Jak zwiększyć żywotność baterii trakcyjnej?
Baterie trakcyjne stanowią główne źródło zasilania elektrycznych wózków widłowych. Na co zwrócić uwagę w procesie eksploatacji i ładowania akumulatorów do pojazdów transportu wewnętrznego, by maksymalnie wydłużyć ich żywotność?
Szczególnie w przypadku zakładów działających w trybie wielozmianowym, w których transport wewnętrzny stanowi istotny element kreowania wartości dodanej dla klienta, baterie trakcyjne jako systemy energetyczne są eksploatowane niezwykle
intensywnie. Jak zarządzać ich użytkowaniem i ładowaniami, by maksymalizować długość cyklu życia akumulatorów? Na jakie kwestie należy zwracać szczególną uwagę? Czym różnią się w tym zakresie baterie kwasowo-ołowiowe i litowo-jonowe?
Jak dbać o kwasowo-ołowiowe baterie trakcyjne do wózków widłowych?
Akumulatory kwasowo-ołowiowe to wymagające z punktu widzenia eksploatacji systemy energetyczne. Lista zaleceń i przeciwwskazań dla użytkowników jest dość długa. Specyficzne dla baterii tego rodzaju są wymagania związane z utrzymywaniem odpowiedniego poziomu elektrolitów:
- Co najmniej raz w tygodniu (a najlepiej po każdym cyklu ładowania) należy sprawdzić poziom wody w baterii.
- Poziom wody należy uzupełniać jedynie wodą zdemineralizowaną lub destylowaną.
- Poziom wody należy uzupełniać jedynie po zakończeniu ładowania akumulatora.
- Poziom wody w baterii należy uzupełniać z użyciem odpowiednich środków ochrony osobistej.
Akumulatory kwasowo-ołowiowe podlegają także specyficznym – innym niż w przypadku baterii litowo-jonowych – wymogom odnośnie samego cyklu ładowania:
- Baterię kwasowo-ołowiową należy ładować, gdy według wskaźnika stan naładowania wynosi 10-20% maksymalnej pojemności akumulatora. Warto unikać całkowitego rozładowania baterii i wyłączenia się jej funkcji operacyjnych (choć w ostateczności można ładować akumulator także w takiej sytuacji).
- Powinno się kończyć ładowanie jedynie wtedy, gdy akumulator jest pełny.
- Po zakończeniu ładowania bateria powinna pozostać w spoczynku przez co najmniej 2 godziny.
Nieprzestrzeganie powyższych zasad może mieć negatywny wpływ na trwałość trakcyjnych baterii kwasowo-ołowiowych do wózków widłowych. W szczególności należy unikać:
- Uzupełniania poziomu wody przed ładowaniem.
- Uzupełniania poziomu wody wodą kranową.
- Przerywania cyklu ładowania.
- Odłączania wtyczki prostownika od baterii przed jego wyłączeniem.
Jak maksymalizować trwałość trakcyjnych baterii litowo-jonowych
W porównaniu z technologią, w oparciu o którą funkcjonują baterie kwasowo-ołowiowe, technologia Li-Ion jest nowsza o około 100 lat. Akumulatory tego rodzaju są w związku z tym znacznie bardziej przyjazne użytkownikom – nie wymagają uzupełniania wody, nie wydzielają wybuchowego lotnego wodoru (nie jest więc potrzebna do ich ładowania i składowania odrębna, wentylowana akumulatorownia) i nie mają efektu „pamięci baterii”, skutkującego stopniowym zmniejszaniem się ich maksymalnej pojemności w przypadku niedoładowania akumulatora do pełna. Także w ich przypadku można jednak sformułować zalecenia, przestrzeganie których przyczyni się do maksymalizacji żywotności baterii:
- Nie należy przekraczać podanych przez producenta zakresów danych temperatur pracy i składowania.
- Bezwzględnie należy stosować jedynie ładowarki przeznaczone do pracy z danym akumulatorem.
- Optymalne jest rozpoczęcie ładowania przy poziomie 15-20% pojemności baterii.
- Zaleca się ładowanie akumulatora do 80-90% pojemności. Pełne ładowanie warto wykonać co około 10 cykli.
- Warto zapamiętać, że częściowe ładowanie baterii służy akumulatorom Li-Ion.
Dzięki znacznie krótszemu czasowi ładowania i możliwości szybkich ładowań częściowych niepowodujących zmniejszenia maksymalnej pojemności baterii, akumulatory litowo-jonowe pozwalają na bardziej elastyczną pracę i zredukowanie liczby baterii koniecznych do
zapewnienia ciągłego funkcjonowania zakładu. Choć cena zakupu jest wciąż istotnie wyższa niż w przypadku akumulatorów kwasowo-ołowiowych, ich eksploatacja jest znacznie prostsza, a żywotność wyższa.