Amazon i Allegro: wojna o polskie e-commerce

Amazon uruchamia polski serwis. Jaki wpływ będzie miało to na handel w naszym kraju? Przyjrzeliśmy się stanowi rodzimego rynku e-commerce oraz przygotowaniom największego dotychczas gracza do konkurowania z amerykańskim gigantem.

W ostatniej dekadzie stycznia 2021 media podały oficjalną informację, że już wkrótce ma ruszyć Amazon.pl – zlokalizowana wersja największej marketplace’owej platformy świata otwarta na

pośredniczenie w sprzedaży prowadzonej przez polskich przedsiębiorców. Szacuje się, że udział giganta w amerykańskim rynku e-commerce wynosi 44 proc., zaś w Wielkiej Brytanii i Niemczech – po około 30 proc. Czy firma ma szansę osiągnąć podobny sukces w naszym kraju? Czy wobec działań potężnej konkurencji Allegro może marzyć o utrzymaniu swojej dominującej pozycji? Jak wyścig internetowych marketplace’ów może wpłynąć na rozwój branży intralogistycznej?

Allegro żwawe nie tylko z nazwy

Allegro to ponad 100 tys. sprzedawców; Fot. Allegro
Allegro – synonim polskiego rynku e-commerce AD 2020; Fot. Allegro
Allegro ma prawie 21 mln zarejestrowanych klientów; Fot. Allegro

W muzyce termin „allegro” oznacza „żwawy”, „wesoły” – w 2020 roku opis byłby adekwatny także do kondycji portalu o tej nazwie. Według raportu „E-commerce w Polsce 2020” rozpoznawalność jego marki jest powszechna. Allegro jako przykład e-handlowego serwisu spontanicznie wymienia aż 86 proc. ankietowanych. Potem długo, długo nic – zajmujące kolejne miejsca OLX i AliExpress samoistnie przychodzą na myśl – odpowiednio – 40 i 19 proc. respondentów. Znajomość Allegro przekłada się znakomicie na ruch na stronie. Według cytowanych przez Bankier.pl danych Gemius/PBI witryna osiąga niemal 65-procentowy zasięg w polskim Internecie. W ujęciu r/d/r w czerwcu 2020 miesięczna liczba użytkowników serwisu wzrosła o blisko 960,6 tys. i wyniosła 17,58 mln osób! Na portalu zarejestrowanych jest 21 mln klientów. Jeszcze w 2019 r. niemal 1 mln z nich miało wykupioną usługę Allegro SMART! umożliwiającą bezpłatną dostawę na produkty o wartości od 40 zł, a liczba subskrybentów najprawdopodobniej zwiększyła się po tym, gdy platforma udostępniła ją za darmo na

czas lockdownu. W pierwszej połowie 2020 r. liczba firm prowadzących sprzedaż na platformie wzrosła o 14 proc. do poziomu 117 tysięcy, a liczba ofert zwiększyła o 21 proc. do 164 mln. Allegro to dziś niemal synonim polskiego e-commerce. Choć Amazon jest globalnym potentatem, swoją pozycję w naszym kraju będzie musiał zbudować niemal od podstaw. W kontekście handlu online amerykańską markę spontanicznie wymienia w polskich badaniach zaledwie 8 proc. ankietowanych. Amazon nie jest liderem nawet jeśli weźmiemy pod uwagę jedynie krajowych internautów kupujących w zagranicznych serwisach. W tej grupie w ciągu 6 m-cy przed badaniem do raportu „E-commerce w Polsce 2020” 50 proc. respondentów skorzystało z AliExpress, 18 proc. z eBaya, a z Amazona – 16 proc. Perspektywa uzyskania przez koncern Bezosa znaczącego udziału w polskim rynku nie jest więc wcale tak pewna, jak na pierwszy rzut oka mogłoby się wydawać. Tym bardziej, że wiele wskazuje na to, że Allegro wcale nie zamierza oddać swojej pozycji bez walki.

Rekordowy debiut i imponujące zakupy

W Allegro SMART! dostępna będzie dostawa tego samego dnia z kurierami pickpack; Fot. Allegro

