Widłowe wózki elektryczne na każdą okazję
Stale zwiększa się udział w rynku elektrycznych wózków widłowych, w tym rozwiązań z baterią litowo-jonową. Nie ma się jednak co dziwić – dzięki postępowi technologicznemu niemal we wszystkim sprawdzają się lepiej niż maszyny spalinowe.
- Po raz pierwszy w mojej 31-letniej karierze zobaczyłem, jak wózek elektryczny bije pod względem osiągów wózki spalinowe – powiedział podczas premiery RX 60 25/35 w wersji z 2019 roku niezależny dziennikarz Theo Egberts. – Nie ma już powodu, by nie jeździć elektrycznym wózkiem widłowym – optymistycznie zapowiadał przy okazji tego wydarzenia Thomas A. Fischer, Dyrektor Sprzedaży firmy STILL. I choć wciąż można podnosić argument niższej ceny zakupu maszyn spalinowych, trend jest niezaprzeczalny i właściwie w każdej innej perspektywie wózki elektryczne wygrywają.
Wózki elektryczne z osiągami i wydajnością pracy powyżej spalinowych
Mniej ruchomych części w silnikach elektrycznych to niższe koszty serwisu
Wózki z baterią Li-Ion; wysoka dostępność i oszczędność czasu
Wózki elektryczne z bateriami litowo-jonowymi pozwalają uzyskać jeszcze dalej idące oszczędności. Dzięki wysokiej sprawności energetycznej zużywają podczas ładowania nawet 30 proc. mniej prądu niż akumulatory kwasowo-ołowiowe. Modele w technologii Li-Ion są nawet 2 razy bardziej trwałe. Ich żywotność sięga 4 tys. cykli ładowania, co umożliwia obniżenie kosztów serwisu – po prostu znacznie rzadziej trzeba regenerować baterie czy wymieniać je na nowe. Co więcej, wózki z akumulatorami litowo-jonowymi są łatwiejsze i szybsze w obsłudze. Przy dobrym rozplanowaniu ładowań częściowych i korzystaniu z nich podczas każdej przerwy operatora do minimum można ograniczyć liczbę koniecznych zmian baterii, zyskując do kilkudziesięciu minut czasu na jedną zmianę.
Prócz typowych zastosowań w zamkniętych pomieszczeniach i w „czystych” branżach: spożywczej czy farmaceutycznej, wózki elektryczne są obecnie coraz częściej używane w zastosowaniach kojarzonych dotychczas z pojazdami spalinowymi. Nowe, bardziej wydajne technologie zasilania, napędu i jazdy sprawiają, że maszyny z akumulatorem radzą sobie dobrze z dużymi obciążeniami, na rampach i nierównościach. Są przy tym znacznie tańsze w eksploatacji i mniej kłopotliwe w obsłudze niż „spalinówki”. Kolejny przełom w tym zakresie dokonuje się dzięki bateriom Li-Ion. Ich bezprecedensowa dostępność sprawia, że naprawdę nie ma już powodu, żeby nie jeździć „elektrykami”.