PLUS Retail: OPX podnosi wydajność

Na skróty:

  • Wiodąca w Holandii sieć sklepów FMCG zmodernizowała flotę centrum dystrybucyjnego, by sprawniej obsługiwać komplikujące się procesy intralogistyczne

  • Ergonomiczne wózki OPX z systemem STILL EasyDrive i możliwością jazdy przekątnej zwiększyły wydajność i komfort pracy
  • Wzrosła ogólna efektywność transportu wewnętrznego, a dzięki wygodniejszej kompletacji firma może zatrudniać także mniej sprawne fizycznie osoby

Charakter przedsiębiorstwa, w którym dokonano wdrożenia

PLUS

Nazwa: PLUS Retail

Obszar działalności: Branża FMCG

Miejsce wdrożenia: Regionalne Centrum Dystrybucyjne sieci PLUS w Haaksbergen

 

 

 

Choć w Polsce sieć sklepów PLUS nie jest już obecna (jej krajowe placówki przejęła w 2007 roku Biedronka), w Holandii firma święci triumfy. Nie tylko bywa regularnie wybierana najlepszym sklepem z rybami czy z winem oraz chwali się tytułem najbardziej odpowiedzialnego społecznie i ekologicznie supermarketu, ale także wykazuje rosnącą liczbę klientów i pracowników oraz coraz lepsze wyniki finansowe. W Holandii ma łącznie 260 własnych marketów i 227 placówek franczyzowych.

Regionalne Centrum Dystrybucyjne sieci PLUS w Haaksbergen odpowiada za zaopatrzenie 82 supermarketów na północy i wschodzie Holandii. Na stosunkowo niewielkiej, bo liczącej zaledwie 14 tys. mkw. powierzchni, w ciągu tygodnia wykonuje się przemieszczeń około 360 tys. ładunków, które wyjeżdżają z magazynu do sklepów w około 12 tys. kontenerów.

Cel wdrożenia oraz zastosowane rozwiązania intralogistyczne

Cel wdrożenia:

  • Zwiększenie wydajności pracy centrum dystrybucyjnego przy rosnącym asortymencie


Wdrożone rozwiązanie:

  • 22 ciągniki OPX 20 z systemem STILL Easy Drive i z unoszoną kabiną

Ze względu na wzrost intensywności prac – w przeciągu ostatnich lat asortyment poszerzył się o 20-30 proc. – zdecydowano się na modernizację. Z pytaniem, co dokładnie zrobić, by nadążyć za rosnącymi wymaganiami rynku i klientów wewnętrznych, menadżer centrum zwrócił się do dotychczasowego dostawcy. Zgodnie z jego rekomendacją zamówił 22 wózki do kompletacji z unoszoną kabiną operatora. – Kiedy frontowe miejsca paletowe są puste, po produkty trzeba sięgać w głąb regału. Naciśnięcie umieszonego na kierownicy przycisku unosi kabinę, pozwalając łatwo pobrać stamtąd artykuły. Żeby ją opuścić – już z pełnymi rękami – wystarczy dwa razy tupnąć – opowiada o praktycznej stronie zastosowania nowych wózków Roberto Kamminga, picker w centrum PLUS Retail.

Efekty wdrożenia i wynikające z niego korzyści

  • Możliwość liberalizacji oczekiwań fizycznych względem kandydatów do pracy dzięki ergonomicznym rozwiązaniom

  • Zwiększenie wydajności pracy dzięki jeździe przekątnej
  • Wzrost zadowolenia pracowników

 

 

 

PLUS

Podnoszone stanowisko operatora pozwala prowadzić wygodną kompletację artykułów na drugim poziomie, mniej więcej na wysokości 1,5 metra, niezależnie od wzrostu operatora. To szczególnie ważne w kontekście dzisiejszych niedoborów na rynku pracy – dzięki rozwiązaniu wydajnie pracować może każdy – argumentuje wybór Peter Brugge, menadżer centrum dystrybucyjnego PLUS. - Wyróżnikiem zastosowanych w PLUS wózków OPX 20 jest STILL Easy Drive, nominowane do nagrody IFOY 2018 urządzenie sterujące w formie ergonomicznej kierownicy. Zapewnia ono precyzyjne kierowanie ruchem wózka, a dzięki zintegrowanemu wyświetlaczowi, komunikuje operatorowi stan baterii i czas pracy – mówi Michał Stanisławski, Dyrektor Działu Advanced Applications STILL Polska. - Można za jego pośrednictwem sterować także hydrauliką przemieszczeń pionowych – bez ściągania rąk z kierownicy. Istnieje dzięki temu możliwość kontroli kierunku jazdy niezależnie od położenia kabiny. „Jazda przekątna” – jednoczesny ruch w pionie i poziomie – nie tylko gwarantuje wygodę kompletacji, ale także pozwala uzyskać znaczące oszczędności czasu pracy – komentuje Stanisławski.

Zwiększenie wydajności pracy wózków ma niewątpliwe znaczenie z punktu widzenia kierownictwa organizacji. Zalety wdrożonego rozwiązania dostrzegają jednak także operatorzy. – Dochodzą do mnie entuzjastyczne głosy  na temat jakości jazdy, zachowania wózka i niewielkiego promienia skrętu. W opiniach operatorów to pojazdy bardzo przyjazne użytkownikom – opowiada Peter Brugge. – Dla tak trafnego doboru odpowiedzi na nasze potrzeby decydujący był fakt, że po stronie STILL od lat współpracujemy z tym samym doradcą. 

Dzięki znajomości firmy jest on realną pomocą w poszukiwaniu optymalnych rozwiązań – chwali menadżer centrum dystrybucyjnego PLUS. Przykładem wspólnie zrealizowanego pomysłu jest komplementarna z modernizacją floty adaptacja akumulatorowni w sposób pozwalający na obsługę i dotychczasowych, i nowych wózków bez dodatkowych wydatków. Przestrzeń zorganizowano tak, że baterie można swobodnie wymieniać pomiędzy wszystkimi ciągnikami – PLUS nie musiał więc inwestować w dodatkowe akumulatory.

Polecane artykuły

Grupa Żywiec: Dozbrojenie browarów

Grupa Żywiec zmodyfikowała model biznesowy, dążąc do maksymalizacji zysków dzięki zwiększaniu marży i redukcji kosztów prowadzenia działalności. W nową strategię wpisała się modernizacja floty pojazdów transportu wewnętrznego zrealizowana wspólnie ze STILL Polska.

Hellmann Worldwide Logistics dla Derby Cycle

Derby Cycle, jeden z największych niemieckich producentów rowerów, po włączeniu do międzynarodowego konsorcjum stał się dostawcą towaru dla dealerów na całym świecie. Zarządzanie transportem i spedycją z globalnego centrum dystrybucyjnego firmy powierzono Hellmann Worldwide Logistics.