Baterie litowo-jonowe STILL w MAHLE Aftermarket

Potentat rynku motoryzacyjnych części zamiennych oszczędza czas, pieniądze i miejsce w swoim magazynie dzięki przejściu z wózków widłowych z bateriami kwasowo-ołowiowymi na pojazdy z akumulatorami w technologii Li-Ion.


Na skróty:

  • Firma MAHLE Aftermarket szukała sposobu na zwiększenie przepustowości magazynu w Schorndorfie.
  • Jako atrakcyjne rozwiązanie – zarówno z perspektywy dostępności floty, kosztów i wygody obsługi wózków widłowych oraz stopnia zagospodarowania powierzchni magazynowej – zaproponowano firmie przejście na wózki w technologii litowo-jonowej.
  • Wysoka efektywność energetyczna, elastyczność użytkowania, wydłużona żywotność baterii i brak konieczności korzystania z wentylowanej akumulatorowni zadecydowały o sukcesie wdrożenia w MAHLE floty wózków STILL z bateriami w technologii Li-Ion.

 

Charakter przedsiębiorstwa, w którym dokonano wdrożenia

Nazwa: MAHLE Aftermarket

Obszar działalności: Dostawca części zamiennych dla branży automotive

Miejsce wdrożenia: Centrum dystrybucji w niemieckim Schorndorfie

Założona w 1920 r. firma MAHLE jest jednym z wiodących w globalnej skali dostawców komponentów dla branży motoryzacyjnej – zarówno do samochodów osobowych, jak i pojazdów użytkowych. Szacuje się, że nawet co drugi pojazd na świecie wyposażony jest w pochodzące od niej części. W ciągu roku przedsiębiorstwo generuje przychody powyżej 12 mld euro. W 152 zakładach produkcyjnych i 12 ośrodkach badawczo-rozwojowych w 30 krajach zatrudnia około 72 tys. pracowników. Istotnym obszarem działalności firmy jest obsługiwane przez spółkę MAHLE Aftermarket zaopatrzenie warsztatów i hurtowni w części zamienne wysokiej jakości. W odpowiedzi na rosnące potrzeby tej branży, rozwijana jest infrastruktura logistyczna umożliwiająca szybkie dostarczanie klientom części z liczącego 80 tys. pozycji asortymentu. Ostatnio rozbudowano i zmodernizowano flotę transportu wewnętrznego w głównym magazynie firmy w Schorndorfie. Zlokalizowane tu, liczące 43 000 mkw. powierzchni centrum dystrybucyjne MAHLE Aftermarket obsługuje dziennie około 1 200 palet wychodzących i niemal drugie tyle przychodzących. Od 2018 r. dostawcą umożliwiających wykonanie tej pracy kilkudziesięciu wózków widłowych jest firma STILL. W ramach ostatniej modernizacji flota została w dużej mierze wyposażona w baterie trakcyjne w technologii litowo-jonowej.

Spółka MAHLE Aftermarket zaopatruje warsztaty i hurtownie w części zamienne wysokiej jakości.
Spółka MAHLE Aftermarket zaopatruje warsztaty i hurtownie w części zamienne wysokiej jakości.
Spółka MAHLE Aftermarket zaopatruje warsztaty i hurtownie w części zamienne wysokiej jakości.

Rozwiązanie: zróżnicowana flota w technologii li-ion

Litowo-jonowe systemowe wózki widłowe VNA STILL MX-X w zakładzie MAHLE Aftermarket.
Litowo-jonowe systemowe wózki widłowe VNA STILL MX-X w zakładzie MAHLE Aftermarket.
Wózek elektryczny Li-Ion STILL RX20 w zakładzie MAHLE Aftermarket w Schorndorfie.

Cel wdrożenia:

  • poradzenie sobie z rosnącym wolumenem ładunków
  • zwiększenie dostępnej powierzchni magazynowej

Zastosowane rozwiązanie intralogistyczne:

  • Flota pojazdów litowo-jonowych o napięciu 24, 48 i 80 V
  • Wózki systemowe VNA STILL MX-X
  • Wózki wysokiego składowania STILL FM-X
  • Elektryczne czołowe wózki widłowe z przeciwwagą serii STILL RX
  • Wózki podnośnikowe z rozkładaną platformą dla operatora STILL EXV-SF

Wdrożenie technologii litowo-jonowej STILL polega na stworzeniu kompletnego systemu, w którym elektryczne wózki widłowe, akumulatory i prostowniki są do siebie optymalnie dopasowane. Jeśli infrastruktura energetyczna na to pozwala, ładowarki STILL osiągają prąd ładowania do 375 A. Pozwala to na szybkie, wydajne ładowania częściowe, które można przeprowadzić w miejscu użytkowania wózków nawet podczas krótkich przerw w pracy. Dodatkowo, dzięki zastosowaniu systemu zarządzania ładowaniem akumulatorów:

  • zagwarantowana jest optymalna koordynacja stanu naładowania baterii, przekładająca się na zwiększoną dostępność wózków widłowych w ciągu doby,
  • odpowiednio kolejkując ładowanie baterii, unika się szczytowych obciążeń sieci energetycznej, minimalizując jej koszty,
  • utrzymuje się akumulatory w stanie optymalnego naładowania i minimalizuje liczbę cyklów ładowania, wydłużając dzięki temu ich czas pracy oraz żywotność.


Efekt: baterie litowo-jonowe zwiększają dostępność wózków i powierzchni

Rezultat wdrożenia:

  • Oszczędność miejsca, czasu i energii
  • Wydłużenie żywotności baterii

Dzięki nowoczesnym bateriom oraz wydajnym, zoptymalizowanym procesom ładowania i doskonale dobranym prostownikom:

  • potrzebne jest tylko jedno ładowanie podczas zmiany, a przeważająca część energii uzupełniania jest podczas przerwy obiadowej oraz w nocy;
  • oszczędza się energię elektryczną - efektywność energetyczna baterii Li-Ion jest nawet 30 proc. wyższa niż w przypadku kwasowo-ołowiowych odpowiedników.;
  • żywotność akumulatorów litowo-jonowych STILL może sięgać 4 000 pełnych cykli ładowania.

Co więcej, dzięki brakowi konieczności wymiany baterii oszczędza się czas. Obsługa akumulatorów w technologii litowo-jonowej jest prostsza, bezpieczniejsza i nie wymaga dodatkowej infrastruktury. Zastosowanie niegazujących baterii Li-Ion nie tylko pozwala ładować je w miejscu użytkowania, ale także umożliwia wyeliminowanie wentylowanych stref wymiany i uzupełniania akumulatorów. Zwalnia to cenną przestrzeń magazynową. Co więcej, w porównaniu z konwencjonalnymi bateriami, przy zastosowaniu rozwiązań takich jak system zarządzania energią, akumulatory litowo-jonowe osiągają nawet dwa razy dłuższą żywotność.

Bateria litowo-jonowa w wózku czołowym STILL RX20.
Ładowanie litowo-jonowych reach trucków STILL FM-X i wózka podnośnikowego STILL EXV-SF.
STILL kompleksowo zrealizował wdrożenie litowo-jonowej floty intralogistycznej w zakładzie MAHLE Aftermarket.

Polecane artykuły:


Skuteczny recykling baterii Li-Ion jest możliwy

Jednym z warunków dekarbonizacji i realizacji założeń gospodarki obiegu zamkniętego jest efektywne odzyskiwanie rzadkich materiałów stosowanych w produkcji baterii i akumulatorów. Istnieje już technologia pozwalająca odzyskać nawet 95% ich masy.