Korzyści z wdrożenia reach trucków STILL
Wózki wysokiego składowania, tzw. reach trucki, to specjalistyczne rozwiązanie, którego zastosowanie może przynieść wiele korzyści w obszarze gęstości składowania oraz wydajności pracy. Co i w jakich warunkach można dzięki nim zyskać?
Jak sama nazwa wskazuje, wózki wysokiego składowania przeznaczone są do magazynów z wielokondygnacyjnymi regałami.
Dzięki specyficznej konstrukcji w określonych zastosowaniach sprawdzają się lepiej niż pojazdy z przeciwwagą, dają interesujące opcje zagospodarowania obiektu i planowania tras. Jeszcze dalej idące korzyści można osiągnąć dzięki użyciu usprawnień stworzonych z myślą o pracy reach trucków przez inżynierów STILL. Jakie możliwości daje użytkownikom i zarządcom wózek wysokiego składowania?
Reach trucki zachowują stabilność mimo braku przeciwwagi
Podstawowa różnica pomiędzy elektrycznymi wózkami widłowymi z przeciwwagą a wózkami wysokiego składowania polega na tym, jak pod względem konstrukcji radzą sobie one z utrzymaniem punktu ciężkości w obrębie obrysu pojazdu i zachowaniem stabilności pojazdu podczas pracy. Cechą charakterystyczną reach trucków jest osadzenie kół na wysięgnikach odchodzących od kabiny przed maszt i karetkę wideł. Rozwiązanie sprawia, że poza obrys pojazdu wystaje mniejsza część ładunku niż w przypadku elektrycznych wózków czołowych. W efekcie nie jest konieczne zastosowanie dodatkowej przeciwwagi. Dzięki temu przy porównywalnej odległości pomiędzy kołami wózki wysokiego składowania są znacznie bardziej kompaktowe niż „czołówki” i pozwalają unosić ładunki wyżej.
Wózki wysokiego składowania umożliwiają zwężenie alejek o 1/3
Kolejnym obok braku konieczności zastosowania dodatkowej przeciwwagi rozwiązaniem konstrukcyjnym, dzięki któremu wózki wysokiego składowania są kompaktowe, jest umieszczenie koła napędowego pod kabiną operatora. Efektem jest węższy niż w przypadku wózków czołowych promień skrętu. Szacuje się, że do bezpiecznego manewrowania pojazdem z przeciwwagą potrzeba alejek roboczych o szerokości około 3,7 metra. Reach truck jest w stanie obsługiwać ładunki nawet, gdy odległość pomiędzy regałami wynosi zaledwie 2,4 metra. Oznacza to, że stosując wózki wysokiego składowania, można zachować dostęp do całego asortymentu zwężając korytarze o 35 proc. Ma to szczególne znaczenie w lokalizacjach, w których na niewielkiej przestrzeni trzeba zmieścić dużą liczbę miejsc paletowych.
Reach trucki pozwalają wykorzystać całą wysokość magazynu
Reach trucki maksymalizują gęstość składowania w obiekcie
Podczas gdy standardowe czołowe pojazdy z przeciwwagą pozwalają podnosić ładunki na poziom około 8 metrów, wózki wysokiego składowania sięgają do 13 metrów wzwyż. Dzięki dużym wartościom udźwigu resztkowego, są w stanie dźwigać na ostatnie kondygnacje regałów palety ważące nawet 1 000 kg. Na mniejszych wysokościach reach trucki mogą obsługiwać ładunki do poziomu swojego maksymalnego udźwigu nominalnego osiągającego wartości 2 – 2,5 tys. kg.
Opisane powyżej cechy charakterystyczne wózków wysokiego składowania – kompaktowa konstrukcja i wysoka stabilność, mały promień skrętu, duże wartości maksymalnej wysokości podnoszenia i udźwigu resztowego – pozwalają na efektywne wykorzystanie niemal całej kubatury obiektu magazynowego. Dzięki węższym alejkom większą powierzchnię mogą zajmować regały. Parametry reach trucków optymalizowane pod kątem obsługi ładunków na najwyższych kondygnacjach pozwalają natomiast wypełnić magazyn towarem do ostatniej półki.
