Zawsze o krok przed rynkiem - STILL RX 20

Obecny na rynku od 2005 roku elektryczny wózek czołowy z przeciwwagą STILL RX 20 ma dziś status kultowego bestsellera i jest jednym z najpopularniejszych pojazdów transportowych w swojej kategorii. Niebezpodstawnie.

Na jego historię składa się szereg technologicznych przełomów wyrażających ciągłe dążenie inżynierów STILL do poprawy wydajności transportu wewnętrznego oraz bezpieczeństwa pracy operatora. 

Oto opowieść o tym, co na przestrzeni 13 lat zrobiliśmy, by załadunek i rozładunek przebiegały sprawniej i wygodniej, generując przy tym mniejsze koszty.

RX20

Wariant z ochronną siatką

By móc bezpiecznie przewozić i unosić ładunki dużej masy, wózki nawet tak kompaktowe jak STILL RX 20 muszą ważyć po kilka ton. Choć dzięki przemyślanej konstrukcji i systemom zwiększającym stabilność do wywrotek dochodzi bardzo rzadko, chcąc uchronić operatorów przed ryzykiem przygniecenia tym ciężarem, inżynierowie opracowali system eliminujący zagrożenie wypadnięciem z pojazdu. W 2007 roku STILL zaproponował system NetProtect. Układ składa się z przymocowanej na stałe bariery po prawej stronie oraz elektrycznie sterowanego przyciskiem ramienia, rozciągającego siatkę po lewej stronie. Nie ograniczając zakresu ruchów operatora zapobiega on sytuacji, w której przypadkowo znalazłby się on poza kabiną. Rozwiązanie proste i skuteczne zarazem.

RX20

Wzornictwo docenione

W 1953 roku grupa przedsiębiorców stworzyła instytucję mającą na celu promocję produktów wyróżniających się na tle konkurencji pod względem estetyki i użyteczności. Wręczana przez nią od tego czasu nagroda IF (niem. Industrie Forum – Forum Przemysłu) jest dziś najstarszym i jednym z najbardziej poważanych w świecie trofeów z dziedziny designu. Każdego roku do rywalizacji o tytuł świadczący o doskonałości formy oraz ergonomii i wydajności staje ponad 5 tys. produktów z około 70 krajów. W 2007 roku triumfował RX 20 – w uznaniu jego przewag jury konkursu przyznało swoje wyróżnienie właśnie wózkowi STILL. W uzasadnieniu werdyktu zwrócono uwagę na: innowacyjność bocznej wymiany baterii, przestronność i amortyzację kabiny, doskonałą widoczność na wszystkie strony, bezobsługowy silnik oraz niskie koszty utrzymania przez cały okres eksploatacji. Zachęciło to tylko inżynierów STILL do dalszego udoskonalania swojego dzieła.

RX20

Sterowanie w małym paluszku

Kto miał okazję prowadzić dobry akumulatorowy wózek widłowy, ten wie, jaką płynnością ruszania precyzją manewrowania cechują się tego typu pojazdy. Dążąc do maksymalizacji korzyści wynikających z właściwości jezdnych elektryków, w 2007 r. STILL wprowadził w całej linii RX nowy sposób sterowania. Dostępne jako opcja dźwignie typu Fingertip zapewniają bardzo precyzyjne kierowanie ogółem przemieszczeń hydraulicznych wózka widłowego przy niewielkim zakresie wykonywanych ruchów. Pozwalają tym samym zmniejszyć napięcie mięśni ręki i dłoni operatora, zapobiegając kontuzjom wynikającym z chronicznych przeciążeń oraz wypadkom wskutek zmęczenia i obniżenia koncentracji.

Kwiecień 2008 r. – Inteligentna ekologia na wyciągnięcie ręki

Efektywność energetyczna pojazdów to jeden z parametrów decydujących o wydajności procesów transportu wewnętrznego. Nie tylko wprost przekłada się na koszty eksploatacji floty, ale także – zwłaszcza w przypadku wózków elektrycznych – decyduje o tym, jaki odsetek czasu trwania zmiany można przeznaczyć na generowanie wartości dodanej. Jednym z przełomów, jaki dokonała w tym zakresie firma STILL było wprowadzenie – najpierw pilotażowo w RX 20, następnie w całości oferty – systemu Blue-Q. Pozwala on na odłączenie jednym przyciskiem zasilania nieużywanych w danym momencie systemów, takich jak oświetlenie czy ogrzewanie. 

Oszczędności energii związane z jego wdrożeniem sięgają 10-20%. Efekt? Nim trzeba będzie naładować lub wymienić akumulator wózki są w stanie zrealizować o kilka zadań więcej i generalnie zużywają mniej prądu. W kilkuletniej perspektywie przekłada się to na liczone w tysiącach ograniczenie kosztów eksploatacji wózka oraz zwiększenie jego produktywności. W przypadku szczególnie dużych flot może to nawet pozwolić ograniczyć liczbę pojazdów niezbędnych, by wykonać zaplanowane działania.

