CASA: zautomatyzowana inwestycja w przyszłość

Na skróty:

  • Jednym z najważniejszych założeń strategii firmy było stworzenie międzynarodowego sklepu internetowego. By było to możliwe, utworzono zautomatyzowane centrum dystrybucji na Europę o powierzchni 50,000 mkw. z 65 tys. miejsc paletowych.
  • Opakowania są paletyzowane i zabezpieczane w automatycznej nawijarce folii. System sprawdza ich rozmiary i dobiera najodpowiedniejsze miejsce składowania. Resztę załatwiają dwa typy wózków klasy AGV
  • Opakowania są paletyzowane i zabezpieczane w automatycznej nawijarce folii. System sprawdza ich rozmiary i dobiera najodpowiedniejsze miejsce składowania. Resztę załatwiają dwa typy wózków klasy AGV

Charakter przedsiębiorstwa, w którym dokonano wdrożenia

Nazwa: CASA

Obszar działalności: Sieć handlu meblami i akcesoriami wystroju wnętrz

Miejsce wdrożenia: Centrum dystrybucyjne w belgijskim Olen

CASA to marka wnętrzarska obecna na rynku od 1975 r., kiedy to w belgijskim Ottignies powstała pierwsza placówka handlowa pod tym szyldem. Wskutek dynamicznej międzynarodowej ekspansji dziś tworzy ją 500 sklepów wnętrzarskich w 11 krajach: od Aruby po Maroko i Szwajcarię. W 2017 sformułowano strategię, dzięki której spółka miała w pełni uniezależnić się od holdingu, do którego należała od 1988 r. Jednym z najważniejszych założeń planu było stworzenie międzynarodowego sklepu internetowego, umożliwiającego odbieranie zamówionych przez klientów online mebli i akcesoriów w placówkach handlowych CASA. By było to możliwe, postanowiono stworzyć centralne, zautomatyzowane centrum dystrybucji na Europę. We wzniesiony w Olen obiekt o powierzchni 50,000 mkw. z 65 tys. miejsc paletowych zainwestowano łącznie 35 mln euro. Według menadżera magazynu CASA International, jego budowa była jednak absolutnie konieczna. – W coraz większym stopniu rynek, na którym działamy, funkcjonuje w oparciu o model omnichannel. By utrzymać na nim mocną pozycję, niezbędne są inwestycje w wysokowydajne systemy logistyczne. Nowe europejskie centrum dystrybucyjne pozwala zaopatrywać nasze placówki efektywniej i ekologiczniej niż dotychczas – twierdzi Bart Dauwen, menadżer magazynu CASA International.

Cel wdrożenia oraz zastosowane rozwiązania intralogistyczne

Cel wdrożenia:

  • Zapewnienie nieustannej realizacji zamówień w modelu omnichannel mimo sytuacji rynkowej niesprzyjającej znajdowaniu wykwalifikowanego personelu


Wdrożone rozwiązanie: 

Jak zapewnić nieustanną realizację zamówień w sytuacji, gdy rynek pracy nie sprzyja znajdowaniu wykwalifikowanego personelu? Po konsultacjach z potencjalnymi dostawcami CASA odpowiedziała na to pytanie zdecydowanie: automatyzacja! – Takie rozwiązanie gwarantuje ciągłość przepływu materiałów i zwiększa produktywność, dając możliwość działania 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu – relacjonuje Dauwen. Ładunki są dostarczane do centrum w kontenerach. Opakowania są paletyzowane i zabezpieczane w automatycznej nawijarce folii. System sprawdza ich rozmiary i dobiera najodpowiedniejsze miejsce składowania. Resztę załatwiają dwa typy wózków klasy AGV, dobrane po uważnej analizie procesów przez połączony zespół ekspertów STILL i DEMATIC. – Kluczem do udanego wdrożenia systemu automatyzacji jest zrozumienie wskaźników efektywności klienta i zaprojektowanie rozwiązania, które im odpowiada. Następnym krokiem jest dogranie wszystkich szczegółów między partnerami wspólnie dostarczającymi sprzęt i upewnienie się, że wszystko razem działa bez zarzutu. Wszystko to prowadzi do przekazania zamawiającemu satysfakcjonującego rozwiązania – mówi Rafał Pańczyk, Advanced Applications Manager STILL Polska. Siedem reach trucków serii FM-X przewozi palety do stref buforowych, z których pobierane są one przez wózki systemowe MX-X i transportowane w odpowiednie miejsce 32-alejkowego magazynu buforowego. Charakteryzujące się wysokością podnoszenia na poziomie niemal 15 m wózki VNA odpowiadają także za pobieranie regałów palet do kompletacji. Są w stanie ściągnąć je z ostatnich kondygnacji i ustawić na posadzce, gotowe do pobrania przez FM-X do strefy pakowania. Wszystkie zadania - od pobrania ze strefy buforowej do dostarczenia do strefy kompletacji – odbywają się całkowicie automatycznie na podstawie komend wydawanych przez system zarządzania magazynem wyposażonym w komplet czujników wózkom AGV.

Efekty wdrożenia i wynikające z niego korzyści

  • Stworzenie elastycznego i skalowalnego systemu obsługi procesów transportu wewnętrznego mogącego bez przerwy realizować zlecenia przyjmowane w modelu omnichannel
  • Niska liczba błędów dzięki spójnemu połączeniu wózków AGV z systemem WMS

Najważniejszymi zaletami zastosowanego rozwiązania są elastyczność i skalowalność, umożliwiające zwiększenie w razie potrzeby przepustowości magazynu przez włączenie w system kolejnych wózków. Procesy realizowane przez pojazdy autonomiczne są wolne od błędów, czyste, ciche i szybkie. - Jesteśmy bardzo zadowoleni ze współpracy z STILL i Dematic – mówi menadżer magazynu CASA International. – Wdrożyli projekt w założonym czasie, a bieżące operacje centrum nie zostały podczas realizacji zakłócone – dodaje Dauwen. – Wszyscy dokładnie wiedzieli, co mają robić. Dla sukcesu projektu realizowanego wspólnie przez kilka podmiotów kluczowe jest klarowne określenie obowiązków stron, krótki łańcuch komunikacji oraz doświadczenie i wiedza wszystkich zaangażowanych – relacjonuje przebieg wdrożenia i podsumowuje Yves Gazin, Strategic Solutions Manager DEMATIC.

Polecane artykuły

Hormann KG: Bezpieczna automatyzacja

Wdrożenia z użyciem autonomicznych wózków widłowych wciąż budzą duże emocje – szczególnie jeśli w zakładzie funkcjonują równolegle zadania wykonywane przez automaty i operatorów prowadzących konwencjonalne pojazdy. Realizacja STILL w Hormann KG - pokazuje jednak, że zaopatrzone w odpowiednie systemy wózki AGV mogą bez przeszkód współpracować z ludźmi.

Pierwsze komercyjne wdrożenie iGo neo

Historyczne, pierwsze komercyjne wdrożenie iGo neo - autonomicznego partnera kompletacji, ucieleśniającego strategię elastycznej automatyzacji STILL - miało miejsce w przedsiębiorstwie logistyczno-spedycyjnym L.I.T. Opisujemy, co doprowadziło do realizacji i jakie dokładnie rozwiązania zastosowano