Grupa KION i automatyzacja magazynu w modelu „brownfield”

Automatyzacja transportu wewnętrznego w istniejących przedsiębiorstwach bez przerywania funkcjonowania zakładu jest możliwa. Choć to zadanie bardziej złożone niż projektowanie obiektów na nowo, Grupa KION dowodzi wykonalności i opłacalności tego typu wdrożeń.


Na skróty:

  • Model brownfield w logistyce polega na modernizacji i automatyzacji istniejących przestrzeni magazynowych.
  • Inteligentne zagospodarowanie powierzchni logistycznych zyskało na znaczeniu, gdy wskutek pandemii zwiększyła się podaż obiektów stworzonych z myślą o e-commerce.
  • Wprowadzenie AGV i robotów transportowych do obiektów logistycznych, w których początkowo nie planowano ich użycia jest trudniejsze niż zaprojektowanie na nowo specjalnie przeznaczonej dla nich przestrzeni.
  • Rozwiązania Grupy KION i jej partnerów pozwalają skutecznie wdrażać rozwiązania automatyzacji magazynu w modelu brownfield – w istniejących obiektach logistycznych.

 

Czy automatyzacja istniejącego magazynu bez przerywania pracy jest możliwa? Choć zadanie jest trudne, to zarazem wykonalne i opłacalne. Grupa KION udowadnia, że w sytuacji niedoborów kadrowych da się – i warto – przekształcać istniejące obiekty logistyczne w ultranowoczesne, półautomatyczne systemy.

Dzięki połączeniu symulacji, sztucznej inteligencji i adaptacyjnej robotyki z zaawansowaną nawigacją automatyzacja transportu wewnętrznego w modelu „brownfield” pozwala płynnie wprowadzać samojezdne wózki do magazynów bez konieczności przerywania pracy zakładów.


Model brownfield a model greenfield – na czym polega różnica?

W urbanistyce, skąd wziął swój początek, termin „brownfield” odnosi się do przekształcania i rewitalizacji w określonym celu istniejących obszarów mających uprzednio inne zastosowanie. W przypadku obiektów logistycznych używa się go w kontekście modernizacji i automatyzacji funkcjonujących magazynów, w których dotychczasowe procesy transportu i składowania są już ustalone.

Planiści nie mają w tym modelu pełnej swobody w doborze rozwiązań. Zastosowane technologie muszą dostosować się do zastanych warunków. To zadanie trudniejsze niż w przypadku modelu „greenfield”, gdzie obiekt tworzony jest od podstaw i infrastrukturę można dobrać do konkretnej technologii.


Znaczenie automatyzacji w modelu brownfield

Dynamiczny rozwój branży e-commerce w czasie pandemii był ważnym bodźcem do zwiększania ilości wykorzystywanej powierzchni magazynowej. Jej duża dostępność teraz – kiedy sytuacja w obszarze handlu przez Internet wróciła do normy – sprawia, że optymalizacja zagospodarowania przestrzeni magazynowej w oparciu o rozwiązania automatyzacyjne ma ogromny potencjał.


Wyzwania automatyzacji istniejących obiektów

Technologie automatyzacji w modelu brownfield

Jedną z największych przeszkód w realizacji projektów typu brownfield jest ogromna różnorodność istniejących struktur magazynowych. – Wiele budynków rozwijanych na przestrzeni lat pod kątem bieżących potrzeb ma kręte korytarze, zróżnicowane wysokości stropów i inne nietypowe rozwiązania infrastrukturalne – relacjonuje Johannes Hinckeldeyn, Director Advanced Core Technologies w KION Group. Można to porównać do prób zastosowania pojazdów autonomicznych na europejskiej starówce, gdzie nieprzewidywalne przeszkody i wąskie uliczki utrudniałyby prostą automatyzację. – Uwarunkowania takie jak te oraz fakt, że przestrzeń magazynu jest zmienna, czy to ze względu na warunki oświetleniowe czy lokalizację ładunków i półek, utrudniają zastosowanie tradycyjnych metod nawigacji. Rozwijamy w związku z tym systemy przetwarzania obrazu z użyciem sztucznej inteligencji – tłumaczy. Technologie widzenia maszynowego mają umożliwić zautomatyzowanym pojazdom i robotom  rejestrowanie otoczenia w czasie rzeczywistym i elastyczne reagowanie na zmiany.

Aby skutecznie zautomatyzować istniejące magazyny, potrzebne są wysoce elastyczne systemy, które dostosowują się do różnych środowisk. Kluczową rolę odgrywają tu pojazdy sterowane automatycznie (AGV). Są one wyposażone w nowoczesne czujniki, kamery i algorytmy uczenia maszynowego umożliwiające poruszanie się w złożonych otoczeniach magazynowych. – Dzisiejsze pojazdy AGV muszą być w stanie radzić sobie z niepewnością: rozpoznawać przeszkody, obliczać nowe ścieżki i samodzielnie się dostosowywać do zmiennych warunków – wyjaśnia Johannes Hinckeldeyn. Prócz wózków AGV, coraz ważniejsze stają się:

  • technologie multi-shuttle,
  • rozwiązania autostore (jak te wdrożone przez firmę STILL w Siemens AG),
  • systemy transportowe 4D, które mogą poruszać się elastycznie i bez obracania się we wszystkich kierunkach: w górę i w dół, w lewo i w prawo, a także do przodu i w tył.

Rosnące znaczenie mają także wirtualne środowiska, w których może przebiegać uczenie robotów.


Roboty KION uczą się w Nvidia Omniverse

Celem prowadzenia wirtualnych symulacji oraz cyfrowej optymalizacji procesów automatyzacyjnych Grupa KION zawiązała współpracę z firmą Nvidia. – Korzystając z platformy Nvidia Omniverse, możemy symulować środowiska magazynowe klientów i szkolić w nich nasze maszyny. Jest to niezwykle cenne, zwłaszcza w przypadku wdrożeń w istniejących obiektach – relacjonuje Eike Wibrow, VP Global Technology Strategy w KION. – Dzięki doświadczeniom i wzmocnieniom zgromadzonym w ramach symulacji system uczy się podejmować adekwatne decyzje, jeszcze zanim zostanie wykorzystany w rzeczywistym środowisku magazynowym – dodaje.


Automatyzacja istniejących magazynów według KION - podsumowanie

– Mało kto może sobie pozwolić na wielomiesięczny przestój w pracy magazynu. Nic więc dziwnego, że nasi klienci są coraz bardziej zainteresowani rozwiązaniami automatyzacyjnymi, które można wdrożyć bez większych przerw w działalności – zauważa Wibrow. – Rozumiemy, że szybkość realizacji oraz możliwość integracji systemów z istniejącym otoczeniem stają się decydującymi czynnikami sukcesu. Stawiamy więc sobie za zadanie dostarczanie klientom rozwiązań, które można płynnie włączyć w pracę funkcjonującego przedsiębiorstwa: szybko, wydajnie i bez zakłóceń – konkluduje VP Global Technology Strategy w KION.

Grupa KION i automatyzacja magazynu w modelu „brownfield”