Udane testy AMR od STILL w centrum dystrybucji LAPP

Chcąc zwiększyć przepustowość swojego centrum dystrybucyjnego w Hanowerze, firma LAPP zdecydowała się na pilotażowe wdrożenie pojazdów klasy AMR serii STILL AXH. Efekty okazały się na tyle dobre, że przedsiębiorstwo rozważa szersze wykorzystanie potencjału tej technologii.


Na skróty:

  • W odpowiedzi na rosnący popyt na swoje produkty i potrzebę zwiększenia przepustowości centrum dystrybucyjnego firma U. I. LAPP GmbH zdecydowała się na testy rozwiązań automatyzacji magazynu.

  • Przeprowadzono pilotażowe wdrożenie autonomicznych robotów mobilnych serii STILL AXH przemieszczających się i badających otoczenie dzięki technologii SLAM.

  • Integracja rozwiązań klasy AMR z istniejącymi systemami okazało się szybka, prosta i tania.

  • Wdrożenie pozwoliło zwiększyć przepustowość magazynu przy zachowaniu wysokiego poziomu bezpieczeństwa pracy.

Charakter przedsiębiorstwa, w którym dokonano wdrożenia

LAPP to działająca globalnie grupa przedsiębiorstw przemysłu kablowego.

Nazwa: U. I. LAPP GmbH

Obszar działalności: Produkcja przewodów oraz zintegrowanych rozwiązań połączeniowych

Miejsce wdrożenia: Hanower, Niemcy

LAPP to założona w 1959 r. w Stuttgarcie, a dziś działająca globalnie grupa przedsiębiorstw przemysłu kablowego z rocznymi obrotami sięgającymi 2 mld euro i ponad 4 tysiącami pracowników. Jednym z filarów sukcesu firmy jest sprawna i szybka logistyka funkcjonująca w oparciu o zaawansowane technologicznie centra dystrybucji. LAPP stale inwestuje w związku z tym w nowoczesne rozwiązania transportu wewnętrznego. W obiekcie w Hanowerze od jakiegoś czasu funkcjonowały na przykład zwiększające bezpieczeństwo systemy wsparcia operatorów (więcej na ten temat w artykule: „LAPP stawia na VNA i systemy bezpieczeństwa STILL”). Tamtejsze centrum obsługuje zróżnicowanie ładunki – od małych części i ważących kilka gramów światłowodów po sześciotonowe bębny kablowe. W odpowiedzi na rosnące obroty i popyt na swoje produkty tym razem firma zdecydowała się na przetestowanie tam rozwiązań automatyzacji procesów intralogistycznych.

Andreas Gesse, Dyrektor Centrum Logistycznego U. I. LAPP GmbH w Hanowerze, cieszy się z rozpoczętego pilotażu.
Martin de Groot, Facility Manager U.I. LAPPA GmbH chwali prędkość jazdy I systemy bezpieczeństwa autonomicznych robotów mobilnych STILL AXH.

Rozwiązanie: wdrożenie autonomicznych robotów mobilnych

Pierwsze mapowanie na użytek nawigacji AMR odbywa się poprzez sterowany ręcznie przejazd urządzenia przez obiekt.
Podczas sterowanego ręcznie przejazdu, pojazd klasy AMR automatycznie rejestruje położenie wszystkich konstrukcji stałych.
Dzięki zastosowaniu nawigacji SLAM autonomiczne roboty mobilne STILL AXH w czasie rzeczywistym porównują z początkowym zapisem dane docierające z badających otoczenie laserowych skanerów.

Cel wdrożenia:

  • Zwiększenie przepustowości magazynu przy zachowaniu wysokiego bezpieczeństwa pracy

Zastosowane rozwiązanie intralogistyczne:

