W Moguncji ciągniki zaopatrują kliniki

Na skróty:

  • Uniwersytet w Moguncji chciał obniżyć koszty żywienia i prania bez spadku jakości

  • Zdecydowano się na centralizację gotowania i prania, z przekonaniem, że konieczny będzie wydajny transport
  • Dzięki zastosowaniu zestawów transportowych z uniwersalnymi ramami i systemem LiftRunner stworzono efektywny i elastyczny system przewozu

Charakter przedsiębiorstwa, w którym dokonano wdrożenia

Nazwa: Centrum Medyczne Uniwersytetu Jana Gutenberga

Obszar działalności: Szpital kliniczny

Miejsce wdrożenia: Moguncja

Centrum medyczne Uniwersytetu Jana Gutenberga w Moguncji jest jedynym szpitalem klinicznym w niemieckim kraju związkowym Nadrenia-Palatynat a zarazem jednym z największych pracodawców w regionie. W 60 budynkach, którymi dysponuje, mieści się 1 500 łóżek dla pacjentów, co w skali roku pozwala obsługiwać nawet 340 tys. chorych. By sprawnie zaspokajać logistyczne potrzeby poszczególnych obiektów i obniżyć koszty ich funkcjonowania dzięki centralizacji kuchni i pralni, zdecydowano się na rotacyjny transport posiłków i bielizny pościelowej.

Moguncja

Cel wdrożenia oraz zastosowane rozwiązania intralogistyczne

Cel wdrożenia:

  • Zapewnienie systemu transportu wydajnego na tyle, by korzystając z centralnej pralni i kuchni dało zaspokoić się potrzeby pacjentów w kilkudziesięciu budynkach kampusu
  • Wydajny transport nawet 4,5 tys. posiłków i 9 ton prania dziennie pomiędzy obiektami

Wdrożone rozwiązanie:

Centralna kuchnia pozwala z jednej strony osiągnąć efekt skali, minimalizować koszty produkcji posiłków oraz inwestycji w infrastrukturę i personel gastronomiczny, z drugiej jednak – wymusza wdrożenie bardzo wydajnego systemu transportu posiłków do pacjentów. – Od 6 do 22 ciągniki pozostają w nieustannym ruchu. By obsłużyć 1 500 pacjentów, musimy dostarczyć 4 500 posiłków dziennie – rano, w południe i wieczorem. Zachowanie ich świeżości i odpowiedniej temperatury jest możliwe dzięki kompatybilnym z ramami ciągnika, sterowanym elektronicznie trolejom do przechowywania i chłodzenia – mówi Bernd Broszehl, Dyrektor ds. Usług Centralnych Uniwersytetu Medycznego w Moguncji. – Po dowiezieniu posiłków wózkiem do danego budynku szpitalnego są one transportowane do sal na trolejach. Ich rozmiary musiały więc być dostosowane do wielkości wind oraz wąskich gardeł w korytarzach – tłumaczy. – Zastosowane w Centrum Medycznym Uniwersytetu Jana Gutenberga ciągniki typu R07 charakteryzuje udźwig do 25 ton. Bez kłopotu mogą więc poruszać się z trzema załadowanymi ramami typu „C”mówi Michał Stanisławski, Dyrektor Działu Advanced Applications STILL Polska. - System LiftRunner, w który zostały one wyposażone, w czasie jazdy unosi troleje. Dzięki temu ich kółka – optymalne do szpitalnych wnętrz - nie są narażone na wibracje i uszkodzenia spowodowane tarciem o nawierzchnię na zewnątrz. Przy przejazdach między budynkami kontakt z nią mają jedynie elastyczne, amortyzujące drgania opony ciągnika i ram – opowiada ekspert STILL Polska. Na podobnej zasadzie transportowana jest bielizna pościelowa do i z centralnej pralni – w ciągu dnia przewożonych jest nawet 9 ton prześcieradeł i poszew.

Efekty wdrożenia i wynikające z niego korzyści

Moguncja
  • Stworzenie uniwersalnego, elastycznego i wydajnego systemu transportu między obiektami szpitala klinicznego, gotowego spełniać nie tylko codzienne czynności, ale i nieprzewidziane zadania

Prócz codziennych, powtarzalnych czynności – rozwożenia posiłków oraz prania - zestawy złożone z ciągnika i ram typu „C” ze zintegrowanymi podnośnikami mogą być wykorzystywane także do transportu osób (prócz operatora w kabinie zmieści się także pasażer), a także: poczty, butli z gazem czy pojemników ze śmieciami. Wszechstronność tę zapewnia konstrukcja zastosowanych ram. Dzięki standaryzacji ich barierek zabezpieczających, pomiędzy wykonanymi ze stali nierdzewnej ścianami można umieścić właściwie dowolny ładunek. Całość zestawu jest przy tym bardzo zwrotna. - Ruchy kierownicy ciągnika przenoszone są na wszystkie koła zestawu transportowego, gwarantując zwrotność i stabilność przy większych prędkościach. Jest to możliwe dzięki elektronicznemu sprzężeniu ram z układem jezdnym wózka – mówi Michał Stanisławski. 

- Duża moc pociągowa i silnik 80 V gwarantuje bezproblemowe pokonywania wzniesień i ramp nawet przy pełnym obciążeniu, a wydajne baterie pozwalają na płynną jazdę przez cały dzień, bez konieczności robienia przerw na ładowanie. Energia uzupełniana jest w nocy. Maksymalna prędkość na poziomie 25 km/h zapewnia natomiast  sprawną realizację dostaw – dodaje. Co więcej, ciągniki wyposażono w kierunkowskazy i kompletne oświetlenie, dzięki czemu można było dopuścić je do użytku na drogach publicznych. Rozwiązanie jest więc bardzo wszechstronne. Na parkingach, skrzyżowaniach, na kampusie i poza nim – pozwala transportować właściwie wszystko i wszędzie.

Polecane artykuły

Albert Ziegler: Ciągniki gotowe do akcji

Kiedy do firmy Albert Ziegler wpłynęło zamówienie na 150 specjalnych pojazdów pożarniczych, radość z jego wielkości mieszała się z obawą, czy produkcja zdąży na czas. Aby stało się to możliwe, przedsiębiorstwo zdecydowało się powierzyć zarządzania przepływami materiałowymi fachowcom.