Kiedy wybrać trzykołowe, a kiedy czterokołowe wózki widłowe?
Szerokość alejek roboczych w zakładzie, parametry przewożonych ładunków oraz nawierzchnia, na której pracują pojazdy – to kluczowe aspekty, które powinno się wziąć pod uwagę, wybierając pomiędzy 3- a 4-kołowymi wózkami widłowymi.
W zależności od liczby i sposobu rozstawienia kół na tylnej osi, czołowe wózki widłowe z przeciwwagą różnią się promieniem skrętu i stabilnością. Ma to wpływ na charakter zadań, w których najlepiej sprawdzą się trzy- i czterokołowe wózki widłowe.
Czym dokładnie różnią się trzykołowe i czterokołowe wózki widłowe? W jakich warunkach uzasadnione jest zastosowanie jednych, a w jakich drugich?
Wózki trzykołowe – w sam raz do wąskich przestrzeni
Dzięki centralnemu umieszczeniu tylnych kół lub pojedynczego tylnego koła, tzw. 3-kołowe wózki widłowe charakteryzują się minimalnym promieniem skrętu. Porównywalne pod tym względem są pojazdy 4 kołowe ze skrętną osią tylną. Przykładowo:
- przy długości całkowitej w zakresie 2661-2852 mm trzykołowe wózki widłowe serii STILL RX 20 14-20 o udźwigu 1,6 t charakteryzują się promieniem skrętu od 1487 do 1678 mm,
- a promień skrętu przyjmujących długość od 2837-2945 mm wariantów 4-kołowych wynosi od 1663 do 1771 mm.
Klasyczne 4-kołowe wózki widłowe do bezpiecznego manewrowania potrzebują szerszych korytarzy roboczych. W związku z tym w zastosowaniach, w których uzasadnione jest użycie czołowych wózków widłowych z przeciwwagą, ale kluczowe znaczenie ma
gęstość składowania i liczy się każdy zaoszczędzony centymetr, lepiej sprawdzą się pojazdy 3-kołowe. Jeśli szerokość korytarzy roboczych nie jest newralgiczna, można rozważyć pozyskanie pojazdów 4-kołowych.
Wózki czterokołowe – na nierówną nawierzchnię i do obsługi ładunków dużej masy
Stabilność wózka wpływa na zdolność bezpiecznego manewrowania z ładunkami dużej masy i rozmiarów. Jest ona bezpośrednio powiązana z szerokością pojazdu oraz umiejscowieniem jego środka ciężkości, a pośrednio – rozstawem kół. Wyższą stabilnością charakteryzują się pojazdy 4-kołowe.
O ile więc trzykołowe wózki widłowe sprawdzają się wewnątrz magazynów i naczep jako kompaktowy środek transportu ładunków o masie do około 2 ton, do wykonywania zadań, w których obsługuje się cięższe palety i jeździ się po nierównej nawierzchni, lepsze będą czterokołowe wózki widłowe.
Kiedy warto wybrać trzykołowy wózek widłowy?
Trójkołowe wózki widłowe to kompaktowe pojazdy transportu wewnętrznego o stosunkowo niewielkim udźwigu nominalnym, nieprzekraczającym zazwyczaj 2 ton. Charakteryzują się promieniem skrętu mniejszym niż w przypadku czterokołowych odpowiedników. W związku z tym dobrze sprawdzają się w magazynach i centrach
logistycznych, w których znaczenie ma gęstość składowania, a korytarze robocze nie mogą być zbyt szerokie. Z powodzeniem wykorzystuje się je w rozładunku i załadunku samochodów ciężarowych w dokach oraz w podstawowych operacjach intralogistycznych.
W jakich warunkach lepiej sprawdzają się czterokołowe wózki widłowe?
Czterokołowe wózki widłowe są w stanie obsługiwać nie tylko standardowe ładunki o stosunkowo niewielkiej masie, ale także kilku-, kilkunastotonowe palety i gabaryty. Największy jak dotąd czterokołowy wózek widłowy STILL z przeciwwagą, RCD 100-180, pozwala przewozić ładunki o masie do 18 ton. Pojazdy mające na tylnej osi dwa szeroko rozstawione koła mogą z powodzeniem jeździć zarówno po posadzkach przemysłowych, jak i po bardziej
wymagającej nawierzchni na zewnątrz. Ze względu na swoją uniwersalność w tym zakresie znajdują zastosowanie nie tylko w magazynach, ale także w portach, na placach budowy, w rolnictwie, przemyśle drzewnym czy branży organizacji eventów. Dobrze sprawdzają się w sytuacjach, gdy ograniczenie przestrzeni potrzebnej na wykonanie manewrów nie ma kluczowego znaczenia.
Podsumowanie: trzykołowy czy czterokołowy wózek widłowy?
Ze względu na minimalny promieniem skrętu, wózki trójkołowe są idealne do pracy w wąskich przestrzeniach i magazynach o ograniczonej powierzchni. Z kolei czterokołowe wózki oferują wyższą stabilność, co sprawia, że są odpowiednie do obsługi cięższych ładunków, także na nierównej nawierzchni.
Decyzja pomiędzy trzykołowym a czterokołowym wózkiem widłowym zależy więc od konkretnych warunków pracy. Trójkołowe wózki są preferowane tam, gdzie istotna jest gęstość składowania i występuje konieczność manewrowania w wąskich przestrzeniach. Z kolei czterokołowe wózki nadają się do obsługi cięższych ładunków na różnych rodzajach nawierzchni.