  • Autonomiczne roboty mobilne STILL AXH w nawigacją SLAM

Poszukując sposobu na bezpieczne zwiększenie przepustowości magazynu, w centrum dystrybucji LAPP w Hanowerze zdecydowano się przetestować autonomiczne roboty mobilne STILL AXH. Pierwszym krokiem do ich wdrożenia było mapowania obiektu, realizowane przez sterowany ręcznie przejazd urządzenia przez obiekt. Podczas tego procesu pojazd klasy AMR automatycznie rejestruje położenie wszystkich konstrukcji stałych (jak ściany i filary). Stają się one punktami odniesienia dla późniejszej nawigacji. Rozwiązanie korzysta z technologii SLAM – ang. Simultaneous Localization And Mapping, tj. jednoczesna lokalizacja i mapowanie (więcej informacji na ten temat zawiera słownik logistyczny ConneXXt.pl na stronie z hasłami na literę „S”). Dzięki jej zastosowaniu AXH w czasie rzeczywistym porównuje z początkowym zapisem dane docierające do niego z badających otoczenie laserowych skanerów. Analizując te i inne informacje, roboty mobilne są w stanie nawigować, omijać przeszkody i elastycznie dostosowywać swoją trasę. Urządzenia mogą pobierać zlecenia transportowe na kilka sposobów:

  • z systemu hosta (np. WMS lub ERP),
  • za pośrednictwem przekaźnika umieszczanego w stacjach transferowych
  • lub za pomocą ręcznych wyzwalaczy, takich jak przyciski, skanery lub terminale.

Otrzymawszy zlecenie, AXH podjeżdża pod nośnik ładunku, podnosi go i jedzie do stacji docelowej. Przed dostarczeniem ładunki do stacji, robot „upewnia się” za pośrednictwem kamer 3D, że jest ona wolna. Mały robot może transportować ładunki o masie do jednej tony i przemieszczać się z maksymalną prędkością wynoszącą 2,2 m/s.



Efekt: poprawa bezpieczeństwa i wydajności pracy dzięki AMR

Rezultat wdrożenia:

  • Szybka i ekonomiczna integracja z istniejącymi systemami

  • Adekwatne reagowanie na potencjalnie niebezpieczne sytuacje dzięki technologii SLAM i systemom sygnałów dla innych uczestników ruchu

  • Wzrost wydajności transportu wewnętrznego

AMR zapewniają bardzo wysoki stopień elastyczności. Dzięki nawigacji w technologii SLAM niezawodnie unikają one kolizji. Na bezpieczeństwo pracy w ruchu mieszanym pozytywnie wpływają systemy świateł ostrzegawczych i sygnałów dźwiękowych aktywowane w oparciu o wskazania czujników. Po wykryciu zagrożenia STILL AXH zatrzymuje się automatycznie, dopóki nie będzie można ponownie bezpiecznie podróżować. Testowe wdrożenie w LAPP wykazało, że dzięki robotom mobilnym tej serii można zoptymalizować i usprawnić procesy intralogistyczne. Autonomicznie poruszające się pojazdy minimalizują ryzyko wypadków i zauważalnie zwiększają wydajność transportu wewnętrznego. W porównaniu z klasycznymi zautomatyzowanymi rozwiązaniami magazynowymi małe, inteligentne wózki można niezwykle szybko i ekonomicznie zintegrować z istniejącym środowiskiem i systemami. – Cieszymy się, że rozpoczęliśmy ten pilotaż – podsumowuje Andreas Gesse. Dyrektor Centrum Logistycznego U. I. LAPP GmbH w Hanowerze. – Zamierzamy coraz szerzej wdrażać tę technologię, wykorzystując jej potencjał w zakresie poprawy bezpieczeństwa i wydajności pracy – dodaje.

AMR zapewniają bardzo wysoki stopień elastyczności. Dzięki nawigacji w technologii SLAM roboty serii STILL AXH niezawodnie unikają kolizji.
Na bezpieczeństwo pracy w ruchu mieszanym pozytywnie wpływają systemy świateł ostrzegawczych.
Testowe wdrożenie w LAPP wykazało, że dzięki robotom mobilnym tej serii można zoptymalizować i usprawnić procesy intralogistyczne.

– Zamierzamy coraz szerzej wdrażać AMR, wykorzystując ich potencjał w zakresie poprawy bezpieczeństwa i wydajności pracy – mówi Andreas Gesse. Dyrektor Centrum Logistycznego U. I. LAPP GmbH w Hanowerze.


Polecane artykuły:


Zrobotyzowana kompletacja

Alphaboty – mobilne robociki niewiele większe od zakupowego koszyka – zostały wykorzystane do wsparcia pickerów w kompletacji zamówień online w centrum Walmartu w Salem, New Hampshire. Czy zapowiada się rewolucja w komisjonowaniu?