Technologia Digital Twin w łańcuchach dostaw i magazynach
Wirtualne odzwierciedlenia istniejących realnie obiektów i procesów stają się jednym z motorów obecnego rozwoju cyfryzacji – również w logistyce. Z czego wynika popularność tej technologii? W jakich obszarach znajduje ona zastosowanie?
Do niedawna tzw. technologię digital twin uważano za futurystyczne rozwiązanie dla innowacyjnych branż. Dziś cyfrowe bliźniaki stają się jedną z głównych sił napędowych zmian – między innymi w magazynowaniu i logistyce. Według prognoz Roots Analysis
w okresie 2024 – 2035 globalna wartość rynku digital twin będzie rosła w tempie przekraczającym 40% rocznie. Z czego wynika dynamiczny rozwój tej technologii? W jaki sposób korzystają z niej liderzy branży magazynowania, transportu wewnętrznego i logistyki?
Czym są cyfrowe bliźniaki?
Jakie korzyści wynikają z zastosowania technologii digital twin?
Cyfrowe bliźniaki stanowią źródło wiarygodnych modeli funkcjonowania ładunków, urządzeń i procesów. Pozwalają organizacjom wizualizować i symulować określone sytuacje na wirtualnych reprezentacjach obiektów. Umożliwiają w efekcie podejmowanie bardziej świadomych decyzji, ograniczanie ryzyka i optymalizację wykorzystania zasobów. Przyczyniają się do poprawy wydajności operacyjnej i ograniczania kosztów.
W jaki sposób z cyfrowych bliźniaków korzysta Dachser?
Jednym z przedsiębiorstw branży TSL, które opisało swoje doświadczenia z technologią digital twin jest firma Dachser Polska. Jak wynika z jej relacji z użycia cyfrowych bliźniaków w łańcuchach dostaw, w oparciu o wirtualne modele realizowana jest wizualizacja pozycji i monitorowanie czasów dojazdu ponad 10 tys. naczep w europejskiej sieci transportu ciężarowego Dachser. Z kolei w magazynach przeładunkowych z cyfrowych bliźniaków korzysta się, aby automatycznie identyfikować i lokalizować ładunki i wózki widłowe.
Jak technologii digital twin używa STILL?
O swoich postępach w rozwoju wykorzystywania cyfrowych bliźniaków dla optymalizacji pracy magazynu informuje także STILL. W ramach projektu ARIBIC firma eksplorowała możliwości realizacji w oparciu o wskazania czujników z wózków widłowych takich zadań jak m.in.:
- lokalizacja środków transportu wewnętrznego w magazynie,
- identyfikacja uszkodzeń systemów regałowych i elementów infrastruktury,
- wyszukiwanie zablokowanych wyjść ewakuacyjnych.
Pracujący nad projektem eksperci przewidują, że pilotażowe wdrożenia testowanych rozwiązań będą możliwe już w 2025 r., a rok później realne stanie się ich komercyjne zastosowanie na szeroką skalę.