Czego uczy nas Falcon Heavy?

Elon Musk po raz kolejny utarł nosa niedowiarkom. Według licznych opinii, udany start Falcona Heavy może być pierwszy krokiem ku urealnieniu podróży międzyplanetarnych. Wizjoner, przywoływany zazwyczaj jako prekursor rynku pojazdów elektrycznych, pokazuje nam swoim kosmicznym projektem inną prawdę przekładalną na język intralogistyki.

Na skróty:

  • Falcon Heavy to najnowszy produkt Spacex, będący obecnie najpotężniejszą rakietą nośną na naszej planecie. 
  • Siedemdziesięciometrowy kolos umożliwia przetransportowanie na orbitę okołoziemską ładunku o masie 63,8 ton. 
  • Według Elona Muska „wielorazowość” jest kluczem do tego, by możliwa stała się kolonizacja innych planet, dlatego tak cieszy fakt iż podczas pierwszej wyprawy na orbitę rdzeniom bocznym rakiety udało się zawrócić, nie spłonąć w atmosferze i wylądować na wyznaczonych miejscach 

Falcon Heavy to najnowszy produkt Spacex, kosmicznej firmy transportowej Elona Muska. Jest obecnie najpotężniejszą rakietą nośną na naszej planecie. Siedemdziesięciometrowy kolos umożliwia przetransportowanie na orbitę okołoziemską ładunku o masie 63,8 ton. Ma być w stanie dostarczyć na Marsa 16,8 tony materiałów. Podczas swojej premiery z sukcesem umieścił na orbicie czerwoną Teslę Roadster z przebranym za kosmonautę manekinem i włączonym utworem „Space Oddity” Davida Bowie. Samochód siłą rozpędu leci obecnie w stronę Marsa, na którego orbitę miał planowo dotrzeć w październiku. Co więcej, rdzeniom bocznym rakiety udało się zawrócić, nie spłonąć w atmosferze i wylądować na wyznaczonych miejscach (sztuka ta nie udała się centralnej części statku, która chybiła ruchomej platformy i wpadła do oceanu). Podczas konferencji prasowej podsumowującej wydarzenie, zapytano Muska, czego się dzięki niemu nauczył. 

Szalone pomysły mogą się urzeczywistnić. Wiedziałem, jak wiele rzeczy może nie zadziałać, więc tym bardziej niesamowite było oglądać, jak wszystko jednak się udaje – odpowiedział. - Patrząc jak boczne rdzenie lądują – zupełnie jak na symulacji – uwierzyłem w skalowalność tego rozwiązania. Wyobraziłem sobie sekwencję kolejnych startów i lądowań – a nawet obsługę kilku lotów dziennie. Utwierdziło mnie to w przekonaniu, że to może zadziałać, że postęp technologiczny pozwoli podnieść współczynnik ponownego użycia rakiet – mówił Musk. – Wypuszczenie w przestrzeń Falcona Heavy kosztuje 90 milionów dolarów, a daje trzykrotnie większe możliwości załadunku niż kosztujący 60 milionów lot Falcon 9. Docelowo jedyną jednorazową częścią będzie górny segment, w którym znajduje się ładunek. Całą resztę: kadłub, rdzeń centralny i rdzenie boczne zaczniemy odzyskiwać, znacząco zmniejszając w efekcie koszty – tłumaczył wizjoner stojący za programem Spacex oraz samochodami elektrycznymi Tesla.

„Reusability” kluczem do przyszłości

Falcon Heavy

W języku polskim brakuje jednosłownego terminu, który trafnie oddawałby znaczenie angielskiego „reusability”. Musimy zadowolić się „zdatnością do ponownego użycia”. Być może jednak wraz z rosnącym zapotrzebowaniem uda się wymyślić jakieś zgrabniejsze sformułowanie. Po czasach galopującego konsumpcjonizmu, gdy wszystko było jednorazowe i nic nie opłacało się naprawiać, zaczynamy – jako konsumenci oraz przedsiębiorcy – myśleć w kategoriach całkowitych kosztów. Skutkiem – rosnąca popularność energooszczędnego oświetlenia LED, elektrycznych wózków widłowych czy nawet zdrowej żywności. Coraz chętniej ponosimy większe koszty inwestycji, by żyć lepiej i mniej płacić w przyszłości. Według Elona Muska „wielorazowość” jest również kluczem do tego, by możliwa stała się kolonizacja innych planet. 

– Jeśli uda się znaleźć sposób efektywnego, powtórnego użytkowania rakiet – tak jak ma to miejsce w przypadku samolotów – koszty podróży w kosmos zmniejszą się stukrotnie. Wynalezienie w pełni wielorazowej rakiety stanowi fundamentalny przełom, bez którego nie będzie możliwe zrewolucjonizowanie dostępu do przestrzeni kosmicznej – mówi cytat z Elona Muska umieszczony na stronie firmy Spacex. Stąd dążenie do stworzenia rakiety zbudowanej z członów, które po odrzuceniu nie płoną w atmosferze, a bezpiecznie lądują, gotowe do ponownego użycia.

Falcon Heavy

Wielorazowość w intralogistyce

Forma grzecznościowa*
Zgoda*
Newsletter

Polecane artykuły