Dzięki przeprowadzonemu w październiku 2020 r. rekordowemu wejściu na GPW Grupa Allegro pozyskała około 10 mld złotych. Choć być może w porównaniu z globalnymi obrotami Amazon to stosunkowo niewiele, bez wątpienia jest to kwota, która pozwala na ogromne inwestycje. Z cytowanych przez Buiness Insider doniesień agencji Reutersa wiemy, że część pieniędzy przeznaczono na zamówienie 3 tys. własnych paczkomatów – to mniej więcej jedna trzecia z tego, czym na koniec roku 2020 dysponowała rozwijana od wielu lat sieć inPost. Analitycy postrzegają ten ruch jako dążenie do uniezależnienia się od dotychczasowego partnera, co ma znaczenie w sytuacji, w której do biało-żółtych skrytek trafiać mają także przesyłki z Amazon.pl. Drugiego lutego 2021 biuro prasowe Allegro ogłosiło natomiast, że firma buduje pod Warszawą następne swoje centrum dystrybucyjne, wyposażone w szereg przyspieszających oraz obniżających koszty obsługi zamówień rozwiązań z zakresu automatyki z systemami przenośników i skanerów. W obiekcie wdrożone mają być także zaawansowane systemy zarządzania. Wkrótce potem, 11 lutego wystartowała ułatwiające zakupy firmowe platforma Allegro Biznes, a 24 lutego uruchomiono dostawy Same Day Delivery (SDD) przez 7 dni w tygodniu w oparciu o usługi kurierskiego przedsiębiorstwa pickpack. Wygląda więc na to, że polski potentat zwiera szeregi przed spodziewaną szarżą Amazona. Jednak i amerykańska firma nie wchodzi na nasz rynek nieprzygotowana.

Allegro rozbudowuje nie tylko magazyny, ale i przestrzeń biurową; Fot. Allegro

Nowe, podwarszawskie centrum dystrybucji Allegro z licznymi systemami automatyzacji; Fot. Allegro

Obecność Amazon w Polsce AD 2021

Amazon Robotics – roboty wspierające kompletacje obecne są w 3 polskich centrach dystrybucji Amazon; Fot. Amazon
W 2021 r. Amazon będzie zatrudniał w Polsce 19 tys. osób; Fot. Amazon

Choć premiera serwisu Amazon.pl została zapowiedziana w 2021 r., firma jest obecna w Polsce od 2014 r. Od tego momentu do czerwca 2020 koncern zainwestował w naszym kraju 14 mld złotych, a bynajmniej nie był to koniec wydatków. W 2020 roku amerykański gigant uruchomił centra logistyczne w Gliwicach (210 tys. mkw., to jego największy dotąd obiekt w Polsce) i Łodzi (docelowo 77 tys. mkw.), co wiązało się z przekroczeniem w ujęciu ogólnopolskim zatrudnienia na poziomie 18 tys. osób. Na 2021 rok zapowiedziano otwarcie nowego centrum o powierzchni 193 tys. mkw. w Świebodzinie w woj. lubuskim – będzie to już dziesiąty

obiekt Amazon w naszym kraju (i kolejny tysiąc zatrudnionych) oraz trzecie centrum, w którym pracę pickerów wspierają technologie Amazon Robotics. Niemal 3 tysiące działających w oparciu o nią specjalistycznych robotów ma przemieszczać się samoczynnie po magazynie, podnosząc regały z produktami i pomagając skracać czas obsługi zamówień. To krótkie podsumowanie działalności firmy w ostatnim czasie nie tylko pokazuje, że obaj konkurenci podchodzą do sprawy poważnie, ale także wyznacza kierunek zmian, które czekają logistykę w naszym kraju w związku z ich starciem.


Świebodzin - 200 tys. mkw. centrum dystrybucji i technologia automatyzacji Amazon Robotics; Fot. Amazon

Start Amazon.pl i inwestycje Allegro a branża intralogistyczna

Automatyzacja – przenośnik taśmowy w centrum Amazon w Kołbaskowie; Fot. Amazon
Automatyzacja – przenośnik rolkowy w centrum Amazon w Sosnowcu; Fot. Amazon
Amazon i Allegro będą zabiegać o sprzedających i o tempo realizacji zamówień; Fot. Allegro

Z doniesień o wyposażeniu najnowszych centrów dystrybucji obu firm nietrudno wywnioskować, że kluczową rolę w ich funkcjonowaniu odgrywać będzie automatyzacja. Czy to autonomiczne roboty Amazona, czy przenośniki, skanery i system zarządzania magazynem Allegro – rozwiązania tego rodzaju są gwarantem szybkiej realizacji zamówień. Obok zabiegania o względy sprzedawców – najpewniej przez konkurowania ze sobą o ich lojalność cenami dotarcia do klientów – to właśnie na tym polu będą prześcigać się obie platformy. Dynamiczny przyrost powierzchni magazynowej, pozyskanie własnych paczkomatów

i strategiczna współpraca z dostawcami usług SDD sugerują w dość oczywisty sposób, że dostawy Allegro mają być pewne i jak najszybsze. Przy skali działalności firmy, można spodziewać się, że klienci będą przyzwyczajać się do tego poziomu obsługi i - w efekcie - tempa będzie musiała nabrać cała branża. Nie sposób przewidzieć dziś, czy z potyczki zwycięsko wyjdzie Allegro czy Amazon. Pewne jest natomiast, że wyścig będzie pasjonujący, a jego efektem ubocznym może być technologiczny rozwój systemów automatyzacyjnych w całym polskim e-commerce.