STILL RX 60 – elektryczny rewolucjonista

RX 60, młodszy brat elektrycznego RX 20, stał się kontynuatorem ergonomicznych zmian swojego poprzednika, ale także i propagatorem ekologicznej dobrej nowiny wśród maszyn wagi ciężkiej. Prześledziliśmy, jak zmieniał się przez lata.

Porównując parametry R 60-25 ’99 i RX 60-25 ’19 można początkowo odnieść wrażenie, że przez dwadzieścia lat wcale nie zmieniło się aż tak wiele. Całkowita długość i szerokość (więc i promień skrętu) oraz podstawowa wysokość obu modeli

podnoszenia są zbliżone. Wrażenie może robić fakt, że maksymalna prędkość jazdy wzrosła z 15 do 20 km/h, ale prawdziwy postęp dostrzec można dopiero, gdy przeanalizuje się kwestie wszechstronności wózka oraz wygody i łatwości jego użytkowania.

Elektryki do wszystkiego

Baterie oszczędzające czas i pieniądze

RX60
RX60

O tym, jak bardzo postęp techniczny zwiększył możliwości wykorzystania wózków elektrycznych w zastosowaniach zarezerwowanych wcześniej dla pojazdów spalinowych, dobitnie świadczy porównanie zdolności pokonywania pochyłości przez model z 1999 i 2019 roku. Podczas gdy R 60-25 (L) sprzed dwóch dekad był w stanie w ciągu godziny przejechać z ładunkiem 270-280 metrów trasy o nachyleniu 20 proc., jego współczesny odpowiednik może pochwalić się wynikiem na poziomie 1790 m. Znamienne jest także to, jak na przestrzeni lat poszerzono ofertę modeli w serii RX 60. Kilkanaście lat temu zaproponowano w jej ramach wózki o udźwigu nominalnym wynoszącym 4 i 5 ton. W 2014 na rynek wprowadzono natomiast wariant będący w stanie przewozić ładunki do 8 ton. Rok później w uzasadnieniu przyznania mu nagrody IFOY, jury stwierdzało: STILL RX 60-80 o udźwigu na poziomie 8-ton jest mocny i stabilny, a prowadzi się przy tym tak dobrze, jak pojazdy przewożące ładunki 4–5-tonowe. Tą maszyną STILL udowadnia, że napęd elektryczny stał się uzasadnioną i godną polecenia alternatywą w przedsiębiorstwach obsługujących ładunki o dużej masie.

W porównaniu ze swoimi poprzednikami z 1999 roku współczesne maszyny w znacznym stopniu różnią się sposobem obchodzenia się z akumulatorem. Od 2005 roku za sprawą RX 20 upowszechniała się boczna wymiana baterii, pozwalająca skrócić czas potrzebny na przygotowanie wózka do dalszej pracy i – dzięki prostocie nowego procesu – minimalizująca ryzyko wypadku. Kolejnym przełomem w tym zakresie było umożliwienie wyposażenia RX 60 w baterie litowo-jonowe. Pozwalają one wykorzystać 95, a nie – jak miało to miejsce w przypadku kwasowo-ołowiowych odpowiedników – 80 proc. energii zmagazynowanej w akumulatorze. Ładowanie do 50 proc. pojemności trwa około trzykrotnie krócej niż tradycyjnych akumulatorach: zaledwie 30 minut. Nie ma przy tym negatywnego wpływu na żywotność baterii. W związku z wyższą sprawnością energetyczną akumulatory Li-Ion zużywają podczas ładowania do 30% mniej prądu niż kwasowo-ołowiowe odpowiedniki, a okres ich eksploatacji jest co najmniej dwa razy dłuższy. Nie są źródłem żadnych szkodliwych substancji, co eliminuje konieczność stworzenia osobnej akumulatorowni. Wózki można ładować bez ryzyka niemal wszędzie, gdzie jest prąd, co dodatkowo skraca przerwy w eksploatacji z uwagi na obsługę baterii. Wdrożenie technologii Li-Ion w obszarze czołowych wózków elektrycznych to przełom na miarę bocznej wymiany akumulatora.

