Gdzie manualne staje się autonomiczne
W zakładzie KION w Antwerpii powstają zaawansowane rozwiązania, które wykraczają poza standardową ofertę. To tutaj seryjne wózki stają się autonomiczne, a komponenty marek Grupy łączone są w innowacyjne systemy szyte na miarę potrzeb klientów.
Na skróty:
- Centrum Doskonałości Automatyki Mobilnej KION w Antwerpii to miejsce, gdzie eksperci spółek-córek grupy wspólnie opracowują na bazie istniejących elementów innowacyjne rozwiązania ściśle dopasowane do potrzeb klientów.
- Powstają tu zarówno modyfikacje seryjnych wózków, jak i indywidualizowane systemy automatyzacji.
- Typowy proces realizacji projektu w Centrum obejmuje trzy etapy: projektowanie koncepcji, inżynierię systemu oraz testy i walidację.
- Bliska współpraca w jednym miejscu 350 ekspertów reprezentujących różne marki Grupy KION oraz korzystanie wyłącznie z komponentów powstających w jej obrębie znacząco przyspieszają realizację projektów.
- Sposób organizacji pracy w Centrum Doskonałości Automatyki Mobilnej KION sprawia, że w szybkim czasie powstają tu innowacje, takie jak m.in.: specjalistyczne pojazdy o dużej nośności oraz systemy, w których wózki VNA współpracują z autonomicznymi robotami mobilnymi AMR.
W zakładzie KION w Antwerpii tworzy się precyzyjnie dopasowane do potrzeb klientów urządzenia i systemy automatyzacji transportu wewnętrznego, które:
- wykraczają poza standardową ofertę rozwiązań,
- a jednocześnie są zbyt niszowe, by trafiać do masowej produkcji.
W Antwerpii powstają zarówno pojazdy seryjne wzbogacone o komponenty automatyki, jak i urządzenia w pełni indywidualizowane, budowane na bazie komponentów marek należących do Grupy KION. Jak w Centrum Doskonałości Automatyki Mobilnej rodzą się innowacje? Jak przebiega proces, w którym manualne wózki stają się autonomiczne, a istniejące elementy są łączone w nowe, zaawansowane rozwiązania?
Od seryjnego pojazdu do indywidualnego rozwiązania
Realizowane w Antwerpii projekty mają całościowy charakter: od przygotowania wstępnej, adresującej przedstawione potrzeby koncepcji aż po przetestowane i w pełni funkcjonalne rozwiązanie. – Kiedy pojazd przybywa do naszej fabryki, może być prowadzony ręcznie przez operatora. Kiedy ją opuszcza - porusza się autonomicznie. Nasz proces obejmuje wszystkie etapy: od pierwszego szkicu na papierze po przekazanie urządzenia klientowi. Wszystko to dzieje się pod jednym dachem — relacjonuje Patrick Van Orshaegen, Director Mobile Automation EMEA w Grupie KION. Proces obejmuje:
- fazę koncepcyjno-projektową,
- fazę inżynierii i dopracowania,
- fazę testów, walidacji, uruchomienia – zwieńczoną przekazaniem rozwiązania klientowi.
Poniżej opisujemy szczegółowo przebieg prac na kolejnych etapach.
1. Od koncepcji do pierwszych założeń
2. Inżynieria systemu i integracja komponentów
3. Uruchomienie i walidacja gotowego pojazdu
Każdy projekt rozpoczyna się od fazy koncepcyjnej. Zespół około 15 specjalistów przekłada wymagania klienta na wstępny pomysł, określając, które procesy powinny zostać zautomatyzowane, jakie typy pojazdów sprawdzą się najlepiej i w jaki sposób optymalnie wkomponować je w istniejące środowisko pracy.
Kolejny etap to inżynieria — około 70 ekspertów opracowuje szczegółowe projekty urządzeń oraz dobiera najbardziej odpowiednie materiały i komponenty. W tej fazie definiowane są wszystkie kluczowe elementy: od wiązek przewodów, przez systemy bezpieczeństwa aż po układy sterowania. Integrowane są również rozwiązania specjalne, takie jak przenośniki, zaciski czy inne moduły przeznaczone do wykonywania konkretnych zadań.
Po zbudowaniu pojazdu rozpoczyna się etap uruchomienia, obejmujący testowanie, walidację oraz dostosowanie oprogramowania przed przekazaniem produktu klientowi. Dopiero gdy wszystkie procesy przebiegają bez zakłóceń, a pojazd spełnia wymagania i uzyskuje odpowiednie certyfikaty bezpieczeństwa, może rozpocząć pracę w rzeczywistym środowisku operacyjnym.
Siła synergii
W centrum Centrum Doskonałości Automatyki Mobilnej pracuje w sumie około 350 ekspertów z różnych obszarów. – W ramach Grupy KION dostarczamy rozwiązania transportu wewnętrznego o szerokim spektrum zastosowań, od urządzeń prowadzonych ręcznie po zintegrowane, kompletne systemy automatyzacji. W centrum w Antwerpii specjaliści w każdej z tych dziedzin zgromadzeni są w jednym miejscu – mówi Farly Orie, Market Leader na region Beneluksu należącej do Grupy KION spółki Dematic.
– Wspólne korzystanie z tej samej przestrzeni przez przedstawicieli różnych siostrzanych spółek to dla nas wszystkich ogromna szansa. Bliższe sąsiedztwo pozwala nam ściślej współpracować, uczyć się od siebie nawzajem i lepiej zrozumieć sposób działania innych marek. Klienci również odnoszą znaczne korzyści z tej współpracy – dodaje. Dzięki sprzyjającej wymianie pomysłów przestrzeni oraz organizacji pracy wspierającej kooperację i interdyscyplinarne podejście zespół zakładu w Antwerpii jest w stanie w szybszym czasie dostarczać na rynek innowacyjne rozwiązania.
Ekspresowa droga do innowacji
W Antwerpii w szybkim tempie realizowane są procesy pozwalające tworzyć ściśle dostosowane do potrzeb klientów warianty produktów, takie jak na przykład:
- wózek widłowy o dużej nośności, który może przenosić kilka palet jednocześnie znajdujący zastosowanie między innymi w produkcji napojów,
- specjalistyczny wózek widłowy o dużej nośności dla klientów w branży motoryzacyjnej,
- system transportu wewnętrznego w magazynie gęstego składowania, w którym wózki systemowe VNA współpracują z robotami mobilnymi AMR.
Sposób pracy Centrum Doskonałości Automatyki Mobilnej stanowi pomost między standardową, masową produkcją przemysłową a w pełni indywidualizowanymi pod kątem potrzeb klientów rozwiązaniami. – Pracujemy wyłącznie z komponentami pochodzącymi z Grupy KION. Chociaż więc pojazdy są dostosowane do indywidualnych potrzeb klienta, bazujemy na już istniejących elementach. Co więcej, mamy na miejscu ekspertów poszczególnych marek, którzy bardzo dobrze znają poszczególne części i systemy. W ten sposób kreujemy wartość dodaną, zarówno pod względem tempa realizacji prac, ceny, jak i prostoty serwisu – tłumaczy Frank Heptner, Vice President Co-Lead Automation EMEA w Grupie KION.