Imperial Logistics International: elastyczność, skalowalność i wydajność floty dzięki nowoczesnemu systemowi zarządzania

Na skróty:

  • BMW zleciło obsługę magazynu w swojej „Centralnej Sieci Dystrybucji Komponentów” firmie Imperial Logistics International
  • Specjalizująca się w wszechstronnej logistycznej obsłudze branży automotive firma miała za zadanie stworzyć i obsługiwać elastyczny system zarządzania flotą gotów na rozbudową centrum
  • Imperial Logistics International zaprosiło do współpracy firmę STILL, a opartą o rozwiązania firmy, liczącą ponad 200 wózków flotę włączyła do systemu STILLFleetManager 4.x
  • System pozwala na elastyczną, zoptymalizowaną eksploatację pojazdów i w razie potrzeby może zostać z łatwością rozbudowany

Charakter przedsiębiorstwa, w którym dokonano wdrożenia

Nazwa: Imperial Logistics International

Obszar działalności: Obsługa łańcuchów dostaw i outsourcing zarządzania stanami magazynowymi w branży automotive

Miejsce wdrożenia: Kompleks hal BMW w Wallersdorfie

Imperial Logistics International zajmuje się całościowym outsourcingiem procesów z dziedziny logistyki, spedycji i koordynacji łańcuchów dostaw. Jednym z jej kluczowych obszarów specjalizacji jest transport części samochodowych i części zamiennych. Organizacja wykorzystała związane z tą branżą kompetencje między innymi na rzecz koncernu BMW. Należący do niego kompleks hal w Wallersdorfie, zajmujący łączną powierzchnię 235 tys. mkw. jest największym zakładem Grupy odpowiedzialnym za logistykę posprzedażową. Razem z magazynami w Bruckbergu i w Dingolfing tworzy tak zwaną „Centralną Sieć Dystrybucji Komponentów”, z której części zamienne transportowane są do regionalnych magazynów koncernu. Struktury są ze sobą powiązane wspólnym system WMS, a projekt ten należy do największych przedsięwzięć logistycznych we współczesnej Europie. Magazyn w Wallersdorfie pełni w tej Sieci podwójną funkcję. Po pierwsze, stanowi centrum odbioru części od wszystkich podwykonawców i odpowiedzialne jest za ich redystrybucję do odpowiednich magazynów. Po drugie, na powierzchni 178 tys. mkw. składowane są części, charakteryzujące się dużym wolumenem zamówień i wysoką rotacją, jak na przykład filtry oleju czy tarcze hamulcowe. Kompletując wyposażenie tej sekcji, odpowiedzialne za jej obsługę przedsiębiorstwo Imperial Logistics International zaprosiło do współpracy ekspertów STILL.

Cel wdrożenia oraz zastosowane rozwiązania intralogistyczne

Cel wdrożenia:

  • Stworzenie wydajnego, skalowalnego i elastycznego systemu zarządzania magazynem obsługującym części zamienne o dużej rotacji i wolumenie


Wdrożone rozwiązanie:

  • 211 wózków STILL, w tym: RX 60, RX 20, R 07, LTX 70, FM-X, EK-X, EXV, ECU, EXU
  • Flota w 100% zintegrowana z systemem STILL Fleet Manager 4.x

Chcąc zagwarantować wydajność obsługi wymagającego magazynu, zdecydowano się na flotę w całości zarządzaną przez jednego dostawcę, zintegrowaną z elektronicznym systemem ewidencji. I tak, rozładunek części przywożonych do centrum TIR-ami realizowany jest przy udziale elektrycznych wózków czołowych z przeciwwagą serii STILL RX 60 o udźwigu do 5 ton. Bez trudu radzą sobie one nawet z kilkoma pełnymi tarcz hamulcowych skrzyniopaletami jednocześnie. Do transportu lżejszych ładunków wykorzystywane są kompaktowe i zwinne, trójkołowe RX 20, dające możliwość sztaplowania jedna na drugiej do pięciu skrzyniopalet. Ze względu na niewielkie rozmiary oraz wyposażenie w kompletne oświetlenie LED w razie potrzeby są one także w stanie wjechać do naczepy ciężarówki. – Wózki wyposażono dodatkowo w system SafetyLight 4 Plus. Wyświetlany na posadzce i wskazujący kierunek jazdy, skupiony i jaskrawy punkt świetlny skutecznie sygnalizuje zbliżanie się wózka nawet na bardzo jasnym podłożu – mówi Michał Stanisławski, Dyrektor Dział Advanced Applications STILL Polska. – Wszystkie RX 20 wyposażono także w zapobiegające wypadnięciu operatora z wózka systemy bezpieczeństwa. Kiedy jego lewa, ruchoma bariera jest otwarta, prędkość wózka jest automatycznie ograniczana do 5 km/h – opowiada Stanisławski.

