Circularity według STILL
Od jakiegoś czasu Europa dąży do przejścia na model gospodarki obiegu zamkniętego. Jednak jej założenia przejawiały się w działaniach STILL od dawna. W jaki sposób firma realizowała ideę circularity nim było to modne? W którym kierunku rozwija się pod tym względem?
W 2020 r. – od momentu przyjęcia planu działania na rzecz gospodarki o obiegu zamkniętym (CEAP – z ang. Circular Economy Action Plan) – idea tzw. circularity stała się jednym z centralnych elementów Europejskiego Zielonego Ładu. Unijni decydenci dali w nim wyraz spostrzeżeniu, że bez zmniejszenia presji na zasoby naturalne nie jest możliwe utrzymanie w długiej perspektywie wzrostu gospodarczego i jego ekologiczne zrównoważenie. Przewidziane w ramach strategii inicjatywy obejmują m.in. zapewnienie prawa do naprawy oraz monitorowanie kwestii
wydajności zasobów i śladu materiałowego. Jednak troska o wykorzystanie pełnego potencjału wytwarzanych produktów, maksymalizację długości cyklu ich życia oraz – po jego zakończeniu – regeneracja, odnawianie i przywracanie do użytku nadających się do tego elementów nie jest nową ideą. Dobrym przykładem wcielania tych założeń w życie jeszcze przed tym, jak zostały wpisane w unijne strategie, jest firma STILL i jej podejście do długoterminowej eksploatacji wózków widłowych uwzględniające odnawianie wózków widłowych oraz ich wynajem.
Nowe życie wózków
Przez lata rynek wyremontowanych wózków z drugiej ręki rozwijał się w związku z tym jako:
- alternatywne źródło zakupu maszyn do przedsiębiorstw, w których pojazdy transportu wewnętrznego nie są eksploatowane ze szczególnie dużą intensywnością,
- sposób na ekonomiczne pozyskanie specjalistycznych, rzadziej użytkowanych a potrzebnych w zakładzie wózków,
- źródło zapasowych pojazdów – na potrzeby obsługi szczytów logistycznych lub utrzymania płynności pracy w razie awarii.
Dziś prócz względów ekonomicznych za odnowionymi wózkami przemawiają również kwestie takie jak dostępność oraz zrównoważony rozwój, odpowiedzialność za zasoby i redukcja śladu węglowego. Rynek sprzętu intralogistycznego po renowacji dynamicznie się rozwija, a zakup używanych wózków przemysłowych staje się atrakcyjną alternatywą dla coraz większej liczby firm. Wyrazem takiego stanu rzeczy jest prężne funkcjonowanie europejskich centrów renowacji STILL. Z związku z rosnącym popytem na odnowione wózki widłowe we wrześniu 2023 r. zdecydowano się na uruchomienie czwartego obiektu tego typu. Do specjalizujących się w przywracaniu na rynek pojazdów transportu wewnętrznego zakładów w Niemczech (działający od 2008 r.), Polsce (2014) i we Włoszech (2017) dołączył obiekt w Turcji. W sumie dają one nowe życie około ośmiu tysiącom wózków rocznie, a liczba ta systematycznie rośnie. W efekcie klienci mogą w każdej chwili wybierać spośród 25 tys. odnowionych produktów STILL, dostępnych od ręki – także przez Internet, w sklepie internetowym firmy.
Pełna realizacja potencjału wózków widłowych
Tak jak na rynku konsumenckim na znaczeniu zyskują różne modele abonamentowe oraz aplikacje umożliwiające współdzielenie rowerów, hulajnóg i samochodów, tak i w intralogistyce wynajem wózków widłowych staje się alternatywą dla ich posiadania na własność. Podobnie jak ma to miejsce w przypadku wózków używanych, wynajem krótkoterminowy pozwala pozyskać – bez konieczności kupna nowego pojazdu – dokładnie takie modele, jakich potrzeba; w momentach, w których są szczególnie przydatne czy kluczowe dla zachowania płynności pracy. Wynajem długoterminowy wózków widłowych staje się natomiast – analogicznie do leasingowania przez firmy samochodów osobowych – realną alternatywą dla
posiadania pojazdów transportu wewnętrznego na własność. W obu przypadkach (tj. wynajmu krótko- i długoterminowego) pojazdy transportu wewnętrznego są najczęściej objęte kompleksową obsługą serwisową producenta, dzięki czemu osoby odpowiadające za utrzymanie ruchu w firmie korzystającej z wynajmu wózków widłowych mogą w pełni poświęcić się zadaniom tworzącym wartość dla ich klientów. Z punktu widzenia gospodarki obiegu zamkniętego producenckie floty wynajmu prowadzą do optymalnego wykorzystania pojazdów transportu wewnętrznego, wydłużenia cyklu ich rynkowego życia oraz oszczędności zasobów, które zostałyby zużyte, gdyby korzystające z ich usług przedsiębiorstwa zamiast wynajmować kupowałyby nowe wózki.