Grudzień 2009 r. – odświeżony wózek na topie.

RX20

Zdarza się, że rynek podchodzi do innowacji z dystansem i trzeba czasu, by menadżerowie przyswoili nowe rozwiązania, dostrzegli dla nich zastosowanie w swojej pracy i docenili ich opłacalność. W przypadku zmodernizowanego RX 20 poszło jednak wyjątkowo szybko – jego osiągi mówiły same za siebie. Gdy jedno z najważniejszych niemieckich czasopism branżowych, Logistikwelt, zorganizowało testy elektrycznych wózków widłowych, RX 20 wypadł najlepiej we wszystkich kategoriach, uwzględniających: parametry jezdne, sterowanie oraz ergonomię. Doceniono odświeżony panel z przyciskiem wprowadzonego niedawno systemu Blue-Q, hamulec elektryczny, sztandarową boczną wymianę baterii oraz nowość w postaci sterowania minidźwigniami. Innowacje stają się standardem tym szybciej, im bardziej oczywiste są korzyści z ich wdrożenia. A że RX 20 został pomyślany jako rozwiązanie oszczędne, niezawodne i wydajne – przebojem podbił serca inwestorów.

Czerwiec 2014 r. – Nowe oblicze klasyka

Zdobyte w przeciągu 9 lat od premiery RX 20 liczne nagrody wzornicze i branżowe oraz spektakularny sukces sprzedażowy potwierdzały, że obrana przez inżynierów STILL droga była słuszna. Ciągłe doskonalenie oferty, maksymalizacja korzyści dla klienta i wychodzenie naprzeciw oczekiwaniom rynku – często zanim będą one powszechnie uświadomione – to klucz do sukcesu serii RX 20. W 2014 roku flagowy pojazd producenta pomarańczowych wózków przechodzi więc gruntowną modernizację, by jeszcze lepiej spełniać wymagania inwestorów. Nowy model jest o 25% szybszy od swego poprzednika. Lepsze osiągi i zoptymalizowane sterowanie pracą silnika pozwalają na wydajny transport nawet na podjazdach o pochyłości do 28,5%. Dodatkowo, zaimplementowana w nowym modelu wysokowydajna pompa hydrauliczna zwiększa prędkość podnoszenia wideł o 16%. Wózek jest szybszy, bardziej oszczędny i jeszcze lepiej zoptymalizowany pod kątem rozładunku ciężarówek. Jak się wkrótce okaże, STILL trafia w punkt.

RX20

Styczeń 2018 r. – Rewolucyjnie odmieniony bestseller

Choć od premiery poprzedniej wersji RX 20 nie minęły 4 lata, w zakresie technologii – szczególnie zaś w zakresie stosunku gęstości energii akumulatorów do ich ceny – dokonał się istny skok. Na fali tych przemian zdecydowano o gruntownej modernizacji bestsellera STILL z wykorzystaniem najciekawszych i najlepiej rokujących nowinek. RX 20 2018 jest w efekcie jeszcze bardziej kompaktowy i ergonomiczny niż poprzednicy. 

Mimo że jego całkowite wymiary są mniejsze, operator ma więcej miejsca, a bateria starcza na dłużej. W pojeździe zainstalowano zaprojektowany na nowo wielofunkcyjny wyświetlacz oraz po raz pierwszy zastosowano komorę pozwalającą na przyłączenie akumulatorów różnych typów, a co za tym idzie – optymalne wykorzystanie istniejącej w firmie puli baterii.

Kwiecień 2018 r. – Po prostu najlepszy!

RX20

Może pracować nieprzerwanie nawet przez 18 godzin. Jest niewiarygodnie cichy i przyjemny w prowadzeniu. Zapewnia dobrą widoczność we wszystkich kierunkach oraz - jak na tak kompaktowy pojazd - oferuje operatorowi zaskakująco dużo miejsca. Perfekcyjnie łączy efektywność energetyczną i produktywność – to cechy najlepszego wózka widłowego 2018 roku. Werdyktem jury IFOY 2018 zostaje nim STILL RX 20. Choć przez 13 lat, które minęły od czasu premiery pierwszego modelu tego typu ulepszono w nim niemal wszystko, w uzasadnieniu przyznania nagrody sędziowie zwracają uwagę na coś, co w historii tej linii jest niezmienne. – RX 20 wytycza nowe standardy segmencie wózków widłowych z przeciwwagą do 2,5 t – czytamy w jurorskim podsumowaniu. Patrząc wstecz na historię bestsellera STILL, możemy spodziewać się, że nie jest to jego ostatnie słowo.

Forma grzecznościowa*
Zgoda*
Newsletter