Z redukcją drgań reach trucki mogą pracować jeszcze szybciej
Obsługa ładunków umieszczanych na półkach znajdujących się kilkanaście metrów nad poziomem posadzki wiąże się określonymi trudnościami. Jednym z problemów ograniczającym tempo pracy jest kwestia wibracji, w które wpadają widły. Szacuje się, że po podniesieniu na wysokość 8,7 metra obciążenia o masie 1000 kg maszt typowego reach trucka drga w sposób uniemożliwiający precyzyjną i bezpieczną pracę przez ponad 25 sekund. W przypadku wózków wysokiego składowania STILL wyposażonych w system aktywnej stabilizacji ładunku ALS wibracje te ustają o 80 proc. szybciej. Zamiast więc czekać przez niemal pół minuty, operator bocznego wózka widłowego z systemem Active Load Stabilisation może manipulować ładunkiem już po około 6 sekundach. W rezultacie znaczącemu skróceniu ulega czas potrzebny na wykonywanie zadań z obszaru obsługi regałów wysokiego składowania.
Innowacyjne rozwiązania zmniejszają liczbę uszkodzeń towaru i regałów
Kolejnym wyzwaniem związanym z umieszczaniem i pobieraniem ładunków odłożonych na najwyższych kondygnacjach regałów jest precyzja pracy w sytuacji, gdy widoczność na widły jest ograniczona. Wózki wysokiego składowania STILL wyposażone są w szereg rozwiązań znacznie ułatwiających obsługę ładunków kilkanaście metrów nad ziemią. Pomarańczowe reach trucki można wyposażyć w system preselekcji wysokości podnoszenia, przesuw boczny, reflektory LED, dach ze szkła pancernego, odchylane siedzisko operatora, panoramiczną karetkę wideł czy umieszczone na nich kamery. Dobierając usprawnienia odpowiadające specyfice pracy w konkretnym zakładzie, można zagwarantować: dobrą widoczność widły, wygodę spoglądania w górę oraz precyzję przemieszczeń ładunków. Wszystko to pozwala zminimalizować ryzyko uszkodzeń towaru i regałów oraz ogranicza zagrożenie wypadkowe.
Wózki wysokiego składowania STILL pomagają ograniczyć kłopoty kadrowe
Systemy bezpieczeństwa STILL pozwalają zmniejszać ryzyko wypadków
Wózki wysokiego składowania STILL FM-X zostały opracowane zgodnie z całościową koncepcją ergonomii. Wszystkie ich elementy zoptymalizowano pod kątem zapewnienia operatorom komfortu pracy. Możliwość indywidualnej regulacji pozycji kierownicy i wysokości fotela, duża mimo kompaktowych rozmiarów wózków ilość miejsca na oparcie stóp, amortyzacja siedziska i opcja odchylania oparcia podczas obsługi ładunków na dużych wysokościach i bogate wyposażenie kabiny – wszystko to sprawia, że prowadzenie wózka to przyjemność. W efekcie łatwiejsze może być zachęcenie kompetentnych pracowników do dołączenia do załogi.
Wózki wysokiego składowania STILL dostępne są z szeregiem systemów bezpieczeństwa i wsparcia operatora: Curve Speed Control gwarantuje stabilność boczną przez automatyczną redukcję prędkości na zakrętach; Easy Target Plus, OptiSpeed oraz Active Load Stabilisation pomagają podnosić ładunki szybko i bezpiecznie. Pozwalają tym samym minimalizować ryzyko wypadków, co jest nie tylko wyrazem dbałości o zdrowie i dobro pracowników, ale także prowadzi do ograniczenia liczby absencji i niezdolności operatorów do pracy, przyczyniając się do zachowania płynności funkcjonowania zakładu.
Pracę wózków wysokiego składowania STILL można automatyzować
Z zastosowaniem oprogramowania FM-X iGo systems pracę flagowego wózka wysokiego składowania w ofercie STILL można poddać automatyzacji. Przy całościowych wdrożeniach umożliwia to optymalną eksploatację floty i zarządzanie ruchem wraz z wizualizacją ruchu pojazdów oraz gwarantuje wysoki poziom niezawodności procesów i sprzyja zmniejszeniu liczby błędów. Wózki iGo systems mogą być przy tym także prowadzone ręcznie, co pozwala zachować elastyczność i płynność przepływu materiałów.
Reach trucki w technologii Li-Ion wydajnie pracują w trybie wielozmianowym
Dla płynności procesów i wysokiej dostępności wózków wysokiego składowania w ciągu zmiany – także w trybie pracy stałej – bardzo korzystne jest wyposażenie wózków wysokiego składowania w baterie w technologii litowo-jonowej. Szybkie doładowania tego rodzaju akumulatorów oferowanych przez STILL pozwalają im odzyskać nawet 50 proc. pojemności w zaledwie 30 minut. Przy odpowiednim doborze baterii i rozplanowaniu cyklu ładowań częściowych umożliwia to ciągłą pracę bez konieczności wymiany baterii (przy wykorzystaniu na uzupełnienie energii przerw technicznych związanych z odpoczynkiem i wymianą operatorów).