Baterie litowo-jonowe STILL w MAHLE Aftermarket
Potentat rynku motoryzacyjnych części zamiennych oszczędza czas, pieniądze i miejsce w swoim magazynie dzięki przejściu z wózków widłowych z bateriami kwasowo-ołowiowymi na pojazdy z akumulatorami w technologii Li-Ion.
Na skróty:
- Firma MAHLE Aftermarket szukała sposobu na zwiększenie przepustowości magazynu w Schorndorfie.
- Jako atrakcyjne rozwiązanie – zarówno z perspektywy dostępności floty, kosztów i wygody obsługi wózków widłowych oraz stopnia zagospodarowania powierzchni magazynowej – zaproponowano firmie przejście na wózki w technologii litowo-jonowej.
- Wysoka efektywność energetyczna, elastyczność użytkowania, wydłużona żywotność baterii i brak konieczności korzystania z wentylowanej akumulatorowni zadecydowały o sukcesie wdrożenia w MAHLE floty wózków STILL z bateriami w technologii Li-Ion.
Charakter przedsiębiorstwa, w którym dokonano wdrożenia
Nazwa: MAHLE Aftermarket
Obszar działalności: Dostawca części zamiennych dla branży automotive
Miejsce wdrożenia: Centrum dystrybucji w niemieckim Schorndorfie
Założona w 1920 r. firma MAHLE jest jednym z wiodących w globalnej skali dostawców komponentów dla branży motoryzacyjnej – zarówno do samochodów osobowych, jak i pojazdów użytkowych. Szacuje się, że nawet co drugi pojazd na świecie wyposażony jest w pochodzące od niej części. W ciągu roku przedsiębiorstwo generuje przychody powyżej 12 mld euro. W 152 zakładach produkcyjnych i 12 ośrodkach badawczo-rozwojowych w 30 krajach zatrudnia około 72 tys. pracowników. Istotnym obszarem działalności firmy jest obsługiwane przez spółkę MAHLE Aftermarket zaopatrzenie warsztatów i hurtowni w części zamienne wysokiej jakości. W odpowiedzi na rosnące potrzeby tej branży, rozwijana jest infrastruktura logistyczna umożliwiająca szybkie dostarczanie klientom części z liczącego 80 tys. pozycji asortymentu. Ostatnio rozbudowano i zmodernizowano flotę transportu wewnętrznego w głównym magazynie firmy w Schorndorfie. Zlokalizowane tu, liczące 43 000 mkw. powierzchni centrum dystrybucyjne MAHLE Aftermarket obsługuje dziennie około 1 200 palet wychodzących i niemal drugie tyle przychodzących. Od 2018 r. dostawcą umożliwiających wykonanie tej pracy kilkudziesięciu wózków widłowych jest firma STILL. W ramach ostatniej modernizacji flota została w dużej mierze wyposażona w baterie trakcyjne w technologii litowo-jonowej.
Rozwiązanie: zróżnicowana flota w technologii li-ion
Cel wdrożenia:
- poradzenie sobie z rosnącym wolumenem ładunków
- zwiększenie dostępnej powierzchni magazynowej
Zastosowane rozwiązanie intralogistyczne:
- Flota pojazdów litowo-jonowych o napięciu 24, 48 i 80 V
- Wózki systemowe VNA STILL MX-X
- Wózki wysokiego składowania STILL FM-X
- Elektryczne czołowe wózki widłowe z przeciwwagą serii STILL RX
- Wózki podnośnikowe z rozkładaną platformą dla operatora STILL EXV-SF
Wdrożenie technologii litowo-jonowej STILL polega na stworzeniu kompletnego systemu, w którym elektryczne wózki widłowe, akumulatory i prostowniki są do siebie optymalnie dopasowane. Jeśli infrastruktura energetyczna na to pozwala, ładowarki STILL osiągają prąd ładowania do 375 A. Pozwala to na szybkie, wydajne ładowania częściowe, które można przeprowadzić w miejscu użytkowania wózków nawet podczas krótkich przerw w pracy. Dodatkowo, dzięki zastosowaniu systemu zarządzania ładowaniem akumulatorów:
- zagwarantowana jest optymalna koordynacja stanu naładowania baterii, przekładająca się na zwiększoną dostępność wózków widłowych w ciągu doby,
- odpowiednio kolejkując ładowanie baterii, unika się szczytowych obciążeń sieci energetycznej, minimalizując jej koszty,
- utrzymuje się akumulatory w stanie optymalnego naładowania i minimalizuje liczbę cyklów ładowania, wydłużając dzięki temu ich czas pracy oraz żywotność.
Efekt: baterie litowo-jonowe zwiększają dostępność wózków i powierzchni
Rezultat wdrożenia:
- Oszczędność miejsca, czasu i energii
- Wydłużenie żywotności baterii
Dzięki nowoczesnym bateriom oraz wydajnym, zoptymalizowanym procesom ładowania i doskonale dobranym prostownikom:
- potrzebne jest tylko jedno ładowanie podczas zmiany, a przeważająca część energii uzupełniania jest podczas przerwy obiadowej oraz w nocy;
- oszczędza się energię elektryczną - efektywność energetyczna baterii Li-Ion jest nawet 30 proc. wyższa niż w przypadku kwasowo-ołowiowych odpowiedników.;
- żywotność akumulatorów litowo-jonowych STILL może sięgać 4 000 pełnych cykli ładowania.
Co więcej, dzięki brakowi konieczności wymiany baterii oszczędza się czas. Obsługa akumulatorów w technologii litowo-jonowej jest prostsza, bezpieczniejsza i nie wymaga dodatkowej infrastruktury. Zastosowanie niegazujących baterii Li-Ion nie tylko pozwala ładować je w miejscu użytkowania, ale także umożliwia wyeliminowanie wentylowanych stref wymiany i uzupełniania akumulatorów. Zwalnia to cenną przestrzeń magazynową. Co więcej, w porównaniu z konwencjonalnymi bateriami, przy zastosowaniu rozwiązań takich jak system zarządzania energią, akumulatory litowo-jonowe osiągają nawet dwa razy dłuższą żywotność.