Co się zdarzyło na targach LogiMAT 2022?

„Smart – Sustainable – Safe” – pod tym hasłem w Stuttgarcie odbyły się pierwsze po pandemicznej przerwie targi LogiMAT. Czy powrót do stacjonarnej formy był udany? Jakie inteligentne, zrównoważone i bezpieczne rozwiązania prezentowano?

Według relacji organizatorów, pierwsze po 3-letniej przerwie targi spełniły, a nawet przerosły pokładane w nich oczekiwania. W sumie zarejestrowano 1 571 wystawców z 39 krajów. Co czwarty wystąpił na LogiMAT w tej roli po raz pierwszy w historii. W sumie zajęto 125

tys. mkw. we wszystkich dziesięciu halach wystawienniczych Messe Stuttgart. Stanowiska firm odwiedziło łącznie około 50 tys. osób. Zaprezentowano szeroką gamę nowych produktów – w tym także nigdy wcześniej nieprezentowane rozwiązania.


Kompaktowy elektryczny wózek widłowy serii RXE

Jednym z powracających na LogiMAT wystawców było przedsiębiorstwo STILL GmbH. Na swoim stoisku firma zaprezentowała między innymi premierowy elektryczny wózek widłowy RXE o udźwigu nominalnym od 1,0 do 1,6 tony. Projektanci pojazdu wyważyli komfort jazdy, zwrotność i bezpieczeństwo. Dzięki kompaktowym wymiarom i precyzyjnemu układowi kierowniczemu pozwala on wydajnie pracować w ciasnych przestrzeniach. Wózek wyposażono w szereg typowych dla serii RX 

rozwiązań zwiększających bezpieczeństwo: system dostosowania prędkości jazdy na zakrętach, oświetlenie wskazujące strefę wokół pojazdu oraz kierunek jego przemieszczania czy układy wsparcia stabilności i wykrywania przeciążeń. RXE jest kompatybilny z kwasowo-ołowiowymi akumulatorami wyprodukowanymi z myślą o pojazdach poprzedniej generacji, choć oczywiście jest dostępny także w technologii litowo-jonowej.

Kompaktowy elektryczny wózek widłowy STILL RXE
Elektryczne wózki widłowe serii STILL RXE
Zwrotny wózek elektryczny STILL RXE 10-16

Automatyzacja w intralogistyce

Istotnym, realizującym hasło „Smart” elementem obecności STILL na targach była automatyzacja w intralogistyce. Na obszernym stanowisku swoje możliwości pokazywały pojazdy klasy AMR. Seria STILL ACH To jedno z najnowszych rozwinięć oferty firmy w tym obszarze. Pomimo niewielkich rozmiarów, samobieżne roboty są w stanie przenosić nośniki ładunku o masie do 1,5 t.

Zademonstrowano, że potrafią one współpracować z dużymi prowadzonymi automatycznie wózkami widłowymi w technologii STILL iGo systems. W poświęconych rozwiązaniom klasy AGV relacjach online firma opowiadała także o optymalizacji kompletacji z użyciem autonomicznych kooperacyjnych pojazdów serii OPX iGo neo.

Pojazd klasy AMR serii STILL ACH
Automatyzacja w intralogistyce STILL iGo systems
Automatyzacja transportu wewnętrznego STILL iGo systems

Najlepsze produkty targów LogiMAT 2022

Wzorem minionych edycji, na LogiMAT 2022 przyznano nagrody dla najciekawszych produktów innowacyjnych. W kategorii „Technologia kompletacji zamówień, transportu, podnoszenia i przechowywania” nagrodzono system automatyzacji w oparciu o technologię AMR Bosch Rexroth Active Shuttle. Rozwiązania pozwala na nieprzerwany autonomiczny transport ładunków o masie do 260 kg z prędkością do 1 m/s.

W kategorii „Identyfikacja, technologia pakowania i załadunku, zabezpieczenie ładunku” nagrodę przyznano wykorzystującemu uczenie maszynowe systemowi klasyfikacji palet PACS firmy SICK. Kojarząc z określonymi klasami działania, rozwiązanie pozwala zautomatyzować część żmudnych zadań realizowanych dotąd ręcznie.

Pojazd klasy AMR marki Bosch Rexroth Active Shuttle

Wśród rozwiązań z obszaru „Oprogramowania, komunikacji i IT” wyróżniono oprogramowanie SYNA.OS pozwalające integrować pracę wózków autonomicznych wielu producentów i optymalizować pracę złożonego w ten sposób systemu. Sztuczna inteligencja pomaga odpowiednio dobierać zadania, zwiększając wydajność floty. Dostrzegając potencjał tego rozwiązania, firma STILL zawiązała z jego producentem partnerstwo mające na celu upowszechnianie automatyzacji w intralogistyce.