LTLS zwiększyło ze STILL gęstość składowania

Na skróty:

  • Firma Lufthansa Technik Logistik Services potrzebowała rozwiązania, dzięki któremu na 3,2 tys. mkw. uda się zmieścić części zamienne potrzebne do obsługi rozbudowanej floty samolotów.

  • Generalny wykonawca – firma STILL – opracowała koncepcję magazynu, w której zróżnicowane systemy regałowe gwarantują pomieszczenie 50 tys. silnie zróżnicowanych produktów na stosunkowo niewielkiej powierzchni.
  • W magazynie wszystkie części zamienne niezbędne do obsługi floty są łatwo dostępne, a liczba przemieszczeń artykułów sięga 700 w ciągu doby

 

Charakter przedsiębiorstwa, w którym dokonano wdrożenia

Nazwa: Lufthansa Technik Logistik Services

Obszar działalności: Serwis samolotów i logistyka ich części zamiennych

Miejsce wdrożenia: Magazyn części zamiennych do samolotów Lufthansa na lotnisku w Monachium

Lufthansa Technik Logistik Services (LTLS) to spółka zależna linii lotniczych Lufthansa odpowiedzialna za stan techniczny floty. W 2019 roku wypracowała ona obroty na poziomie 358 milionów euro i zatrudniała 1700 osób w 30 lokalizacjach na całym świecie. 

Jedną z nich jest lotnisko w Monachium wraz z tamtejszym magazynem części zamiennych do samolotów. Przyszedł moment, w którym ze względu na rozwój działalności obiekt ten nie był już w stanie efektywnie pomieścić wszystkiego, co powinien. Przed rozbudową magazynu w hangarach lotniska w Monachium stacjonowały 3 długodystansowe samoloty Airbus A350. Wkrótce miało do nich dołączyć kolejnych 12 egzemplarzy. Zdecydowano się więc na modernizacją z zastosowaniem innowacyjnych rozwiązań. – Nasz dotychczasowy magazyn części zamiennych pękał już w szwach. By zapewnić punktualne dostarczanie podzespołów do serwisowania nowych Airbusów A350 konieczne było zwiększenie jego przepustowości – mówił Oliver Hartung-Senger, Szef Pionu Projektów oraz Centralnych Zadań LTLS.


Cel wdrożenia oraz zastosowane rozwiązania intralogistyczne

Cel wdrożenia:

  • Zapewnienie komfortu pracy i maksymalnej gęstości składowania na ograniczonej przestrzeni

  • Stworzenie systemu regałowego umożliwiającego efektywne składowanie bardzo zróżnicowanych ładunków – od niewielkich baterii aż po koła zapasowe do samolotów

Wdrożone rozwiązanie:

  • Magazyn ze zróżnicowanymi systemami regałowymi i zoptymalizowanymi pod kątem ich obsługi pojazdami transportu wewnętrznego

  • Systemy regałowe STILL – włącznie z regałami wspornikowymi i paletowymi oraz automatyczny magazyn blokowy firmy SRZ Systeme
  • Wózki systemowe do pracy w bardzo wąskich alejkach STILL MX-X, czterokierunkowe wózki wysokiego składowania STILL FM-4W.

 

Ze względu na ograniczenia właściwe architekturze lotniska, nowy obiekt musiał zmieścić się na 3,2 tys. mkw. Do zagospodarowania tej powierzchni zdecydowano się wykorzystać szereg rozwiązań pozwalających maksymalizować gęstość składowania. Pierwszym krokiem głównego wykonawcy była analiza przepływu materiałów oraz przygotowanie wstępnych założeń pracy urządzeń transportu wewnętrznego. Na tym etapie rozważano kilka wariantów rozmieszczenia regałów. Wiadomo było, że w nowym magazynie części zamiennych ma zmieścić się około 50 tys. artykułów o zróżnicowanych rozmiarach i sposobach składowania. Wyodrębniono kilka stref zoptymalizowanych pod kątem wielkości ładunków. Po wstępnych analizach do składowania najmniejszych części zaproponowano automatyczny magazyn blokowy, obsługiwany z użyciem 6 wind i 10 robotów dbających o to, by najczęściej używane komponenty były zawsze pod ręką. Z myślą o magazynowaniu nieco większych podzespołów zaprojektowano system regałowy wysokiego składowania na 1,3 tys. standardowych miejsc paletowych oraz 250 komórek zdolnych pomieścić – w zależności od potrzeb – troleje z częściami lub niespaletyzowane komponenty. Do obsługi tych regałów wykorzystano dwa wózki systemowe VNA serii STILL MX-X. Na potrzeby składowania masywnych i podłużnych obiektów ponadgabarytowych wzniesiono dodatkowo regały wspornikowe. By zapewnić dobrą widoczność i zwinną obsługę ładunków, wykorzystano tu czterokierunkowe reach trucki STILL FM-4W – tłumaczy Advanced Applications Manager STILL Polska.

Dzięki zróżnicowanym regałom, półkom, trolejom i pojemnikom w magazynie LTLS udało się pomieścić od najmniejszych do największych części zamiennych.
Czterokierunkowy reach truck STILL FM-4W pozwala bezpiecznie i wygodnie manewrować z ponadgabarytowymi ładunkami.
Wózki systemowe VNA serii STILL MX-X skutecznie obsługują systemy regałowe wysokiego składowania i regały wspornikowe.

Efekty wdrożenia i wynikające z niego korzyści

  • Uzyskanie w obiekcie dużej gęstości składowania

  • Gotowość składowania na niewielkiej przestrzeni części zamiennych do 15 Airbusów A350 oraz innych samolotów Lufthansy obsługiwanych na lotnisku w Monachium
  • Szybki i prosty dostęp do ładunków i możliwość realizacji nawet 700 przemieszczeń w ciągu doby

 

Dzięki wykorzystanym rozwiązaniom zdołano pomieścić na ograniczonej przestrzeni wszystkie komponenty i podzespoły niezbędne do prac serwisowych i zapewniono szybki i prosty dostęp do wszystkich z nich. – Dzięki nowemu magazynowi części zamiennych jesteśmy w stanie elastycznie reagować na zmieniające się potrzeby i bez problemów składować bardzo zróżnicowane komponenty – od baterii i lusterek po koła zapasowe – mówi Oliver Hartung-Senger. – Dzięki wprowadzonym innowacjom bez problemu realizujemy nawet 700 przemieszczeń w ciągu doby przez 7 dni w tygodniu – podsumowuje Szef Pionu Projektów oraz Centralnych Zadań Lufthansa Technik Logistik Services.

W parze z regałami wysokiego składowania wózki systemowe MX-X do pracy w bardzo wąskich alejkach pozwalają osiągać bardzo dużą gęstość składowania.