Widłowe wózki elektryczne na każdą okazję

Stale zwiększa się udział w rynku elektrycznych wózków widłowych, w tym rozwiązań z baterią litowo-jonową. Nie ma się jednak co dziwić – dzięki postępowi technologicznemu niemal we wszystkim sprawdzają się lepiej niż maszyny spalinowe.

- Po raz pierwszy w mojej 31-letniej karierze zobaczyłem, jak wózek elektryczny bije pod względem osiągów wózki spalinowe – powiedział podczas premiery RX 60 25/35 w wersji z 2019 roku niezależny dziennikarz Theo Egberts. – Nie ma już powodu, by nie jeździć elektrycznym wózkiem widłowym – optymistycznie zapowiadał przy okazji tego wydarzenia Thomas A. Fischer, Dyrektor Sprzedaży firmy STILL. I choć wciąż można podnosić argument niższej ceny zakupu maszyn spalinowych, trend jest niezaprzeczalny i właściwie w każdej innej perspektywie wózki elektryczne wygrywają.

Elektryki

Wózki elektryczne z osiągami i wydajnością pracy powyżej spalinowych

Jednym z technologicznych przełomów, dzięki którym wózki elektryczne dogoniły spalinowe pod w względem wydajności pracy, są nowe, aktywne systemy chłodzenia. Dzięki nim rozwiązania z baterią są tak stabilne termicznie, że mogą bez przerwy pracować w trybie Sprint, osiągając najwyższą wydajność przeładunkową. Efekt? Elektryczne nowości są w stanie w ciągu godziny przetransportować na odcinku 200 m nawet 258 t ładunku. Zużywają przy tym zaledwie 6 – 7,1 kWh na godzinę (zgodnie z normą EN 16796). Według obliczeń przeprowadzonych w oparciu o wytyczne VDI 2695 i przy założeniu kosztów energii na poziomie 4,0 PLN/l oleju i 0,4 PLN / kWh, w porównaniu z wózkami z silnikiem Diesla oszczędności wynoszą od 50 – 62 proc.

Mniej ruchomych części w silnikach elektrycznych to niższe koszty serwisu

Wózki elektryczne nie tylko zużywają mniej energii, ale także same mniej się zużywają. Ze względu na znacznie prostszą konstrukcję silnika i przetwornic, ich systemy napędowe charakteryzują się o wiele niższą liczbą ruchomych części niż w przypadku wózków spalinowych. Ogranicza to liczbę napraw spowodowanych wyrobieniem się elementów; eliminuje także konieczność wymian oleju silnikowego, filtrów powietrza i oleju, świec zapłonowych i świec żarowych. Bazując na wysokości standardowych rat leasingowych z umową full service można uznać, że średnie koszty obsługi wózków elektrycznych są od 19 do 27 proc. niższe niż w przypadku spalinowych odpowiedników.

Wózki z baterią Li-Ion; wysoka dostępność i oszczędność czasu

Wózki elektryczne z bateriami litowo-jonowymi pozwalają uzyskać jeszcze dalej idące oszczędności. Dzięki wysokiej sprawności energetycznej zużywają podczas ładowania nawet 30 proc. mniej prądu niż akumulatory kwasowo-ołowiowe. Modele w technologii Li-Ion są nawet 2 razy bardziej trwałe. Ich żywotność sięga 4 tys. cykli ładowania, co umożliwia obniżenie kosztów serwisu – po prostu znacznie rzadziej trzeba regenerować baterie czy wymieniać je na nowe. Co więcej, wózki z akumulatorami litowo-jonowymi są łatwiejsze i szybsze w obsłudze. Przy dobrym rozplanowaniu ładowań częściowych i korzystaniu z nich podczas każdej przerwy operatora do minimum można ograniczyć liczbę koniecznych zmian baterii, zyskując do kilkudziesięciu minut czasu na jedną zmianę.

Prócz typowych zastosowań w zamkniętych pomieszczeniach i w „czystych” branżach: spożywczej czy farmaceutycznej, wózki elektryczne są obecnie coraz częściej używane w zastosowaniach kojarzonych dotychczas z pojazdami spalinowymi. Nowe, bardziej wydajne technologie zasilania, napędu i jazdy sprawiają, że maszyny z akumulatorem radzą sobie dobrze z dużymi obciążeniami, na rampach i nierównościach. Są przy tym znacznie tańsze w eksploatacji i mniej kłopotliwe w obsłudze niż „spalinówki”. Kolejny przełom w tym zakresie dokonuje się dzięki bateriom Li-Ion. Ich bezprecedensowa dostępność sprawia, że naprawdę nie ma już powodu, żeby nie jeździć „elektrykami”.

Polecane artykuły

Westerwald wybiera elektryki

W ostatnich latach firma Westerwald-Brauerei wprowadziła szereg ekologicznych innowacji. Jedną ze zmian było przejście z pojazdów napędzanych LPG na elektryczne wózki widłowe. W ich efekcie browar w 100% korzysta z energii odnawialnej.