Poprawiona ergonomia i bezpieczeństwo

RX60

Przez lata rozwinęło się opcjonalne wyposażenie zwiększające komfort i bezpieczeństwo pracy operatora. Użytkownicy mogą dziś wybrać dogodny sposób sterowania wózkiem spośród dźwigni mini-dźwigni, przełączników dotykowych i joysticków. Podwyższając siedzenie i stosując okno dachowe polepszono także widoczność. W międzyczasie standardem w produktach STILL stał się również program jazdy Blue-Q, pozwalający oszczędzać kilkanaście procent energii bez wpływu na wydajność wózka. Uniwersalność, ekonomia eksploatacji i łatwość obsługi – to słowa-klucze, opisujące obszary,

w których różnią się wózki powstałe na przestrzeni ostatnich dwóch dekad. Na przykładzie RX 60 widać, jak przez lata z coraz większymi sukcesami dążono do zastąpienia wózków spalinowych elektrycznymi. Łatwo zauważyć także, że na znaczeniu zyskiwała produktywność rozumiana jako maksymalne wykorzystanie czasu pracy wózka. Choć mają swoje źródła w analizie możliwości i funkcji wózków sprzed dwudziestu lat, wnioski te wydają się aktualne również dziś.

Kamienie milowe w ewolucji wózków RX 60 na przestrzeni lat 1999-2019

1999

W 1999 r. na rynku obecne były serie R 60-25 i R 60-30 zaprezentowane po raz pierwszy – odpowiednio – w 1988 r. i 1996 r., będące poprzednikami linii RX 60. Będą dostępne w sprzedaży do 2007.

2006-2007

Po niezwykłym sukcesie zaprezentowanego po raz pierwszy w 2005 RX 20 z boczną wymianą baterii rozwiązanie to staje się standardem w czołowych wózkach elektrycznych STILL. Została w nie, wyposażona cała seria RX 60. Zmiana jest okazją dla odświeżenia designu wózków i nadania im typowego dziś dla STILL, bardziej opływowego kształtu.

2006-2007

Serię RX wzbogacają modele o udźwigu od 4 do 5 ton. To wyraz technologicznego rozwoju napędu elektrycznego wózków widłowych. Pojazdy akumulatorowe wkraczają na pola zarezerwowane dotychczas dla wózków spalinowych.

2008

Czołowe wózki elektryczne STILL zostają wyposażone w program jazdy Blue-Q. Pozwala on na odłączenie jednym przyciskiem zasilania nieużywanych w danym momencie systemów, takich jak oświetlenie czy ogrzewanie. Daje oszczędności na poziomie 10-20 proc. bez spadku sprawności wózków. Efektywność energetyczna i niskie TCO stają się coraz ważniejszą przewagą konkurencyjną intralogistycznych pojazdów akumulatorowych.

2014

Na rynek wchodzi RX 60-80 z udźwigiem nominalnym na poziomie 8 ton. Odtąd wózki elektryczne mogą podołać najcięższym zadaniom w transporcie wewnętrznym.

2015

IFOY dla RX 60-80. Nikt nie ma już wątpliwości, że wózki elektryczne mogą z powodzeniem zastąpić spalinówki na każdym polu.

2016-2017

STILL ogłasza, że 90 proc. oferowanych produktów będzie dostępna z bateriami litowo-jonowymi cechującymi się wyjątkowo wysoką gęstością energii, szybkimi ładowaniami bez szkody dla pojemności oraz długą żywotnością. Dotyczy to również całej linii RX 60.

2019-

To z pewnością nie koniec rozwoju serii RX 60. Po „elektryzującej” premierze RX 20 i przyznaniu modelowi nagrody IFOY 2018 inżynierowie STILL bez wątpienia rozważają wdrożenie na szerszą skalę zaprezentowanych wówczas innowacji.

Forma grzecznościowa*
Zgoda*
Newsletter