2017: Rok kompletacji

Choć kompletacja zawsze była istotnym elementem procesów intralogistycznych, w erze e-commerce staje się podstawą budowania przewagi konkurencyjnej. Wzrost jej znaczenia doskonale odzwierciedlają zmiany, które dokonały się na rynku w 2017 roku.

Na skróty:

  • Najważniejsze inwestycje w powierzchnie magazynowe ostatnich kilkunastu miesięcy wiązały się z rozbudową infrastruktury dystrybucyjnej potentatów sprzedaży internetowej
  • Celem stało się bieżące usprawnianie i przyspieszanie realizacji wszystkich zadań, które mają miejsce od odebrania zamówienia po wydania gotowej paczki
  • Usprawnienia wybranych modeli wózków STILL gwarantują czas wykonywania zadań krótszy od kilku do kilkudziesięciu procent przy lepszej efektywności energetycznej

Najważniejsze w naszym kraju inwestycje w powierzchnie magazynowe ostatnich kilkunastu miesięcy wiązały się z rozbudową infrastruktury dystrybucyjnej przez potentatów sprzedaży internetowej. By maksymalnie ograniczyć ilość czasu upływającego pomiędzy kliknięciem „kupuję” a przybyciem kuriera, właściciele największych sklepów online chcą być jak najbliżej swoich klientów. Dążą przy tym także do usprawnienia i przyspieszenia realizacji wszystkich zadań, które mają miejsce od odebrania zamówienia po wydania gotowej paczki. Rozwijane są w związku z tym systemy ERP, WMS, RFID oraz wspomagające operatora zróżnicowane układy lokalizacji towarów. Na bieżąco optymalizuje się również trasy przejazdu. 

Obserwując te przemiany i chcąc mieć swój wkład w usprawnianie procesów kompletacji, przez ostatnich kilkanaście miesięcy firma STILL wprowadzała nowe rozwiązania oraz ulepszała swoje flagowe produkty tego obszaru. Efekt? Czas wykonywania zadań krótszy od kilku do kilkudziesięciu procent przy lepszej efektywności energetycznej. Opisujemy usprawnienia wprowadzone w pojazdach do kompletacji pionowej, EK-X i MX-X, oraz przypominamy najnowsze innowacyjne rozwiązania do kompletacji poziomej: iGo neo CX 20 i serię OPX.

EK-X

Dzięki maksymalnej prędkości jazdy wynoszącej 13 km/h oraz szybkości podnoszenia równej 0,4 m/s przy wysokości pobierania do 12 m, nowy EK-X pozwala na jeszcze sprawniejszą realizację zadań związanych z kompletacją pionową. Poprawie jego średnich osiągów sprzyja wyposażenie w system STILL Optispeed, gwarantujący, że wózek będzie przemieszczał się w maksymalnym dopuszczalnym tempie zawsze, gdy to możliwe. Bezobsługowy silnik elektryczny oraz akumulatory o pojemności 1240 oraz 930 Ah zapewniają płynne funkcjonowanie w przedsiębiorstwach o wielozmianowym trybie pracy.

MX-X

Wzorem reach trucków najnowszej generacji, zmodernizowane wózki MX-X wzbogacono o system ALS, służący aktywnemu tłumieniu drgań masztu. Hydrauliczny układ kontrolny kompensuje wibracje generowane podczas pobierania bądź składowania towarów na najwyższych, sięgających 18 metrów kondygnacjach regałów, redukując czas trwania drgań aż o 90%. W efekcie, zadania tego typu zabierają 5 proc. czasu mniej. Przeprojektowanie mechanizmu podnośnika nie tylko zwiększyło stabilność kabiny oraz jej rozmiary, ale także pozwoliło na zmniejszenie odległości między nią a końcem palety. W parze z wychylaną barierką, rozwiązanie znacząco poprawia komfort pracy operatora, minimalizując zmęczenie i dodatkowo zwiększając produktywność.

„Autonomiczny partner kompletacji” – iGo neo CX 20 – wzbudził dyskusję i stał się obiektem zachwytów od razu po swojej premierze w 2016 roku. Jednak to, jak bardzo na czasie jest rozwiązanie pozwalające odciążyć operatora od powtarzalnych czynności i skrócić czas kompletacji poziomej o 30%, znalazło odzwierciedlenie dopiero w 2017 r. W maju przyznano iGo neo intralogistycznego Oskara – nagrodę IFOY dla najlepszego wózka magazynowego. Jak napisała w uzasadnieniu werdyktu kapitała konkursu, wyróżniony model „stanowi kamień milowy w rozwoju autonomicznych pojazdów transportowych i zapełnia lukę pomiędzy robotyką a intralogistyką”. Pojazd samoczynnie podąża za operatorem, całkowicie zwalniając go z konieczności sterowania pojazdem. Pracownik może w pełni skupić się na pobieraniu towarów, dzięki czemu popełnia mniej błędów i jest bardziej efektywny.

Ukoronowaniem dążeń STILL, by odmienić w 2017 roku oblicze kompletacji, było wprowadzenie we wrześniu całej serii nowych wózków, będących kompleksową odpowiedzią na współczesne wyzwania tego obszaru. W skład serii OPX wchodzi dziewięć wózków do kompletacji o udźwigu nominalnym w zakresie pomiędzy 1,6 a 2,5 tony. Dzięki zróżnicowaniu ich parametrów oraz wyposażenia, pozwalają na optymalne dopasowanie do specyfiki zakładu, wymiarów i układu alejek, obsługiwanego asortymentu i najczęściej realizowanych zamówień. Wyróżnikiem serii OPX jest system STILL Easy Drive – nowo zaprojektowane urządzenie sterujące w formie ergonomicznej kierownicy. Zapewnia ono precyzyjne kierowanie ruchem wózka, a dzięki zintegrowanemu wyświetlaczowi, komunikuje operatorowi stan baterii i czas pracy. 

W wersjach z masztem można za jego pośrednictwem sterować także hydrauliką przemieszczeń pionowych – bez ściągania rąk z kierownicy. Oznacza to, że w wariantach z podnoszonym stanowiskiem operatora, służących kompletacji na pierwszej kondygnacji, istnieje możliwość kierowania jazdą niezależnie od położenia kierownicy. „Jazda przekątna” – jednoczesny ruch w pionie i poziomie – pozwala uzyskać znaczące oszczędności czasu pracy.

Jak mówi Thomas A. Fischer, CSO STILL GmbH, „Dzięki nowym pojazdom, dysponujemy najmłodszą i najbardziej innowacyjną flotą kompletacyjną na rynku. 

Możemy zaoferować klientom bezkonkurencyjną liczbę wariantów i dopasować wózki do niemal każdego zastosowania. Ergonomiczne rozwiązania pozwalają operatorom pracować bez zmęczenia i zachować wysoką wydajność przez całą zmianę.”

Forma grzecznościowa*
Zgoda*
Newsletter