Ładunki przejmują następnie ciągniki elektryczne R 07. Dzięki uciągowi na poziomie 25 ton, zestawy transportowe z trzema przyczepami, wysoką stabilnością boczną i funkcjonalnymi kierunkowskazami holują bezpiecznie i płynnie duże i średnie części na 54 trasach prowadzących w głąb centrum dystrybucyjnego, gdzie następnie odkładane są na regały przy użyciu sprzętu opisanego poniżej. Części, które od razu czeka zamorski transport, są przewożone do przepakowania przy użyciu mniejszych i bardziej zwrotnych trójkołowych ciągników linii LTX o uciągu maksymalnym na poziomie 8 ton.

Podróż części w drugą stroną – z magazynu w świat – rozpoczyna się w centralnym systemie komputerowym. Listy kompletacyjne przekazywane są do terminalów w odpowiednich pojazdach. Części umiejscowione na górnych kondygnacjach magazynu wysokiego składowania obsługiwane są przez reach-trucki STILL FM-X. Po elementy leżące niżej wysyłane są wózki do kompletacji pionowej serii EK-X. Wszystkie pojazdy służące do komisjonowania wyposażono w złącze 24 V/5 A do wpięcia terminalów dotykowych. Z myślą o nich przygotowano także uchwyty oraz zamontowano skanery kodów kreskowych i drukarki etykiet. By dało się zapanować nad rozbudowaną flotą i na bieżąco optymalizować procesy intralogistyczne, informacje o wszystkich czynnościach podejmowanych przez wózki są automatycznie przekazywane do systemu zarządzania STILL Fleet Manager 4.x.

Efekty wdrożenia i wynikające z niego korzyści

  • Optymalizacja obciążenia wózków i możliwość ich migracji między magazynami dzięki zastosowaniu systemu zarządzania flotą
  • Gotowość do rozbudowy floty dzięki skalowalności wdrożonego systemu

Przy flotach tak rozbudowanych, pracach tak intensywnych i oczekiwaniach względem optymalizacji tak wysokich jak w przypadku zlecenia realizowanego przez Imperial Logistics International na rzecz kompleksu BMW w Wallersdorfie niezastąpionym narzędziem jest kompleksowy system zarządzania flotą. Wdrożona na międzyzakładowym poziomie aplikacja STILL FleetManager 4.x integruje w jednym miejscu wszystkie kluczowe informacje o 211 wózkach obsługujących procesy intralogistyczne w najważniejszym punkcie „Centralnej Sieci Dystrybucji Komponentów” BMW. – Dane te mają kluczowe znaczenie dla planowania pracy wózków i działań serwisowych. Co więcej, pozwalają także przypisywać pojazdy do konkretnej lokalizacji oraz operatorów – mówi Tobias Fenzl, dyrektor ds. procesów i rozwoju Imperial Logistics International. – W przypadku gdy z jakichś przyczyn w jednym z magazynów obłożenie pracą znacząco rośnie, istnieje dzięki niemu możliwość przenoszenia wózków funkcjonujących na co dzień w jednym zakładzie do innego – tłumaczy. System pozwala także na automatyczne raportowanie kolizji i usterek oraz przesyłanie informacji o nich do działu serwisu celem skrócenia czasu reakcji. – Dzięki optymalnemu doborowi wózki oraz integracji informacji o całej flocie w systemie FleetManager udało nam się razem ze STILL stworzyć elastyczny, responsywny, sprzyjający bezpieczeństwu oraz ekonomiczny w zarządzaniu system – mówi Fenzl. – Bardzo dobrze rokuje to planowanej na przyszłość rozbudowie floty i zwiększeniu wolumenu obsługiwanych towarów do 100 kontenerów morskich na dzień – konkluduje.

Imperial
Imperial

Polecane artykuły

H. & J. Brüggen: Litowo-jonowy kamień milowy

Wkrótce po ogłoszeniu strategii dążącej do upowszechniania baterii Li-Ion przez poszerzenie asortymentu dostępnych wózków z akumulatorami w tej technologii, grupa STILL zrealizowała całkowicie oparte o nią wdrożenie. Rezultaty mogą stanowić dla innych przedsiębiorstw zachętę do litowo-jonowej modernizacji floty.

Grupa Żywiec: Dozbrojenie browarów

Grupa Żywiec zmodyfikowała model biznesowy, dążąc do maksymalizacji zysków dzięki zwiększaniu marży i redukcji kosztów prowadzenia działalności. W nową strategię wpisała się modernizacja floty pojazdów transportu wewnętrznego zrealizowana wspólnie ze STILL Polska.