Logistyka szczepień na koronawirusa

„Największa i najbardziej skomplikowana operacja logistyczna, jaką kiedykolwiek podjęto” – tak proces dystrybucji

szczepionek na COVID-19 opisało stowarzyszenie IATA. Jak do tej akcji szykowały się uczestniczące w niej podmioty?


Choć odkrycie skutecznej i bezpiecznej szczepionki na koronawirusa to samo w sobie nie lada wyczyn, to zarazem także dopiero pierwszy krok konieczny do zbudowania w populacji odporności na chorobę. Produkcja preparatu na masową skalę, jego pakowanie i dystrybucja

na cały świat bez ryzyka utraty dobroczynnych właściwości jest niezwykle wymagającym procesem. Jakie aspekty trzeba było brać pod uwagę planując tę operację? Jak uczestniczące w niej firmy i organizacje szykowały się do działania?


Szczepionka – stan na moment przed startem akcji

Na różnym etapie badań, testów i produkcji jesienią 2020 r. było ponad 250 potencjalnych szczepionek na COVID-19. Preparaty najbardziej zaawansowanych producentów były gotowe do dystrybucji na przełomie 2020 i 2021 roku. Ze względu na bezprecedensowe tempo pracy badaczy, skupiali się oni przede wszystkim na bezpieczeństwie i skuteczności lekarstwa – w mniejszym stopniu poświęcając czas na dokładną analizę uwarunkowań stabilności preparatu. By do minimum ograniczyć ryzyko, że podane pacjentom szczepionki nie będą działać – na przykład ze względu na zbyt wysoką temperaturę otoczenia, w którym się znajdowały – część wiodących producentów zapowiadała, że konieczny może być transport w minus 70-80 stopniach Celsjusza. DHL szacowało, że w latach 2021-2023 dostarczonych będzie 10 mld dawek szczepionki (po dwie na każdego pacjenta) – w około 15 mln pudeł chłodniczych, z 200 tys. operacji przemieszczeń palet oraz 15 tys. lotów na różnych etapach łańcucha dostaw.

Samoloty odpalały silniki, gdy jeszcze trwała produkcja

Lufthansa – jedna z firm gotowych na lotniczy transport szczepionek

By dystrybucja szczepionek mogła ruszyć od razu po ich zatwierdzeniu przez odpowiednie agencje, znacznie wcześniej musiała ruszyć produkcja samego preparatu, a także fiolek i opakowań będących w stanie zagwarantować wystarczająco niską temperaturę. By uniknąć wąskich gardeł w dostawach, firmy farmaceutyczne z dużym wyprzedzeniem zamówiły buteleczki, do których trafić mają szczepionki. Wyspecjalizowany producent szkła, firma Schott z Moguncji (pisaliśmy o niej w studium przypadku użycia elektrycznych wózków widłowych RX 60-80 w pracach nad największym teleskopem świata), wytworzyła miliony fiolek na zamówienie podmiotów prowadzących testy kliniczne

szczepionki i zwiększyła przepustowość zakładów, by dostarczyć miliard kolejnych. Ruszyła także produkcja lodówek transportowych. Przykładowo, w ciągu pierwszego kwartału 2021 r. firma va-Q-tec miała przekazać jednej z największych grup farmaceutycznych 1 000 wysokowydajnych pojemników umożliwiających utrzymanie przewożonych szczepionek w wymaganej temperaturze. Trzykrotnie produkcję zwiększyła także m.in. wytwarzająca lodówki dla laboratoriów badawczych spółka Binder. Gotowość do obsługi lotniczej logistyki szczepień zapowiedziały m.in. LOT Cargo, Lufthansa czy DHL.

Wózki STILL w Pfizer/BioNTech

Wkrótce po tym jak środek koncernu Pfizer został zatwierdzony do użycia w Unii Europejskiej, z ultrazamrażarek jego fabryki w belgisjkim Puurs ruszyły pierwsze dostawy do krajów Wspólnoty. W sprawnym załadunku na ciężarówki chłodnicze pudeł termicznych wypełnionych szczepionkami i suchym lodem doskonale sprawdziły się elektryczne wózki widłowe STILL.

Jak od strony koncepcyjnej wygląda dystrybucja szczepionek?

raporcie DHL pt. „Delivering Pandemic Resilience”, w którym przeanalizowano wymagania wobec łańcuchów dostaw szczepionek na COVID-19, przyjęto 3 scenariusze organizacji łańcuchów dostaw. Wybór pomiędzy poszczególnymi

rozwiązaniami będzie zależny m.in. od ostatecznych wymagań względem temperatury, odległości oraz dostępności odpowiednich opakowań i magazynów.

Strzykawka ze szczepionką do podania pacjentowi
  • Transport bezpośredni (na paletach lub w opakowaniach) – najszybsza metoda, w której szczepionki trafiają z magazynu produkcyjnego do odbiorcy drogą lotniczą lub ciężarówkami. Znajdzie zastosowanie m.in. w przypadku, gdy punkt końcowy jest stosunkowo bliski miejscu wytwarzania preparatu.
  • Lokalny cross-docking – palety z pudłami chłodniczymi (każde z nich wielkości przesyłki) są transportowane drogą lotniczą do krajów docelowych, a dalej – po cross-dockingu i przemetkowaniu – ciężarówkami do punktów odbioru. Metoda może pomóc obniżyć koszty transportu transgranicznego i sprawdza się w regionach w znacznej odległości od zakładów, w których produkowane są szczepionki.
  • Lokalne magazynowanie – palety trafiające do lokalnych centrów magazynowania i dystrybucji są przepakowywane do pojedynczych pakietów odpowiednich do użycia w dostawach ostatniej mili. Metoda odpowiednia w dużych regionach oraz w przypadku szczepionek bez ekstremalnie restrykcyjnych wymagań względem temperatury.

Na co w procesie dostawy szczepionek trzeba zwracać szczególną uwagę, opowiedziała w wywiadzie opublikowanym na łamach Scientific American profesor Julie Swann specjalizująca się w temacie medycznych łańcuchów dostaw. Po pierwsze, istotny jest dobór rozwiązań odpowiednich pod względem kontroli temperatury: mobilnych chłodni (2-8 stopni), mroźni (-20 stopni) bądź ultramroźni (poniżej -70 stopni). W pre-COVID-owej historii mieliśmy do czynienia z transportem szczepionek w każdym z nich. Minus 70 stopni wymagał na przykład preparat chroniący przed wirusem Ebola. 

W przypadku tego typu łańcucha dostaw konieczna jest wymiana suchego lodu w ciągu 24 godzin od otrzymania ładunku i kolejne wymiany co 5 dni. Opakowanie zbiorcze nie może być przy tym otwierane częściej niż 1-2 razy dziennie. Wreszcie, w ciągu 15 dni od dnia produkcji fiolki muszą trafić do otoczenia chłodniczego i zostać wykorzystane w przeciągu 5 dni. Fakt, że do masowej dystrybucji jako pierwsza trafiła szczepionka wymagająca ultramroźniczego transportu, „największa i najbardziej skomplikowana operacja logistyczna, jaką kiedykolwiek podjęto” od początku musiała być realizowana z niesamowitą precyzją.