Wózki widłowe coraz częściej kupowane przez Internet

Przyzwyczailiśmy się już do e-commerce jako konsumenci. Od kilku lat widać też, jak dzięki handlowi online rozwija się rynek powierzchni magazynowych i jak zmieniają się łańcuchy dostaw. Nowością jest natomiast zwiększanie roli zakupów przez Internet w handlu B2B – także w zakresie sprzedaży wózków widłowych.

Na skróty:

  • Według danych Statista Digital Market Outlook, Polska znajduje się na 13. miejscu w zestawieniu najszybciej rosnących rynków e-commerce na świecie. Szacuje się, że w latach 2018-2022 całkowita wartość zakupów online w naszym kraju zwiększy się o 20-30 mld złotych.
  • Z raportu „The Digital Future of B2B Sales” wynika, że „digitalizacja organizacji procesów handlowych będzie miała kluczowe znaczenie dla sukcesu” firm sektora B2B.
  • Przyzwyczajenia, które menadżerowie wykształcają jako konsumenci, będą przenosić się – i już przenoszą się – także na ich działania biznesowe.

Według danych Statista Digital Market Outlook, Polska znajduje się na 13. miejscu w zestawieniu najszybciej rosnących rynków e-commerce na świecie. Szacuje się, że w latach 2018-2022 całkowita wartość zakupów online w naszym kraju zwiększy się o 20-30 mld złotych. Gdy weźmie się pod uwagę fakt, że mniej więcej tyle wart był cały polski rynek e-commerce w 2015 r, trudno nie być pod wrażeniem dynamiki wzrostów w tym sektorze. Trend ten w bardzo widoczny sposób wpływa na rozwój infrastruktury intralogistycznej. Według danych Instytutu Logistyki i Magazynowania, w latach 2013-2017 łączna powierzchnia magazynów komercyjnych w naszym kraju zwiększyła się z 9,6 do 

14,9 mln metrów kwadratowych. Udział przedsiębiorstw branży e-commerce w jej wynajmie w tym czasie niemal się podwoił – z 5,8 proc. w 2014 roku do 10 proc. w 2017. Wiele wskazuje na, że będzie rósł nadal. Obecnie przez Internet zakupy robi 56 proc. z 27,8 mln polskich internautów, a aż 83 proc. z nich przewiduje, że w przyszłości ich wydatki w e-sklepach zwiększą się lub pozostaną na dotychczasowym poziomie. Nie ma więc wątpliwości, że handel detaliczny online ma się dobrze i będzie mieć się jeszcze lepiej. Zaskakujące może być natomiast to, jak wzorce zachowań konsumentów przenoszą się do sektora B2B.

E-commerce w B2B się rozpędza

Jesteśmy świadkami dynamicznej ewolucji sposobu, w jaki przedsiębiorstwa pozyskują usługi i produkty. Obserwacja zachodzących wokół nas zmian prowadzi do wniosku, że dobrze ugruntowany od lat model sprzedaży relacyjnej, w którym dominującą rolę odgrywali handlowcy, będzie w coraz większym stopniu wspierany, a w dalekiej przyszłości może i wypierany przez kupno online. Przyjmując globalną perspektywę, zmiany te da się dostrzec już dziś. Według danych BigCommerce.com, 41 proc. sprzedawców B2B w 2018 r. spodziewało się 25-procentowych wzrostów sprzedaży online. 

Z raportu „The Digital Future of B2B Sales” wynika, że „digitalizacja organizacji procesów handlowych będzie miała kluczowe znaczenie dla sukcesu” firm sektora B2B. Pod tym zdaniem podpisałoby się 60 proc. pracujących w nich menadżerów sprzedaży. Co więcej, według firmy konsultingowej Accenture aż 81 proc. firm handlowych B2B jest obecnie w trakcie wdrożenia lub aktualizacji platformy e-commerce lub planuje zrobić to w ciągu najbliższych sześciu miesięcy. By znaleźć przykłady rozkwitu internetowego handlu B2B, nie trzeba szukać daleko. Od kilku lat śmiało poczyna sobie na tym polu STILL Polska.

Wózki przez Internet w Polsce – case study

Obok innowacji w zakresie technologii napędowych i zasilających, automatyzacji oraz wydajności procesów intralogistycznych STILL Polska wprowadza nowe metody dotarcia do klientów. Poligonem doświadczalnym dla e-commerce w branży transportu wewnętrznego było wykorzystanie do handlu pojazdami używanymi serwisu Allegro, poprzedzające uruchomienie dwóch własnych platform handlu online– portalu TaniWidlak.pl oraz wydzielonej ze strony www.still.pl 

sekcji z wyszukiwarką wózków STILL po renowacji w Europejskim Centrum Odnawiania Wózków Używanych STILL. Od niedawna firma eksperymentuje także ze sprzedawaniem przez Internet nowych maszyn na podstronie still.pl/sklep. Od ręki można kupić na niej ręczne i elektryczne wózki paletowe, w tym unoszące i podnośnikowe.

 

Paweł Włuka

– W dzisiejszym świecie szybkość reakcji jest jednym z najważniejszych elementów budowania przewagi konkurencyjnej. Dostęp do informacji na temat dostępności i cen wózków 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu pozwala znacząco skrócić procesy decyzyjne i czas pozyskania maszyn. W przypadku większych projektów modernizacyjnych, gdzie dla wydajności procesów znaczenie mają interakcje między wózkami oraz specyficzne konfiguracje wyposażenia, długo jeszcze sprzedaż będzie opierać się o doradztwo logistyczne i kontakt z fachowym handlowcem. Udział narzędzi elektronicznych w tym procesie będzie jednak rósł, a za pośrednictwem Internetu przesyłanych będzie coraz więcej informacji i zawieranych będzie coraz więcej umów – prognozuje Paweł Włuka, Dyrektor Marketingu STILL Polska. – Dotychczas przez sklep still.pl obsługiwane są zamówienia wózków paletowych. Format sprzedaży jednak bardzo dobrze rokuje i niewykluczone, że w przyszłości asortyment zostanie poszerzony – konkluduje Włuka.

Od sukienek i książek po marchew i wózki widłowe

E-commerce zatacza coraz szersze kręgi. Do kupowanych najczęściej kategorii jak odzież oraz książki, płyty i filmy (kupiło je odpowiednio 64 i 54 proc. respondentów badanie Gemius E-commerce w Polsce 2018) w handlu detalicznym dołączają także nawet produkty spożywcze. Przyzwyczajenia, które menadżerowie wykształcają jako konsumenci, będą przenosić się – i już przenoszą się – także na ich działania biznesowe. Możemy spodziewać się, że najbliższe lata upłyną pod znakiem rozwoju handlu B2B online, a za pośrednictwem Internetu zawierane będą coraz bardziej złożone umowy między przedsiębiorstwami.

Infografika
Forma grzecznościowa*
Zgoda*
Newsletter