw. z niemal 50 tys. miejsc paletowych oraz zautomatyzowanymi systemami transportu wewnętrznego dostarczonymi przez firmę STILL. Ze względu na restrykcyjne wymogi obowiązujące w branży farmaceutycznej, projektując obiekt, szczególny nacisk położono na kontrolę temperatury w różnych strefach składowania.

Na zlecenie klienta z branży farmaceutycznej firma Yusen Logistics przygotowała wspólnie ze STILL koncepcję skonsolidowanego magazynu wysokiego składowania obsługiwanego przez automatyczne wózki widłowe.

Rozwiązanie: Automatyczny magazyn z 3 strefami termicznymi

Cel wdrożenia:

  • Stworzenie skonsolidowanego, automatycznego magazynu o powierzchni 40 tys. mkw., z prawie 50 tys. miejsc paletowych i trzema strefami temperaturowymi

Zastosowane rozwiązanie intralogistyczne:

  • Usługi doradcze i rozruchowe:
    • Przygotowanie koncepcji magazynu automatycznego
    • Integracja systemu zarządzania magazynem
    • Uruchomienie floty
    • Szkolenie kadry magazynowej
    • Bieżące wsparcie i serwis
  • Automatyczne wózki widłowe STILL:
    • Zautomatyzowane wózki podnośnikowe EXV iGo
    • Zautomatyzowane wózki systemowe VNA MX-X iGo
  • Dostosowane do pracy w mroźni prowadzone ręcznie wózki wysokiego składowania STILL FM-X

Przystępując do tworzenia skonsolidowanego magazynu, przedstawiciele Yusen zwrócili się o pomoc do firmy STILL, z którą współpracowali, automatyzując magazyn w okolicach Antwerpii. Doświadczenia z tamtego wdrożenia wykorzystano w nowym obiekcie. W Gembloux zastosowano na przykład sprawdzony wcześniej interfejs, łączący system zarządzania pojazdami autonomicznymi z bazą danych o lokalizacji towarów oraz oprogramowaniem WMS.

W celu zapewnienia właściwych warunków składowania szczepionek, surowców i innych wrażliwych produktów, konieczne było wydzielenie trzech stref magazynowych z różnymi zakresami temperatur. Powstały:

  • strefa o powierzchni 20 tys. mkw. na 35 tys. palet, w której utrzymywana jest temperatura od +15 do +25°C;
  • zajmująca 10 tys. mkw. chłodnia z miejscem na 11 tys. palet, gdzie panuje temperatura w zakresie od +2 do +8°C;
  • mroźnia, w której temperatura wynosi -25°C.

Dodatkowo wydzielono specjalny obszar do przechowywania substancji łatwopalnych i toksycznych. Ma on powierzchnię 1 500 mkw. i może pomieścić 1 440 palet. Istotnym aspektem było również zaplanowanie przepływu towarów tak, by można było obsłużyć 160 palet na godzinę. Po wstępnym określeniu koncepcji funkcjonowania magazynu jej poszczególne elementy poddano praktycznej weryfikacji, symulując jeden do jednego codzienne operacje.


Na drodze korekt i usprawnień w tym procesie ukształtował się następujący przepływ materiałów:

  • Kontrola zgodności ładunku przez operatora i umieszczenie go na oznaczonej kodem kreskowym sekcji posadzki i skojarzenie z nim danej lokalizacji
  • Podjęcie palety przez automatyczny wózek podnośnikowy EXV iGo na podstawie zlecenia wygenerowanego przez WMS
  • Przejazd do stacji kontroli konturu, weryfikacja ładunku i transport niebudzących wątpliwości towarów do stacji transferowej na krańcu regału
  • Transport do odpowiedniej sekcji magazynu:
    • W przypadku spaletyzowanych ładunków – z użyciem automatycznych wózków systemowych VNA MX-X iGo, odkładających towar na odpowiednim miejscu paletowym w magazynie wysokiego składowania
    • W przypadku mniejszych nośników ładunku – z użyciem autonomicznych robotów mobilnych, odpowiadających za transport poziomy i wsparcie kompletacji.

Pojazdy prowadzone automatycznie stosowane w chłodni wyposażone zostały w olej hydrauliczny odporny na niskie temperatury. Urządzenia prowadzone ręcznie – wózki wysokiego składowania FM-X w specjalnie przystosowanej wersji – wykorzys

tywane są wyłącznie w mroźni. Ich konfiguracja obejmuje ogrzewaną, zamkniętą kabinę, hermetyczny układ elektryczny oraz specjalny olej hydrauliczny.

Wstępnie zweryfikowany ładunek jest podejmowany przez automatyczny wózek podnośnikowy STILL EXV iGo, który wiezie go do stacji kontroli konturu i odkłada go następnie w odpowiedniej stacji transferowej.
Spaletyzowane ładunki są umieszczane na regałach w magazynie wysokiego składowania przez systemowe wózki VNA serii STILL MX-X.
Mniejsze nośniki ładunku są obsługiwane przez automatyczne roboty mobilne AMR.

Efekt: Ograniczenie zapotrzebowania kadrowego i wyeliminowanie błędów

Rezultat wdrożenia:

  • Zapewnienie funkcjonowania transportu wewnętrznego w obiekcie przy minimalnej obsadzie
  • Wyeliminowanie błędów wynikających z ręcznego przemieszczania ładunków i gwarancja pełnej identyfikowalności towarów
  • Możliwość powoływania się na przykład zrealizowanej z sukcesem konsolidacji i automatyzacji w kolejnych przetargach

Wśród efektów wdrożenia zautomatyzowanego transportu wewnętrznego w magazynie Yusen w oczy rzuca się przede wszystkim fakt, że praca obiektu może być kontynuowana przy minimalnym zaangażowaniu kadr. Ma to szczególne znaczenie w obecnej sytuacji, gdy presja rynku pracy jest duża i coraz trudniej znaleźć i zatrzymać doświadczonych ludzi. Co więcej, wyeliminowano błędy wynikające z ręcznego przemieszczania ładunków. W zautomatyzowanym magazynie zagwarantowana jest 100% identyfikowalność towarów. Według reprezentantów Yusen Logistics obiekt w Gembloux jest doskonałą wizytówkę firmy: potencjalni klienci mogą na jego przykładzie przekonać się o dążeniu firmy do innowacji i zobaczyć, jakie możliwości oferuje automatyzacja. Powołanie się na istniejące, dobrze funkcjonujące wdrożenie daje ogromną przewagę w przetargach.

Automatyczne wózki systemowe VNA STILL MX-X iGo są w stanie obsługiwać regały do wysokości 14,6 metra.
Podnośnikowe wózki automatyczne STILL EXV iGo sprawnie realizują zadania transportu poziomego w zautomatyzowanym magazynie klienta firmy Yusen Logistics.