Jak usprawnić załadunek i rozładunek w transporcie wewnętrznym?
Odpowiedź eksperta:
Najprostszym sposobem na usprawnienie wykonywania zadań związanych z załadunkiem i rozładunkiem towarów z samochodów ciężarowych jest zastosowanie najbardziej wydajnych spośród dostępnych na rynku pojazdów transportowych. W przypadku, gdy obsługa ładunków wiąże się z wjeżdżaniem wewnątrz naczepy, jednym z rekomendowanych rozwiązań są czołowe wózki elektryczne STILL RX 20. Według niezależnych testów osiągają one wydajność przeładunkową o 15% wyższą niż średnia dla konkurencyjnych pojazdów w kategorii udźwigu do 2 t. W przedsiębiorstwach, w których stosuje się boczny rozładunek, doskonale sprawdza się natomiast elektryczny wózek widłowy RX 60 25/35 o udźwigu do 3,5 tony. W niezależnych testach pisma „Logistics Inside” pojazd dowiódł, że podczas 1 zmiany jest w stanie obsłużyć 363 palety – o 14% więcej niż średnia rynkowa. Ze względu na ponadprzeciętne osiągi oba wspomniane wózki zostały wyróżnione prestiżową nagrodą IFOY, odpowiednio w 2018 i 2020 roku.
Bardziej złożoną, ale dającą potencjalnie większe korzyści metodą usprawnienia załadunku i rozładunku jest przemodelowanie pracy całej floty transportu wewnętrznego. W oparciu m.in. o mapy procesów oraz dane na temat tras pokonywanych przez poszczególne pojazdy i masy przewożonych ładunków eksperci doradztwa logistycznego są w stanie wskazać rozwiązania i sposoby organizacji pracy pozwalające na optymalizację wykonywania zadań. Odbywa się to przez dobór najlepiej dopasowanych do specyfiki zadań pojazdów, czy to poprzez lepszą aranżację przestrzeni w zakładzie i skrócenie tym samym tras przejazdu. To, jakie wózki okażą się najlepsze, zależy od specyfiki przedsiębiorstwa i przewożonych ładunków. Do rozładunku chętnie wykorzystywane są przykładowo kompaktowe wózki unoszące z platformą dla operatora, jak EXU-S czy EXH-SF, ale konkretne rozwiązania dla swojej firmy najlepiej wypracować wspólnie z wyspecjalizowanymi doradcami.