Jak firmy kurierskie robotyzują magazyny

Rynek robotyki magazynowej dynamicznie rośnie. Wdrożenia na bazie innowacyjnych rozwiązań takich jak AGV, AMR, przenośniki i systemy AutoStore realizowane są m.in. przez firmy kurierskie – także w Polsce.

Eksperci Fortune Business Insights przewidują, że na przestrzeni lat 2023 – 2030 rynek robotyki magazynowej będzie rósł w średnim tempie 13,8% rocznie, by z końcem dekady osiągnąć wartość 12,99 mld dolarów. Grupami produktów, które w 2022 r. stanowiły jego przeważającą część, były pojazdy klas AGV (Automated Guided Vehicles)  i AMR (Autonomous Mobile Robots). Choć rejon Azji i Pacyfiku wiedzie prym w liczbie kupowanych robotów, automatycznych i autonomicznych pojazdów magazynowych przybywa także w Stanach Zjednoczonych i Europie, w tym w naszym

kraju. Przykładami mogą być między innymi wdrożenia w centrach firm kurierskich:

  • należący do FedEx obiekt Memphis World Hub w USA,
  • zrobotyzowany magazyn DHL Supply Chain w Gorzowie Wielkopolskim.

W artykule przyjrzymy się zastosowanym w obu przypadkach rozwiązaniom robotyki magazynowej.

FedEx: Przenośniki pod ludzkim nadzorem

W liczącym niemal 121 tys. mkw. i długim na niespełna 366 metrów czteropoziomowym budynku Memphis World Hub w ciągu godziny obsługiwanych może być aż 56 tys. paczek.

W obiekcie mieści się system niemal 18 km przenośników umożliwiających bezobsługowy transport i sortowanie ładunków. W jego ramach zastosowano nowoczesne rozwiązania technologiczne – w tym:

  • sześciostronne skanowanie, umożliwiające pozyskanie zapisanej w kodzie kreskowym informacji o ładunku niezależnie od tego, którą stroną się on ustawi;
  • systemy automatycznego ważenia i wymiarowania ładunków;
  • 1000 kamer pozwalających na monitorowanie przepływu paczek w celu zapewnienia sprawnego funkcjonowania procesu.
Wnętrze zautomatyzowanej sortowni Memphis World Hub firmy FedEx.

Sercem Memphis World Hub jest centrum zarządzania, gdzie parametry pracy i widoki z kamer kontrolowane są przez osoby odpowiedzialne za płynność i optymalizację funkcjonowania obiektu. Dzięki automatyzacji sortowania, skrócono czas wykonywania zadań i zwiększono niezawodność procesu.

Na potrzeby obsługi ładunków zbyt dużych, by mogły być transportowane z użyciem taśm, wygospodarowano odrębną przestrzeń, gdzie przenoszone są one w tradycyjny sposób z udziałem operatora.

Opakowania zróżnicowanych kształtów i rozmiarów przemieszczają się pomiędzy poziomami sortowni 460 spiralnymi rynnami.
Opakowania zróżnicowanych kształtów i rozmiarów przemieszczają się pomiędzy poziomami sortowni 460 spiralnymi rynnami.

Użyte zdjęcia i materiał wideo pochodzą z informacji prasowej na temat the FedEx World Hub zamieszczonej w newsroomie firmy.

DHL: Rój robotów w Gorzowie

W listopadzie 2024 DHL Supply Chain ogłosiło otwarcie pierwszego w Polsce obiektu logistycznego wyposażonego w system AutoStore – zautomatyzowany system magazynowy, w którym małe ładunki są przemieszczane za pomocą floty robotów autonomicznych.


W listopadzie 2024 uroczyście uruchomiono system AutoStore w magazynie DHL Supply Chain w Gorzowie.

Produkty umieszczane są w specjalnych pojemnikach i przechowywane w obrębie aluminiowej ramy skutecznie zapełniającej przestrzeń magazynu – także wzwyż. Licząca 25 robotów flota AutoStore w Gorzowskim obiekcie DHL  obsługuje w sumie 33 000 pojemników. System wspiera wykonywanie zadań kompletacji. Odpowiednie pozycje magazynowe są odnajdowane i samoczynnie transportowane z użyciem robotów – z aluminiowej konstrukcji do stacji roboczej. Skompletowane z tą pomocą przez człowieka zamówienia trafiają następnie do strefy pakowania.


Wśród zalet rozwiązania wymienia się między innymi:
• oszczędność przestrzeni,
• wyższą wydajność operacyjną,
• elastyczność,
• poprawę ergonomii pracy.

Użyte zdjęcia pochodzą z informacji prasowej na temat the uruchomienia systemu AutoStore w obiekcie DHL Supply Chain w Gorzowie zamieszczonej w newsroomie firmy. Materiał wideo – z kanału YouTube firmy AutoStore.

STILL a robotyka magazynowa

Dostrzegając rosnące znaczenie rozwiązań robotyzacji i automatyzacji magazynu, firma STILL systematycznie poszerza portfolio produktów i usług w tym obszarze. W ostatnich latach stałą się producentem i motorem innowacji w zakresie pojazdów AGV i AMR. Eksperci firmy zestawiają na rzecz klientów jednak również kompletne systemy magazynowe na bazie przenośników czy systemów AutoStore, jak na przykład:

Łączące przenośniki, system AutoStore i tradycyjne wózki widłowe wdrożenie w magazynie części małych Siemens.
Łączące przenośniki, system AutoStore i tradycyjne wózki widłowe wdrożenie w magazynie części małych Siemens.
Łączące przenośniki, system AutoStore i tradycyjne wózki widłowe wdrożenie w magazynie części małych Siemens.
Bazująca na przenośnikach oraz zautomatyzowanych wózkach podnośnikowych i systemowych realizacja w ZKW Krušovce.
Bazująca na przenośnikach oraz zautomatyzowanych wózkach podnośnikowych i systemowych realizacja w ZKW Krušovce.
Bazująca na przenośnikach oraz zautomatyzowanych wózkach podnośnikowych i systemowych realizacja w ZKW Krušovce.