Inteligentne ładowanie akumulatorów odpowiedzią na wysokie koszty energii

Ceny prądu nie spadają i nie zapowiada się, by miały zacząć to robić. Warto w tej sytuacji zainteresować się rozwiązaniami zarządzania procesem ładowania baterii. Mogą one pomóc zmniejszyć koszty energii i zoptymalizować pracę flot transportu wewnętrznego.

Na skróty:

  • Podwyżki cen energii elektrycznej wydłużają czas zwrotu z inwestycji w elektryczne wózki widłowe

  • Nowoczesne rozwiązania technologicznie – baterie trakcyjne Li-Ion, system zarządzania ładowaniem akumulatorów STILL Smart Energy Unit i odnawialne źródła energii – pozwalają ograniczyć wpływ cen na koszty eksploatacji flot transportu wewnętrznego

  • Mądre i świadome korzystanie z innowacyjnych rozwiązań pozwala czerpać korzyści z elastyczności i wydajności elektrycznych wózków widłowych w technologii litowo-jonowej bez konieczności ponoszenia pełnych kosztów drożejącej energii.

 

Według URE pomiędzy IV kwartałem 2022 a I kwartałem 2023 roku średnie ceny energii elektrycznej na rynku konkurencyjnym wzrosły o ponad 50 proc.

W ujęciu rok do roku dynamika wzrostów wyniosła niemal 90 proc. W przeciągu 12 miesięcy zamiast 468 zł za megawat trzeba było zapłacić już 890 zł. Elementem cen jest wprowadzona w 2021 roku opłata mocowa, której wysokość uzależniona jest od wielkości pobieranej mocy oraz równomierności zużywania energii w godzinach szczytu poboru mocy oraz poza nimi. Im pobór prądu poza szczytem wyższy niż w trakcie jego trwania, tym wyższa zniżka przysługuje odbiorcom.

 

 

Sytuacja skłania do korzystania z własnych źródeł energii odnawialnej oraz wdrażania rozwiązań pozwalających minimalizować zużycie prądu w określonych godzinach i w efekcie mądrzej nim gospodarować. W przypadku firm, dla których transport wewnętrzny stanowi istotny element działalności, odpowiedzią na te uwarunkowania są inteligentne systemy zarządzania ładowaniem baterii trakcyjnych.

Lepsze bilansowanie elektrycznych wózków widłowych dzięki technologii

Elektryczne wózki widłowe w technologii litowo-jonowej były i wciąż są kupowane jako charakteryzujące się w długiej perspektywie znacznie niższymi całkowitymi kosztami posiadania i eksploatacji niż porównywalne spalinowe i elektryczne pojazdy transportu wewnętrznego. Jednak w związku ze zwyżkami cen prądu oraz dodatkowymi opłatami energia elektryczna jest obecnie kosztowna, co wydłuża czas zwrotu z takiej inwestycji. Sytuacja może szczególnie dawać się we znaki przedsiębiorstwom, które w ostatnim czasie zdecydowały się z przyczyn ekologicznych i ekonomicznych zrezygnować z użycia spalinowych wózków widłowych. By obecnie w pełni czerpać korzyści z technologicznych przewag pojazdów w technologii Li-Ion, warto postawić na zielone źródła energii oraz inteligentne systemy zarządzania ładowaniem baterii.

Ładowanie baterii trakcyjnych może być tańsze

Smart Energy Unit (SEU), w dosłownym tłumaczeniu Inteligentna Jednostka Energetyczna, a bardziej opisowo: interfejs i system inteligentnego zarządzania procesem ładowania baterii trakcyjnych wózków widłowych to odpowiedź firmy STILL na obecne uwarunkowania rynkowe. Technologia pozwala zintegrować ze sobą nawet 50 ładowarek baterii. Monitoruje i kontroluje, kiedy i jak szybko ładowane są z ich użyciem pojazdy elektryczne, pozwalając

na planowanie uzupełniania akumulatorów. Sprzyja organizacji procesu w taki sposób, by nie przekraczać ustalonych limitów i minimalizować ilość mocy zużywanej w godzinach szczytu, zachowując przy tym wysoką dostępność i wydajność pojazdów elektrycznych. Baterie trakcyjne wózków widłowych w technologii Li-Ion są wyjątkowo podatne na tego typu optymalizację.

Przewaga konkurencyjna akumulatorów litowo-jonowych

Jedną z najistotniejszych korzyści, jakie daje użytkownikom technologia Li-Ion jest elastyczność przejawiająca się w możliwości szybkich ładowań częściowych. Przewaga ta zyskuje na znaczeniu w kontekście stosowania SEU. Przykładowo, przedsiębiorstwa korzystające z fotowoltaiki mogą z użyciem tej technologii zwiększyć liczbę wózków uzupełniających akumulatory, gdy świeci słońce. W przypadku, gdy kluczowe jest zwiększenie poborów mocy poza godzinami szczytu, można z kolei minimalizować ilość energii pobieranej w czasie jego trwania:
• doładowywać wózki za dnia jedynie w zakresie, który umożliwi przepracowanie całej zmiany
• uzupełniać energię do pełna nocami, gdy prąd jest tańszy lub jego użycie pozwala zmniejszyć opłaty mocowe.

Podsumowanie

Elektryczne wózki widłowe z bateriami litowo-jonowymi, odnawialne źródła energii oraz inteligentny system zarządzania energią STILL Smart Energy Unit to rozwiązania pozwalające korzystać z przewag nowoczesnych sposobów zasilania pojazdów transportu wewnętrznego. Ich wspólne zastosowanie pozwala zachować wysoką dostępność wózków i dużą wydajność przeładunkową bez konieczności ponoszenia w pełnym zakresie kosztów związanych ze wzrostami cen energii elektrycznej.