Zeroemisyjne centrum dystrybucyjne TROTEC

Skonsolidowany, centralny obiekt produkcyjno-logistyczny TROTEC pozwolił obniżyć koszty magazynowania, skutecznie obsługiwać zwroty oraz szczyty logistyczne. Za opracowanie i wdrożenie koncepcji składowania i transportu wewnętrznego odpowiadała firma STILL.


Na skróty:

  • W odpowiedzi na wzrost popytu na swoje produkty oraz rosnące potrzeby wynikające z połączenia z Dantherm, firma TROTEC szukała sposobu na wydajną obsługę dużej, zmieniającej się sezonowo liczby zamówień.
  • Opracowanie i wdrożenie koncepcji składowania i transportu wewnętrznego w centralnym, skonsolidowanym centrum dystrybucyjnym powierzono firmie STILL.
  • Powstał obiekt z systemem regałowym na 49 tys. miejsc paletowych, obsługiwanych przez wózki czołowe, wózki wysokiego składowania oraz autonomicznych partnerów kompletacji.
  • Zasilane energią odnawialną, energooszczędne i wydajne pojazdy transportu wewnętrznego pozwoliły zaspokoić potrzeby przeładunkowe firmy (do 15 tys. zamówień dziennie) i zwiększyć komfort pracy operatorów. Wszystko to przy zerowej emisji.

Charakter przedsiębiorstwa, w którym dokonano wdrożenia

Nazwa: TROTEC GmbH

Obszar działalności: Produkcja urządzeń grzewczych i klimatyzacyjnych

Miejsce wdrożenia: Centrum produkcyjno-dystrybucyjne, Heinsberg, Nadrenia Północna-Westfalia, Niemcy

Firma TROTEC GmbH od ponad trzech dekad produkuje i sprzedaje urządzenia grzewcze i klimatyzacyjne, a także narzędzia i przyrządy pomiarowe dla przemysłu, handlu i gospodarstw domowych. W związku z rosnącym popytem na produkty firmy zdecydowano się na budowę nowoczesnego obiektu produkcyjno-logistycznego przy siedzibie przedsiębiorstwa w Heinsbergu. Jest on wykorzystywany m.in. jako główne centrum dystrybucji w Niemczech duńskiej grupy Dantherm, z którą połączyła się firma TROTEC. Nowy, liczący 55 tys. mkw. powierzchni kompleks z magazynem wysokiego składowania pozwolił zwiększyć przestrzeń magazynową i zreorganizować procesy dostaw. Na etapie projektowania budynku zadbano o dostęp do dużej ilości światła dziennego. Umieszczony na dachu system paneli fotowoltaicznych zabezpiecza potrzeby centrum z nadwyżką. Z dbałością o zrównoważony rozwój zorganizowano także system zwrotów z e-commerce. Działające bez zarzutu urządzenia trafiają do outletu, a pozostałe są demontowane i poddawane recyklingowi. Oszczędność energii i minimalizowanie emisji CO2 były brane pod uwagę także na etapie doboru pojazdów transportu wewnętrznego.

Firma TROTEC GmbH produkuje i sprzedaje urządzenia grzewcze i klimatyzacyjne.
Umieszczony na dachu hali TROTEC system paneli fotowoltaicznych z nadwyżką zabezpiecza potrzeby obiektu.

Rozwiązanie: regały wjezdne, elektryczne wózki czołowe i wysokiego składowania i autonomiczne wsparcie kompletacji

Reach Truck STILL FM-X w TROTEC GmbH.
Reach Truck STILL FM-X w TROTEC GmbH.

Cel wdrożenia:

  • Konsolidacja mniejszych magazynów i stworzenie centralnego centrum dystrybucji
  • Zwiększenie ogólnych możliwości przeładunkowych

Zastosowane rozwiązanie intralogistyczne:

  • Opracowanie kompleksowej koncepcji logistyki i transportu wewnętrznego
  • Flota wydajnych pojazdów elektrycznych STILL, na którą złożyły się: wózki czołowe RX 20 i RX 60, wózki wysokiego składowania FM-X oraz autonomiczni partnerzy kompletacji STILL OPX iGo neo

Centralny obiekt logistyczny TROTEC zastąpił 7 mniejszych magazynów. Chcąc zoptymalizować procesy transportu wewnętrznego, opracowanie ich koncepcji powierzono firmie STILL. W jej ramach wzniesiono system regałowy wysokiego składowania na 49 tys. europalet. Z myślą o najintensywniejszym czasie w roku, kiedy to dzienna liczba zamówień sięga 15 tys. sztuk urządzeń, powstała strefa regałów wjezdnych na 26 tys. palet. Pozwalają one na składowanie kilku jednostek spaletyzowanych towarów jedna za drugą na dwóch szynach nośnych i bardzo efektywnie wykorzystują dostępną przestrzeń. Są obsługiwane przez elektryczne wózki czołowe RX 20 i RX 60 oraz wózki wysokiego składowania serii FM-X.

Wózek widłowy wysokiego składowania STILL FM-X wśród regałów wysokiego składowania TROTEC
Wózki widłowe i regały wysokiego składowania pozwalają optymalnie zagospodarować przestrzeń magazynową.

W charakteryzującej się szerszymi korytarzami strefie kompletacji wykorzystano natomiast autonomicznego partnera kompletacji STILL OPX iGo neo. Pojazd podąża za swoim ludzkim towarzyszem od jednej pozycji kompletacji do następnej, samodzielnie rozpoznając otoczenie i adekwatnie reagując na ewentualne przeszkody.

Wózki z kabiną typu man-up ułatwiają skuteczną kompletację pionową.

Efekt: Zeroemisyjne, wydajne przeładunkowo centrum dystrybucji

Rezultat wdrożenia:

  • Obniżenie kosztów magazynowania dzięki zastąpieniu kilku obiektów jednym
  • Osiągnięcie przepustowości pozwalającej radzić sobie ze szczytami logistycznymi
  • Oszczędność czasu i sił dzięki wdrożeniu OPX iGo neo

 

Połączenie 7 lokalnych magazynów w jeden pozwoliło uprościć procesy logistyczne TROTEC i skuteczniej obsługiwać zwroty z e-commerce. Dzięki obejmującej m.in. wjezdne systemy regałowe wysokiego składowania koncepcji nowego centrum logistycznego TROTEC firma jest w stanie skutecznie obsługiwać sezonowe szczyty logistyczne sięgające 15 000 zamówień dziennie. Autonomiczne wózki do kompletacji poziomej OPX iGo neo firmy STILL przyczyniają się z kolei do oszczędności czasu pracujących przy kompletacji operatorów. Szacuje się, że zmniejszają liczbę przypadków, w których operator musi wsiadać i wysiadać z wózka nawet o 75%.

W strefach kompletacji z szerokimi korytarzami zastosowano automatycznego partnera kompletacji STILL OPX iGo neo.
Autonomiczny partner kompletacji STILL OPX iGo neo o 3/4 zmniejsza liczbę przypadków, w których konieczne jest wychodzenie i wchodzenie do kabiny.
OPX iGo neo samodzielnie ustawia się na wskazanych jako najwygodniejsze pozycjach kompletacyjnych.