ZT Kruszwica S.A. stawia na wózki Li-Ion

Zakłady Tłuszczowe Kruszwica S.A. zmodernizowały flotę intralogistyczną w dwóch lokalizacjach w oparciu o technologię baterii litowo-jonowych. Korzyści były na tyle duże, że Li-Ion wkrótce zagości we wszystkich zakładach spółki w Polsce.

 

Na skróty:

  • W ramach realizacji strategii zrównoważonego rozwoju ZT Kruszwica S.A. flotę transportu wewnętrznego przedsiębiorstwa rozbudowano w oparciu o technologię baterii litowo-jonowych.

  • Nowe rozwiązanie pozwoliło zoptymalizować procesy transportu wewnętrznego, zmniejszyć zużycie energii o 40 proc. i poprawić ergonomię pracy.

Charakter przedsiębiorstwa, w którym dokonano wdrożenia

Nazwa: ZT Kruszwica S.A.

Obszar działalności: Przemysł spożywczy, przetwórstwo nasion oleistych i produkcja tłuszczów roślinnych

Miejsce wdrożenia: Kobylniki k. Kruszwicy, Brzeg

Będące częścią grupy BUNGE Zakłady Tłuszczowe Kruszwica S.A. to największy w Polsce i jeden z największych w Europie Środkowej przetwórca nasion oleistych i producent tłuszczów roślinnych. Spółka działa w oparciu o zintegrowany model operacyjny – od pozyskania surowca, przez jego przetworzenie, aż po konfekcjonowanie i dystrybucję. Filozofia firmy zakłada odpowiedzialny, zrównoważony rozwój i dbałość o środowisko naturalne. Elementem jej realizacji jest m.in. modernizacja floty transportu wewnętrznego w zakładach produkcyjnych w Brzegu i Kobylnikach k. Kruszwicy.

W zakładzie w Kobylnikach k. Kruszwicy produkowane są oleje konsumenckie oraz margaryny i tłuszcze profesjonalne do zastosowań cukierniczych i przemysłowych np. Olej Kujawski, margaryny Maestra. Pojazdy transportu wewnętrznego są wykorzystywane przede wszystkim do przewozu produktów gotowych – zarówno z rozlewni olejów, jak i margarynowni. Koniec poprzedniej umowy najmu floty stał się bodźcem do poszukiwania obszarów optymalizacji i pilotażowego wdrożenia w zakładzie nowej technologii zasilania pojazdów intralogistycznych.

Cel wdrożenia oraz zastosowane rozwiązania intralogistyczne

Cel wdrożenia:

  • Realizacja założeń polityki zrównoważonego rozwoju
  • Optymalizacja procesów transportu wewnętrznego
  • Poprawa komfortu pracy operatorów

Wdrożone rozwiązanie:

Na kilka miesięcy przed upływem poprzedniego okresu wynajmu wózków kierownictwo zakładu zaczęło rozważania i rozmowy o optymalizacji procesów przy okazji wymiany floty i zdecydowało się na wypróbowanie w praktyce pojazdów w technologii Li-Ion. Decyzję o całościowym przejściu na akumulatory litowo-jonowe poprzedziło zastąpienie jednego ze stosowanych dotychczas wózków czołowych nowym odpowiednikiem z baterią tego typu. Rezultaty były na tyle zachęcające, że postanowiono wyposażyć w nie wszystkie nowe wózki. Na flotę składa się pełen przekrój kilkudziesięciu elektrycznych pojazdów transportu wewnętrznego – od wózków podnośnikowych i unoszących (w tym także z platformą dla operatora) po wózki czołowe z przeciwwagą. Dobrano do nich ergonomiczne wyposażenie, sprzyjające komfortowi i bezpieczeństwu pracy.

W ramach nowej umowy najmu długoterminowego do Kruszwicy trafiły m.in. czołowe wózki elektryczne STILL RX 20, wózki wysokiego składowania FM-X, wózki podnośnikowe i unoszące z platformą dla operatora EXV-SFEXH-SF oraz kompaktowe wózki paletowe ECH 12 – wszystkie w technologii Li-Ion. Pojazdy pracujące w częściach zakładu charakteryzujących się największą intensywnością ruchu wyposażono w światła obrysowe, system STILL Blue Safety Light i czujniki zbliżeniowe minimalizujące ryzyko kolizji. Dzięki rozplanowaniu procesu ładowania z uwzględnieniem możliwości baterii litowo-jonowych zredukowano liczbę wymaganych prostowników.

 

Efekty wdrożenia i wynikające z niego korzyści

  • Duża przepustowość magazynu i płynne wykonywanie codziennych operacji
  • Wysoki komfort pracy operatorów
  • Skalowalność procesów intralogistycznych
  • Ograniczenie zapasów

 

Pierwszym, zauważalnym już na etapie pilotażu efektem przejścia na wózki z bateriami litowymi jonowymi była znaczna poprawa komfortu pracy. Operatorzy od pierwszych dni chwalili wygodę i precyzję sterowania. Kierownictwo zakładu doceniło także brak konieczności dolewania wody do akumulatorów i wyeliminowanie ryzyka gazowania, które pozwoliło odzyskać miejsce przeznaczone dotychczas na akumulatorownię, a z czasem – gdy można już było rzetelnie porównać pobory prądu z pojazdami na baterie kwasowo-ołowiowe – również spadek zużycia energii elektrycznej. Według szacunków ZT Kruszwica S.A. wózki z bateriami litowo-jonowymi zużywają w ich zakładzie miesięcznie 40 proc. mniej energii elektrycznej niż kwasowo-ołowiowe odpowiedniki. W skali roku pozwala to zmniejszyć ilość CO2 emitowanego w związku z wytworzeniem prądu potrzebnego do ich zasilenia o około 1 600 kg na jeden pojazd. Co więcej, w przypadku wózków czołowych i unoszących udało się umiejscowić prostowniki i rozplanować ładowanie tak, by jeden w zupełności wystarczał na dwa pojazdy. Dzięki usprawnieniom – takim jak dodatkowe oświetlenie, czujniki zbliżeniowe, obrotowe fotele z amortyzacją i dach kabiny zabezpieczający operatora – poprawie uległo także bezpieczeństwo pracy.

Wdrożenie w Kruszwicy to dopiero początek. Korzyści z zastosowania technologii Li-Ion okazały się na tyle duże, że spółka podjęła decyzję o sukcesywnej wymianie na wózki z bateriami litowo-jonowymi wszystkich pojazdów transportu wewnętrznego w zakładach w całej Polsce.