VNA: Wózki do pracy w wąskich alejkach

Podzielone wąskimi alejkami regały wysokiego składowania to drapacze chmur gospodarki magazynowej, jak nic innego maksymalizujące wykorzystanie powierzchni. Pojazdy VNA STILL osiągają w tego typu zastosowaniach niebotyczną wydajność.

Na skróty:

  • Zapotrzebowanie na rozwiązania pozwalające do maksimum wykorzystać przestrzeń magazynową będzie tylko rosło.
  • Jedną z najbardziej trafnych odpowiedzi na dążenie do zwiększania stopnia zagospodarowania przestrzeni magazynowej są regały wysokiego składowania, wąskie alejki i wózki VNA.
  • STILL Polska oferuje szereg innowacyjnych rozwiązań zapewniających sprawną i bezpieczną obsługę 18-metrowych regałów podzielonych zaledwie 2-metrowycmi alejkami.

 

VNA

W obliczu zwiększonej ze względu na rozwój e-commerce presji na wznoszenie centrów przeładunkowych w lokalizacjach w pobliżu dużych ośrodków miejskich rośnie zapotrzebowanie na rozwiązania, które pozwolą w pełni wykorzystać każdy dostępny metr powierzchni. Jednym ze sposobów na maksymalizację gęstości składowania są ustawione w niewielkich odległościach od siebie wielokondygnacyjne regały – wraz z będącymi w stanie bezpiecznie pracować w takich warunkach wózkami VNA. By zapewnić bezbłędne i sprawne pobieranie ładunków z miejsc paletowych na wysokości sięgającej 18 metrów i bezpieczną jazdę w alejkach szerokich na zaledwie 2 metry, STILL stworzył szereg technologicznych usprawnień i wyposażył w nie swoje modułowe wózki systemowe. Przedstawiamy przegląd najciekawszych rozwiązań z tego obszaru.

AFC – Active Floor Compensation, system aktywnej kompensacji nierówności podłoża

AFC to innowacyjny system zapobiegający przyczynom drgań masztu podczas obsługi ładunków na dużych wysokościach. Funkcjonuje on w oparciu o odczyty sensorów rejestrujących względną wysokość kół na osiach nośnych wózka. W przypadku wystąpienia najdrobniejszych nawet rozbieżności ich położenia w pionie, układ w czasie rzeczywistym wyrównuje poziom ramy pojazdu. W efekcie maszt utrzymywany jest w idealnym położeniu, a czas trwania jego wibracji ogranicza się do minimum. Ma to pozytywny wpływ na komfort, bezpieczeństwo i wydajność pracy na najwyższych kondygnacjach regałów.

ALS – Active Load Stabilization, system aktywnej stabilizacji ładunku

Nawet gdy znacząco zredukuje się drgania związane z nierównością posadzki, wyciągnięty do maksimum maszt może przenosić siły związane z przemieszczaniem się wózka i jego hamowaniem oraz podnoszeniem i poziomym ruchem wideł. System ALS przeciwdziała wywołanym nimi wibracjom. Na bieżąco dokonuje pomiarów drgań ładunku i – w razie ich wystąpienia – kompensuje je z pomocą hydraulicznego siłownika działającego przeciwstawnie do oddziaływań, którym podlega maszt. W efekcie czas potrzebny do wygaszenia wibracji skraca się nawet o 80 proc.

STILL OptiSpeed 4.0 – system nawigacji i optymalizacji prędkości jazdy

STILL OptiSafe – system programowania reakcji sprzyjających bezpieczeństwu jazdy

Bazową funkcję oprogramowania z serii STILL OptiSpeed stanowi dostosowanie szybkości jazdy wózka do masy ładunku. Zwiększa ono bezpieczeństwo pracy bez konieczności wprowadzania stałych limitów prędkości, co w wersji podstawowej pozwala zredukować czas wykonywania zadań nawet o 15-30 proc. W najbardziej rozbudowanym wariancie OptiSpeed – znany teraz także jako STILL iGo pilot – może dodatkowo przejąć obowiązki związane z nawigacją w alejkach magazynowych i podnoszeniem karetki wideł na wysokość, na której znajduje się docelowe miejsce paletowe.

STILL OptiSafe to układ pozwalający programować zwiększające bezpieczeństwo jazdy reakcje wózka na określone sytuacje. Na podstawie odczytów, np. z transponderów RFID, ustalane jest położenie pojazdu względem korytarza roboczego. Odebrawszy informację o lokalizacji urządzenia, system wywołuje pożądane w danym punkcie hali zachowanie. Program umożliwia wprowadzenie do 255 tras przejazdu oraz przypisanie na każdej z nich określonych funkcji, takich jak m.in.: blokada obrotu, dynamiczne wyhamowanie na końcu alejki czy ograniczenie wysokości podnoszenia.

STILL MX-X – flagowy wózek systemowy VNA w ofercie STILL

Najpopularniejszymi VNA, systemowymi wózkami do pracy w bardzo wąskich alejkach firmy STILL są pojazdy serii MX-X. Ich wyróżnikiem jest modułowa konstrukcja, dająca niezwykłą elastyczność i pozwalająca dostosować wózki do specyficznych warunków magazynu. Dzięki kompaktowym rozmiarom – w tym szerokości wynoszącej minimalnie zaledwie 1350 mm – MX-X można stosować w znacznie węższych niż standardowe korytarzach roboczych. Maksymalna wysokość podnoszenia na poziomie sięgającym 18 metrów pozwala na skuteczną pracę z wielokondygnacyjnymi regałami – zwłaszcza przy wykorzystaniu szerokiego spektrum opisanych wyżej systemów, w które można wyposażyć pojazdy serii MX-X.

VNA
VNA

Polecane artykuły

Co jest kluczowe podczas planowania automatyzacji?

Współczesne rozwiązania z obszaru automatyzacji są bardzo zróżnicowane, a termin jest w związku z tym bardzo pojemny. Automatyzacji mogą podlegać zarówno pojedyncze zadania, całe procesy , jak i całe obiekty magazynowe.

Würth : Dobrze funkcjonujący system

Zachowanie sprawności kompletacji przy kilkudziesięcioprocentowym wzroście obrotów to wyzwanie wymagające ciągłego zwiększania wydajności procesów intralogistycznych, z którym wzorowo poradziła sobie firma Würth Elektronik France.